خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آزادی مذهبی در پیش نویس گزارش کمیسیون حقوق غیر قابل انکار

اخیرا گزارشی در کمیسیون حقوق غیر قابل انکار در آمریکا تهیه شده که طی آن به آزادی مذهبی و حقوق ماللکیت توجه بیشتری نسبت به دیگر حقوق بشر قائل شده اند. این گزارش منتقدان بسیاری به دنبال داشت و آنها پمپئو را به دخالت قاید سیاسی و مذهبی اش در این امور متهم کردند.

به گزارش گروه ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، در تاریخ ۳۰ ژوئیه طی نامه ای، ائتلافی از گروه ها و رهبران آزادی مدنی مبتنی بر ایمان و سکولار، پومپئو را متهم به اقدام با تکیه بر «عقاید سیاسی و مذهبی شخصی» کردند.

این واقعه با آخرین روز مشاوره عمومی پمپئو درخصوص پیش نویس گزارش کمیسیون حقوق غیر قابل انکار مصادف بود که طی آن اولویت آزادی مذهبی بر سایر حقوق بشر را عنوان کرده است.

پیش نویس گزارش ۶۰ صفحه ای بر پایه ی «آموزه های کتاب مقدس» و «لیبرالیسم کلاسیک» نوشته شده است تا این نتیجه به دست آید که مهمترین حقوق غیرقابل انکاری که دولت آن را تأمین کرده است، از نظر بنیانگذاران، حقوق مالکیت و آزادی مذهبی است.

آزادی مذهبی
پمپئو در کنار اعضای کمیسیون قانون های غیر قابل انکار

پیش نویس گزارش کمیسیون حاوی این مضمون است که برخی از این حقوق غیرقابل تغییر باشند زیرا از انسانیت ما جدا نیستند و اینها با حقوق بشر برابر است. سایر حقوق صرفاً توسط دولت ها اعطا می شود.

این گزارش حاکی از این موضوع است که آزادی مذهبی و حقوق مالکیت از سایر حقوق مدنی و سیاسی مانند آزادی بیانیا حق رأی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

سایر حقوق – از جمله حقوق مربوط به حقوق تولید مثل و حمایت از LGBTQ – توسط این کمیسیون به عنوان اختلاف نظر سیاسی و اقتصادیشناخته شده و رد می شوند

حتی قبل از انتشار این گزارش ، ۴۰۰ گروه حقوق بشر که در ایالات متحده مستقر می باشند ، در نامه ای مشترک گفتند: این یک اصل اساسی برای حقوق بشر است که همه حقوق ها جهانی و برابر است.

آنها همچنین در مورد نحوه آرایش کمیسیون،که بیشتر اعضای آن را علمای آزادی مذهبی با مواضعی در برابر سقط جنین و گسترش حقوق LGBTQ تشکیل می دهند ،ابراز نگرانی کردند.

رهبران مذهبی و رسانه های دینی نیز از جمله کسانی هستند که نسبت به پیش نویساین گزارش ابراز نگرانی کرده اند.

منتقدین می گویند اگر ایالات متحده اعلام کند که برخی از قوانینحقوق بشر از دیگر حقوق مهم تر می باشد، این اقدام می تواند باعث کاهش رعایت این قوانیناز جمله آزادی مذهبی شود. در اصل بدون قوانینی مانند آزادی بیان، حق سلامتی و آموزش، محافظت در برابر تبعیضها و خشونت، آزادی مذهب مفهوم خود را از دست می دهد؛ به همین دلیلتمامی این قوانین هاغیرقابل تفکیک بوده و به یک دیگر وابسته می باشند.

این امر همچنین می تواند به اعتبار و تلاش های ایالات متحده برای ارتقاء حقوق بشر در خارج از کشور آسیب و خدشه بیشتری ایجاد کند. نگرانی ها بیشتر در مورد این موضوع است که سایر کشورها ممکن است به این رویکرد پیشنهادی، به عنوان چراغ سبزی برای ترویج مطالبات حاکمیت ملی خود در قبال تعهداتشان نسبت به قانون های موجود حقوق بشر نگاه کنند.

آزادی مذهبی
پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا

این کنگره سالانه گزارشی در مورد آزادی مذهبی کشورهای مختلف جهان دریافت می کند، که تلاش های سایر کشورها برای ارتقاء آزادی مذهبی را ارزیابی می کند. این مرکز بر اقدامات منفی و آزار و اذیت های مذهبی نظارت داشته و کشورهایی که عملکرد نگران کننده ای دارند را در لیست «کشورهای مورد توجه» قرار داده است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.