خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نگرانی کارشناسان از آتش‌سوزی کلیساهای تاریخی فرانسه

فقط یک سال پس از آتش‌سوزی ویرانگر کلیسای نوتردام در پاریس، آتشی که اخیرا کلیسای تاریخی شهر نانت را فراگرفت چراغ خطر امنیت هزاران کلیسای فرانسه را روشن کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، همزمان با پخش تصاویر آتش‌سوزی کلیسای «سن پیر و سن پل» از رسانه‌ها، «ژان کاستکس» نخست وزیر جدید فرانسه به همراه وزیر فرهنگ این کشور به محل حادثه شتافتند.

صد آتش‌نشان در طول دو ساعت آتش این کلیسا را کنترل کردند. در جریان این آتش‌سوزی شیشه‌های رنگی نمای جلویی کلیسا، یک اُرگ قدیمی و یک نقاشی متعلق به قرن نوزدهم میلادی در آتش سوخت.

پس از آنکه مشخص شد آتش‌سوزی از سه نقطه مختلف در کلیسا آغاز شده، تحقیقاتی درباره علت وقوع این حادثه به جریان افتاد.

اما روز گذشته یک منبع مرتبط با تحقیقات اعلام کرد: این احتمال وجود دارد که آتش از محفظه‌ای الکتریکی واقع در کلیسا آغاز شده و به سایر نقاط کلیسا سرایت کرده باشد.

یک پناهده اهل رواندا که به عنوان داوطلب که شب قبل از حادثه برای نظافت در کلیسا حضور داشت مورد بازجویی قرار گرفت اما روز یکشنبه بی آنکه اتهامی به او وارد شود آزاد شد. هیچ مدرکی از ورود غیرقانونی به کلیسا کشف نشد.

منتقدان به این دست حوادث، فقدان حمایت مالی کافی دولت و شهرها از بناهای مذهبی را یکی از عوامل وقوع این مشکلات می‌دانند.

کلیسای جامع شهر «نانت» در سال ۱۹۷۲ نیز دچار آتش‌سوزی شده بود و بازسازی آن بیش از یک دهه به طول انجامید.

یک کلیسا دیگر در همین شهر که به قرن نوزدهم میلادی تعلق دارد نیز در سال ۲۰۱۵ دچار آتش‌سوزی شد و در جریان این حادثه سقف کلیسا نابود شد.

کلیسای «سن-سولپیس» در پاریس نیز سال گذشته در جریان آتش‌سوزی دچار خسارت شد.

«الکساندر گدی» مورخ معماری بیان کرد: «در هیچ کشور در اروپایی (به نسبت فرانسه) آتش‌سوزی کلیساها رایج نیست… در هیچ یک از شهرهای قاره اروپا (در مقایسه با شهرهای فرانسه) شاهد آسیب‌دیدن کلیسا نیستیم.»

پس از حادثه آتش‌سوزی «نوتردام» مسوولان این کلیسا خواستار انجام تحقیقاتی درباره امنیت ساختمان‌های تاریخی و مذهبی شدند؛ حال این مورخ این سوال را مطرح می‎کند که: «آیا این تحقیقات انجام شده است؟ و اگر انجام شده نتایج آن کجا منتشر شده است؟»

منبع ایسنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.