خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بیمارستان مسیح کرمانشاه ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه گفت: در آخرین جلسه شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی کشور پرونده بیمارستان مسیح کرمانشاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت ثبت ملی شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، امید قادری، مدیر کل کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه: اعلام کرد: بیمارستان مسیح کرمانشاه به عنوان یکی از بیمارستان های تاریخی کشور پیش از این نیز به ثبت رسیده بود که با درخواست مالک و رای دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی کشور خارج شده بود.

وی افزود: به دنبال تعرضاتی که در سال های اخیر نسبت به این بنا شکل گرفت که آخرین مورد آن آتش سوزی عمدی در شب چهارشنبه سوری سال ۹۸ بود، باتوجه به درخواست های متعدد مردم و دوستداران و فعالین میراث فرهنگی و نیز احتمال تخریب بنا، بررسی ثبت مجدد این بیمارستان تاریخی دوباره در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

قادری ضمن تقدیر از حمایت های دستگاه قضایی استان، پیگیری های معاونت میراث فرهنگی و کارشناسان ثبت اداره کل، تصریح کرد: ثبت ملی این بنا به این لحاظ ارزشمند است که می‌توان در راستای حفظ شرایط موجود و جلوگیری از تخریب آن از اقدامات قانونی بهره برد.

وی با اعلام اینکه سعی ما بر این است تا در سال جاری اعتباراتی برای مرمت اضطراری این بنا لحاظ شود، گفت: در صورت همکاری و مشارکت مالک بنا آمادگی برای مرمت و ساماندهی آن وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه، همچنین یادآور شد: در صورت درخواست مالک بنا ما آماده اعطای مجوزهای لازم برای استفاده از این بنا در راستای طرح های گردشگری و فرهنگی و حتی پرداخت تسهیلات هستیم.

قادری، قرار گرفتن مجدد این بنای شاخص را در فهرست میراث ملی کشور حاصل پیگیری های دلسوزانه دغدغه مندان میراث فرهنگی استان کرمانشاه دانست و ابراز امیدواری کرد که بتوان با همکاری خانواده زنده یاد دکتر مرادیان هرچه سریع تر اقدام به ساماندهی و مرمت این بنا کرد.

بیمارستان مسیح کرمانشاه بار اول در دهم خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۱۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و سه شنبه شب ۲۷ اسفند سال ۹۸ دچار آتش سوزی شد.

بیمارستان مسیح کرمانشاه مربوط به اواخر دوره قاجار است و در سه راه شریعتی شهر کرمانشاه قرار دارد.
این بیمارستان با حمایت مسیونرهای مسیحی و توسط دکتر «بلانش ویلسون» در سال ۱۹۱۶ تأسیس شد و تا حدود ۲ دهه قبل فعال بود.

منبع: رسانه ها

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.