خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کمک به مقاومت لبنان در شرایط دشوار اقتصادی چگونه ممکن است؟

بعد از انفجار سهمگین بندر بیروت خرابی های فراوانی از آن برجای ماند بصورتی که این شهر را به منطقه ای ویران تبدیل کرد اما بیش از آن بر اراده و امید شهروندان این کشور تأثیر گذاشت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، انفجار هولناک بندر بیروت از آن حوادثی بود که در طول چند سال اخیر توجه جهانی را بصورت کم سابقه ای به خود معطوف داشت.

حجم انفجار و خرابی های بعد از آن به اندازه ای زیاد و غیرقابل باور بود که مردم لبنان را در شوک و حیرت فرو برد. تا امروز بالغ بر ۱۵۰ نفر در این حادثه جان باخته اند و بیش از ۵۰۰۰ نفر مجروح و ده ها تن مفقود مانده اند و هنوز عملیات امداد و نجات و یافتن قربانیان ادامه دارد.

گرچه روز گذشته فرمانده یگان مهندسی ارتش لبنان اعلام کرد: امیدی به یافتن افراد بصورت زنده از زیر آوارها وجود ندارد و تیم های امداد داخلی و خارجی با تقسیم پهنه بندر بیروت میان آنها همچنان به جستجو ادامه می دهند بلکه بتوانند پیکر مفقودین بیشتری پیدا کنند.

در همین حال چند شب است که بیروت پایتخت ناآرام است. معترضان عصبانی از بی کفایتی مقامات دولتی و احزاب سیاسی حاکم بر مناصب لبنان به خیابان ریخته اند و با حمله به ساختمان های دولتی و وزارتخانه ها خشم خود را نشان می دهند.

انباشت چندین ساله صدها تن ماده خطرناک نیترات آمونیاک در بندر بیروت با وجود برخی هشدارهای نهادهای مسئول مبنی بر ضرورت تخلیه فوری آن از دلایل اولیه این انفجار اعلام شد و مقامات لبنان از نخستین ساعات وعده تعقیب و محاکمه عاملین را دادند و در این رابطه تا امروز افراد متعددی از مسئولین بندر بیروت بازداشت یا تحت بازداشت خانگی قرار گرفته اند تا تحقیقات از آنها آغاز شود.

سید حسن نصرالله در سخنرانی خود در واکنش به انفجار بیروت تصریح کرد که آمریکا بجای تنبیه فقط حزب الله به عنوان یک دشمن سیاست های خود، تمام لبنانی ها را مجازات کرد.

وعده تعقیب و محاکمه عاملین را دادند و در این رابطه تا امروز افراد متعددی از مسئولین بندر بیروت بازداشت یا تحت بازداشت خانگی قرار گرفته اند تا تحقیقات از آنها آغاز شود.

اما همه اینها تا امروز نتوانسته از لطمه روحی و روانی بر مردم لبنان بکاهد. کشوری که در طول چند سال اخیر برای ضربه زدن به حزب الله و تکمیل حلقه سیاست فشار حداکثری ترامپ بر ضد ایران تحت تحریم های بی سابقه آمریکا قرار گرفت.

روشن است که سیاست کلان آمریکا بسته تر کردن فضای اجتماعی و زیستی برای حزب الله توسط خود لبنانی ها و از رهگذر فشارهای درونی است تا قدرت مانور این گروه محوری مقاومت در منطقه تضعیف و بلکه نابود شود تا در گام بعد امکان فشار بر ایران بیشتر شود. تنها در یک نمونه تحریم بانک های لبنان به بهانه مسدود کردن امکان ایران برای مبادلات مالی از این طریق، اقتصاد لبنان و معیشت مردم این کشور را دچار اختلال جدی کرد و این رویداد در زمینه ای از فساد و ناکارآمدی احزاب وابسته به محور عبری-عربی-غربی وضعیت را برای مردم سخت تر کرد.

یک روز پس از انفجار، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که در دوران استعمار، لبنان تحت الحمایه آن قرار داشت خود را به بیروت رساند و فراتر از یک همدردی مدعی رهبری تغییرات سیاسی در ساختار لبنان شد تا مشکلات این کشور را ریشه ای حل کند! همزمان بسیاری از کشورهای جهان با اعلام همبستگی با مردم لبنان کمک های امدادی به این کشور ارسال کردند. جمهوری اسلامی نیز دست کم سه فروند هواپیما امکانات پزشکی و درمانی به بیروت فرستاد.

رئیس جمهور فرانسه روز گذشته یک کنفرانس مجازی و بین المللی میزبانی و برگزار کرد که در آن کشورهای علاقه مند به کمک برای بازسازی بیروت گردهم آمدند و هر کدام مبالغی را برای این امر وعده دادند. مجموع کمک های اعلام شده بالغ بر ۲۶۰ میلیون یورو اعلام شده است.

جالب آنکه در کنفرانس روز گذشته کمک به بازسازی بیروت تصریح شد که این پول ها به دولت و نهادهای رسمی لبنان داده نخواهد شد و تنها در اختیار جامعه مدنی لبنان قرار خواهد گرفت! و معلوم نیست جامعه مدنی لبنان چگونه بدون دولت می توانند خرابی های بندر بیروت را بازسازی کنند.

بنا بر گزارش های نهادهای لبنانی و بین المللی حدود ۳۰۰ هزار نفر بر اثر انفجار بیروت بی خانمان شده اند و مقامات لبنان خواستار تسریع در تأمین سرپناه برای آوارگان تا قبل از فرارسیدن فصلسرما شدند.

واقعیت آن است که این روزها رقابت برای ابراز همبستگی و کمک رسانی به لبنان اوج گرفته است و حتی ترامپ که تحریم های متعددی را بر ضد این کشور وضع کرده است در تماس با میشل عون رئیس جمهور لبنان همبستگی خود را برای کمک اعلام کرد.

مقامات و هیئت هایی از کشورهای مختلف عازم بیروت شده اند و مثلا ترکیه معاون رئیس جمهور اردوغان را به لبنان فرستاد و اعلام داشت تا بازسازی بندر بیروت، بندر هرسین ترکمیه را در اختیار مقامات لبنان قرار خواهد دادو کشور قطر نیز با ایجاد یک پل هوایی توسط ناوگان هوایی توانمند خود در حال ارسال تجهیزات به لبنان است.

روز گذشته در خبرها آمد که قرار است آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به بیروت سفر کند و مراتب همدردی و همبستگی مردم ایران را به مردم لبنان ابلاغ کند که گویا به تعویق افتاده است.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی از نخستین مقامات جهان بود که حادثه بیروت را تسلیت گفت و در پیام های عربی و انگلیسی همدردی عمیق خود را ابراز داشت و روز گذشته هم در محل سفارت لبنان در تهران برای امضای دفتر یادبود قربانیان حاضر شد.

درگیری شدید کشور با بیماری کرونا همراه با اوج فشارهای اقتصادی و گرانی های افسارگسیخته عملا انگیزه چندانی را برای بحث و تبلیغ و ترویج ضرورت کمک به لبنانی ها نمی گذارد. با آنکه ایران در نگاه مردم لبنان یکی از معدود کشورهای دوست و حامی محسوب می شود. جالب آنکه همین نقطه در طول چند روز اخیر توسط برخی چهره های لبنانی مخالف حزب الله مورد حمله قرار گرفته است و برخی سلبریتی های لبنانی تلاش می کنند مردم لبنان را خسته از دخالت های ایران نشان دهند.

در ماجرای سیل لرستان و خوزستان مردم و خیران لبنانی بالغ بر ۳۶۰ هزار دلار پول برای خورستان و سیل زدگان ایران فرستادند و در ماجرای کرونا دانشجویان لبنانی مقیم تهران و قم همراه با گروه های جهادی در امر ضدعفونی سازی معابر و منازل مردم مشارکت کردند.

اکنون باید در این رقابت بین المللی برای نفوذ در لبنان به بهانه بازسازی بندر بیروت، جمهوری اسلامی در جایگاه درستی قرار بگیرد. ایران خود نیازمند کمک های بین المللی است اما این بدان معنا نیست که وجهه کشور به عنوان یک قدرت منطقه ای مقاوم در برابر فشارها لطمه بخورد که آنگاه جبران و ترمیم آن به سادگی میسر نخواهد بود.

شاید یکی از بهترین قالب ها برای کمک به لبنانی ها دعوت از ظرفیت های علاقه مند مردمی باشد. سازمان ها و نهادهای خیریه می توانند در این امر پیشگام شوند.

تمام تلاش دشمن دراین مسیر، پرهزینه و غیرضرور جلوه دادن حمایت از لبنان و بطور مشخص حزب الله است تا مسئولین ایران جرئت نکنند از کمک به لبنانی ها سخنی بر زبان آوردند.

اکنون نباید گذاشت فضا به این سمت پیش رود که کمک به لبنان و دعوت برای حمایت از حزب الله تبدیل به کار غلط در نظر مردم شود. چیزی که رسانه های عربی و غربی به دنبال ترویج آن هستند و علنا می گویند کمک های بین المللی نباید شامل حزب الله شود.

مردم علاقه مند و حامی مقاومت اسلامی و حزب الله لبنان در ایران و هر کجای جهان باید این امکان را داشته باشند تا در فراخوان ها و پویش های علنی کمک های خود را جمع آوری و ارسال کنند تا بار مضاعفی هم بر دوش دولت و دستگاه های نظام ایجاد نشود گرچه با تدبیر و صرفه جویی و مقابله با فساد و رعایت عدالت، همزمان می توان به به جبران ضعف های داخلی و مشکلات دوستان در خارج پرداخت و اینها منافاتی با یکدیگر ندارند.

متأسفانه ارگانی و دولتی سازی کمک به فلسطین و لبنان در طول چند دهه اخیر این موضوع را از حالت مردمی خارج ساخته است و باید برای آن چاره تازه ای اندیشید.

همانطور که سردار شهید سلیمانی در یکی از سخنرانی های خود تصریح می کند که نیروی قدس در هر اقدام و عمل، منافع ملی و مردم ایران را لحاظ گردانید؛ این رهنمود می تواند چراغ راهی برای این شرایط دشوار باشد.

منبع: خبرگزاری رضوی

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.