خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

در قاب عاشورایی ، عشق هم عاقل می‌شود

امسال با توجه به شرایطی که کرونا بر دنیا حاکم کرده، در آستانه ماه محرم شاهد دو قطبی سازی جماعتی هستیم که می خواهند با مغالطه تقابل عقل و عشق فضای جامعه را غبار آلود کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به وسعت تاریخ بشر تقابلی آشکار میان عقل و عشق حاکم بوده و هست، عشاق همواره مورد طعنه عقلا بودند و عاقلان تحت ملامت عاشقان، اما مغفول ماندن حقیقتی در این دو معنا سابقه این جدال را در صفحه صفحه روزگاران به درازا کشانده است، حقیقتی گرانسنگ که پرده های مجاز را خرق کرده و تلخی این جنگ را به شیرینی صلحی پایدار مبدل می‌سازد.

تعالی عقل معاش به عقل معاد، همان تعریف جامعی که از امام صادق(ع) به ما رسیده است؛ العقل ماعبدبه الرحمن، عقل آن چیزی است که با او خدا عبادت شود، سرآغاز گام نهادن در وادی فناء فی الله، که جذب آن متاع بازار عشاق حقیقی است، نه عاشق نماهایی که در حد و تعیین ناسوتی زمین گیر شده و از ذکر و یاد حضرت دوست قلوبشان خالی مانده، جمع این به ظاهر اضداد را در توجه به سوی انسان کامل می‌توان به تماشا نشست، آنجا که سالار شهیدان در میان گودال خون مناجات می‌کند، الهی راضیم به رضای تو، تسلیم بر امر و قضای تو، و جز تو را پرستش نمی‌کنم، این جاست که تمام عشق را با همه عقل، قاب عاشورا در خود جای داده است.

امسال با توجه به شرایطی که ویروس کرونا بر دنیا حاکم کرده، در آستانه ماه محرم شاهد دو قطبی سازی جماعتی هستیم که می خواهند با مغالطه تقابل عقل و عشق فضای جامعه را غبار آلود کنند تا به اهداف خویش دست یابند، غافل از اینکه درپهنه حکمرانی سیدالشهدا(ع) عشق عاقل می‌شود.

مذهب و سلامت هیچ تضادی با هم ندارند

حجت الاسلام ناصر شکریان، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران در گفت و گویی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید در برگزاری عزاداری محرم با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی بیان کرد: مسأله سلامت هیچ گاه با مسائل معنوی و مذهبی در تضاد نبوده و نیست، اگر چه عده ای درصدد هستند تا این دوگانگی را ایجاد کنند.

وی در ادمه افزود: با توجه به طولانی شدن همه گیری کرونا، مسؤولان بهداشت و درمان تاکید دارند با کرونا باید زندگی کرد، به همین خاطر امور اقتصادی، ورزشی، علمی و فرهنگی مانند دادوستد دربازار، سینماها، مسابقات ورزشی، حمل و نقل شهری وبین شهری،و کنکورسراسری در حال انجام است، مسائل معنوی و مذهبی نیز برهمین منوال است.

حجت الاسلام شکریان با اشاره به الزام اجرای شیوه نامه های بهداشتی درهمه امور اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر در شرایط موجود همه فعالیت های جامعه را منوط به رعایت دستورات بهداشتی، قابل اجرا بدانیم اما اماکن و محافل دینی، مذهبی را نادیده بگیریم و سخن از تعطیلی آن ها به میان آوریم سخنی خطا و اشتباه است، چراکه همان شیوه نامه ها این جا هم قابلیت اجرایی دارد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به این که سلامت جسم همواره مورد تاکید دین است، تصریح کرد: مطمئن باشید همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: مذهبی ها و اهالی مساجد بیش از دیگران دستورات بهداشتی را مراعات می‌کنند و این مطلب در اجرای مراسم شب های قدربه اثبات رسید، همین طور در برپایی نماز جماعت که همه موارد به طور کامل رعایت شد.

دبیر کارگروه اجرای عزاداری ماه محرم مازندران در بیان ممنوعیت ها و طرح های جایگزین آیین عاشورایی امسال اظهار داشت: پذیرایی، دسته روی، استفاده از طبل و سنج ممنوع است و ایستگاه های صلواتی تبدیل به ایستگاه سلامت جهت توزیع ماسک و اقلام دیگر بهداشتی خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین با حضور فعال روحانیان مبلغ و مداحان، پویش هرخانه یک حسینیه را دنبال خواهیم کرد و در شبکه های اجتماعی با ایجاد حسینیه های مجازی روضه خوانی و سخنرانی انجام خواهد شد.

حجت الاسلام شکریان افزود: با هماهنگی استاندار و دیگر اعضای ستاد استانی مصوبه فضاسازی حداکثری شهری و روستایی به فرمانداران و بخشداران ابلاغ شد تا کمبودی دراین زمینه احساس نشود.

معنویت لازمه حکومت اسلامی، شیعی

با شیوع کووید ۱۹ در جهان شاهد بودیم که توجه به معنویات اعم از نیایش وتضرع حتی در کشورهای سکولار آشکارا در صفحه رسانه های بین المللی نشان داده شد، از تضرع و به خاک افتادن مردم در ایتالیا تا حلقه دعا در کاخ سفید و با یادآوری آن این سؤال پررنگ تر می‌شود که چرا عده ای برطبل تعطیلی کامل موثرترین آیین معنوی جهان یعنی عزاداری حضرت اباعبدالله علیه السلام می‌کوبند؟!، آئینی که مسیحی، بودایی، یهودی و حتی سیک های هندورا به خود جذب می‌کند، در حکومت شیعی و اسلامی الزام چرخه معنوی در جامعه نسبت به الزام چرخه اقتصادی اگر برتری نداشته باشد، برابری می‌کند، و به همین دلیل امرحکیمانه رهبر معظم انقلاب دایر بر برپایی عزاداری محرم بارعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

برگزاری مجالس عزاداری در بقاع متبرکه مازندران

حجت الاسلام ابراهیم حیدری، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران در بیان چگونگی برگزاری آئین عاشورایی در بقاع متبرکه استان گفت: پیرو دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا که با تاکید مقام معظم رهبری برای مالازم الاجرا ست درهمه بقاع متبرکه مازندران مراسم عزاداری طبق شیوه نامه های ابلاغی برگزارخواهد شد.

وی درادامه افزود: اولویت با فضای باز بقاع متبرکه است و در صورت مسقف بودن فضا با ظرفیت یک چهارم جمعیت رعایت فاصله چهارمترمربع، استفاده مستمر ازماسک حین مراسم، ضدعفونی محل عزاداری درقبل و بعد آن و سخنرانی به همراه روضه خوانی درمدت زمان حداکثریک ساعت از الزامات ابلاغی اداره کل اوقاف وامورخیریه مازندران به همه بقاع متبرکه است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین هیأت های سینه زنی و زنجیر زنی می‌توانند در فضای حیاط امامزاده ها به عزاداری طبق دستورالعمل ها بپردازند.

حجت الاسلام حیدری با‌‌ اشاره به چگونگی اجرای نیت در مورد موقوفات و نذورات شرعی اظهارداشت: از آنجایی که در بعضی مناطق هفتاد درصد موقوفات مربوط به ماه محرم و عزاداری سید و سالارشهیدان است با مجوز ریاست سازمان اوقاف و امورخیریه همچنین اداره تحقیق سازمان جهت تایید اسناد و خروج موقوفه ازسامانه تسهیم، ارزاق خشک درقالب کمک مومنانه که از اوامر حکیمانه رهبرمعظم انقلاب است باهمکاری سپاه، بسیج، کمیته امداد امام خمینی(ره) و هیأت امناء بقاع متبرکه دردهه اول محرم و دهه سوم صفر بین جامعه هدف توزیع خواهدشد.

مدیر کل اوقاف مازندران با بیان این که جایی که نذر دائر بر طبخ غذای گرم باشد با نظارت کامل عوامل شبکه بهداشت به صورت بیرون بر اجرای نیت خواهد شد، گفت: همچنین درحال تولید پرچم ها و کتیبه های مخصوص ایام محرم برای مشارکت در فضاسازی شهری وپویش هرخانه یک حسینیه هستیم.

حجت الاسلام حیدری افزود: امسال دربیست امامزاده استان مازندران در ایام محرم تولید ماسک و تهیه بسته های بهداشتی خواهیم داشت تا در بین عزادارن توزیع شود.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه مازندران با تأکید براین که باید هوشیار باشیم تا در زمین دشمن بازی نکنیم، گفت: در کنارشور حسینی الزام وجود شعورحسینی قطعیت دارد، شیعه نیزهمواره با شور، شعور و بصیرت گام برداشته وامسال باید مراقب باشیم دشمن از فضای موجود استفاده نکند تا شیعه و تفکرشیعی را بی منطق جلوه دهد، نظیر تفکرات منحرف تشیع انگلیسی که با تحریک عواطف واحساسات مردم درعزاداری سیدالشهدا(ع) به دنبال اهداف نفسانی خود هستند چراکه انقلاب امام حسین(ع)، انقلاب عقلانیت است.

وی افزود: با همکاری کامل مدیران ادارات اوقاف و هیأت امناء بقاع متبرکه درتعامل با فرمانداران و مسؤولان منطقه ای مجالس عزاداری در بهترین حالت اقامه خواهدشد و درپایان بانظرلطف امام حسین(ع) خواهیم دید مشکلی پیش نخواهد آمد.

کاروان منزل به منزل درحرکت است تا رحل اقامت را درکربلا برزمین بگذارد و دل های شیدا شور می‌زند برای بازنماندن از حلقه شعور، چه بسیار بودند کسانی که به بهانه های بی ارزش مادی حسین(ع) را رها کردند و ندای هل من ناصر ینصرنی را پاسخ ندادند، این روزها زمزمه کنیم ما اهل کوفه نیستیم تا حسین زمان را با عشقی برخاسته از عقل یاری دهیم.

منبع: رسا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.