خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گسترش جمعیت شیعیان در چین

مدیر مدرسه علمیه اهل بیت(ع) در استان هاینان چین گفت: با توجه به کارهای تبلیغی صورت گرفته، جمعیت شیعیان در چین در حال گسترش است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، چین پرجمعیت‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود که پهنه وسیعی از آسیای مرکزی و خاوری را دربر گرفته است و یک میلیارد و ۴۳۳ میلیون نفر جمعیت دارد.

اسلام در سال ۶۵۱ میلادی به صورت رسمی به چین معرفی گردید و سپس توسط هزاران عرب و ایرانی در این کشور منتشر و گسترش پیدا کرد، اکنون یک درصد جمعیت چین را مسلمانان تشکیل می دهند که بیشتر آنها اهل سنت و حنفی مذهب هستند، اما شماری از شیعیان نیز در این کشور زندگی می کنند.

آنچه در ادامه می ‏آید گفتگوی کوتاهی با حجت الاسلام و المسلمین «عیسی چینی»، مدیر مدرسه علمیه اهل بیت(ع) در استان «هاینان» چین درباره وضعیت شیعیان این کشور است:

لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

من شیخ عیسی چینی از کشور چین هستم، ۲۰ ساله پیش در دوره های آموزش علوم اسلامی در حوزه علمیه رضویه در شهر مشهد شرکت کردم و اکنون مدیر مدرسه علمیه اهل بیت(ع) در استان “هاینان” هستم، استانی که شامل چندین جزیره در جنوب چین است.

آیا مدرسه علمیه شیعی در چین وجود دارد؟

من از ۲۰ سال پیش پس از پایان تحصیلاتم در زمینه علوم دینی، ارتباطاتم را با حوزه علمیه قم آغاز کردم و این ارتباطات منجر به تاسیس مدرسه علمیه اهل بیت(ع) در استان هاینان به عنوان نخستین حوزه علمیه شیعی برای آموزش علوم اسلامی در چین شد. در این مدرسه علمیه طلاب زیادی در حال تحصیل هستند که از نقاط مختلف چین به این مدرسه آمدند، طلاب چینی در مدرسه علمیه اهل بیت(ع) به مدت سه تا چهار سال دروس مقدماتی حوزه را فرا می گیرند و در صورت لزوم برای فراگیری بیشتری علوم دینی به حوزه علمیه می روند.

چه فعالیت های تبلیغی در چین دارید؟

ما در چین برنامه های مذهبی و سخنرانی داریم، ولی علاوه بر این برنامه ها، کار تبلیغ را هم از طریق شبکه های اجتماعی و ایمیل نیز انجام می دهیم، همچنین تاکنون ده ها کتاب دینی شیعی مثل نهج البلاغه و رساله حقوق امام سجاد(ع) را به زبان چینی ترجمه کردیم.

ابنا: شیعیان چین در چه نقاطی از این کشور زندگی می کنند؟

یک جمعیت متراکم از شیعیان با سابقه ۳۰۰ ساله در استان سین کیانگ در شمال غرب چین زندگی می کنند، ولی به جز این استان در نقاط دیگر چین، جمعیت متراکم شیعیان را نداریم، البته گروه هایی از شیعیان به صورت پراکنده در نقاط مختلف این کشور زندگی می کنند و با توجه به کارهای تبلیغی صورت گرفته، جمعیت شیعیان در چین در حال گسترش است.

چه راهکاری برای گسترش محبت مردم جهان به خصوص ملت چین به اهل بیت(ع) دارید؟

بهترین راهکار برای رسیدن به این هدف، همان گونه که ما نیز هم در کارهای تبلیغی خودمان در چین پیگیری می کنیم، رفتار محبت آمیز با مردم است.

منبع: ابنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.