خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آرامگاه استر و مردخای

آرامگاه استر و مردخای از جمله مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان و البته کلیمیان جهان می‌باشد که در شهر همدان واقع شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آرامگاه استر و مردخای از جمله مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان و البته کلیمیان جهان می‌باشد که در شهر همدان واقع شده است. از جمله اصلی‌ترین دلایل اهمیت بالای این آرامگاه، نقش آن در شکل‌گیری و همچنین ادامه حضور یهودیان در شهر همدان بوده است. به نوعی می توان این مقبره را پس از بیت المقدس دومین زیارتگاه مهم یهودیان جهان دانست. بنایی که قدمت آن به قرن دوم میلادی برمی گردد و امروزه به یکی از مکان‌های مهم گردشگری تبدیل شده است. اگر خواهان آشنایی بیشتر با این آرامگاه هستید توصیه می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. توضیحاتی در این زمینه خدمت شما ارائه خواهیم داد.

مقبره استر و مردخای

برای ساخت آرامگاه استر و مردخای از سبک بناهای اسلامی الهام گرفته شده است و مصالح ساختمانی به کار رفته در آن سنگ و آجر است. جالب است که بدانید استفاده از این مصالح در زمان حضور مغولان در ایران و خصوصا در زمان سعدالدوله بر روی ساختمان قدیمی که مرتبط با قرن سوم هجری‌ست بسیار رایج بوده است. زمانی که به این آرامگاه مراجعه می‌کنید متوجه می‌شوید که زمین‌های اطراف این آرامگاه به عنوان قبرستان یهودیان مورد استفاده قرار گرفته است.

بیایید کمی به داخل این مقبره برویم!

در همان ابتدای ورود با مدخل ورودی، دهلیز و مقبره، ایوان و شاه نشین روبرو خواهید شد. منظور از مقبره، آرامگاه ابدی استر و مردخای است که در مرکز این بنا واقع شده است و با دو صندوق چوبی زیبا و منبت کاری شده نفیس و قدیمی پوشیده شده است. یکی از این صندوق‌ها که قدیمی‌تر بوده و به استر تعلق دارد و بر روی آن با خط عبری بانی صندوق را معرفی می‌کند نوشته شده: «امر کرد به ساختن این صندوق، بانوی عفیفه صادقه، جمال‌الدوله‌یوحرقیا و جمال‌الدوله‌یشوعا و یشعل، که هر سه نفر برادر خانم جمال‌ستام هستند.» صندوق دوم که متعلق به مردخای است بسیار به صندوق اولی شباهت دارد و حدودا در سال ۱۳۰۰ توسط استاد محمد جواد بیات تویسرکانی، که یکی از منبت کاران برجسته زمان خود بوده، ساخته شده‌است. همچنین شما در قسمت بالایی مقبره کتیبه‌ای را می‌بینید که با خط عبری و به صورت برجسته و گچ بری شده که زیبایی آن زبانزد خاص و عام می‌باشد.

داستان استر را می دانید؟

طبق روایت و داستان آمده که خشایارشاه با دختری زیبا ( خواهرزاده مردخای ) به نام استر ازدواج کرده بود. برای معرفی بیشتر استر باید بگوییم؛ نام اصلی او هدسه بود. اما به دلیل زیبایی شگفت‌انگیزش و صدای فوق‌العاده دلنشینش او را استر یعنی ستاره نام نهاده بودند. او دختر ابی حایل بود که ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در سرزمین پارس چشم به جهان گشوده بود و پس از مرگ والدین خود دایی‌اش (مردخای) سرپرستی او را برعهده گرفته بوده است. پس از ازدواج وی با خشایارشاه، شخصی به نام هامان که حسادت بسیار زیادی به استر می‌ورزید و از نفوذ یهودیان به دربار ناراضی بود، توانست با فرافکنی‌های بسیار زیاد دستور قتل یهودیان را از خشایارشاه بگیرد. هر چند که این دستور عملی نشد و مردخای توانست با کمک استر ( همسر شاه) این فرمان را لغو نماید و یهودیان را از کشتار نجات دهد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.