خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عامل کشتار در دو مسجد کرایست‌چرچ به حبس ابد محکوم شد

مردی که ۵۱ نفر را در دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند به ضرب گلوله به قتل رسانده بود به حبس ابد، بدون امکان عفو، مجازات شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، «برنتون ترنت» ۲۹ ساله اهل استرالیا، عامل کشتار در دو مسجد کرایست‌چرچ در جریان محاکمه اتهام قتل ۵۱ نفر، تلاش برای قتل ۴۰ نفر دیگر و یک اتهام تروریستی را پذیرفته بود.

آن تیراندازی باعث شوک جهانیان شد و بعد از آن بود که نیوزیلند قوانین سفت و سختی در زمینه داشتن سلاح وضع کرد.

در جریان جلسات تعیین حکم مجازات که چهار روز طول کشید بیش از ۶۰ بیانیه در مورد آثار آن حمله قرائت شد.

در آخرین روز آیات قرآن قرائت شد و حاضران عکس های عزیزان خود را نشان دادند.

قتل 51 نفر در دو مسجد کرایست‌چرچ

 

مهاجم تصمیم گرفت پیش از اعلام حکم مجازات در دادگاه چیزی نگوید.

مارس سال ۲۰۱۹ میلادی، برنتون ترنت که به اسلحه نیمه‌خودکار مسلح بود، وارد مسجد نور در شهر کرایست‌چرچ شد و به سوی حاضران آتش گشود. دقایقی بعد او به مرکز اسلامی لینوود در نزدیکی همین مسجد رفت و در آن جا هم به سوی حاضران تیراندازی کرد. او با نصب دوربین به پیشانی خود این کشتار را به طور زنده از شبکه اجتماعی فیسبوک پخش کرد.

پلیس نیوزیلند پس از تحقیقات درباره این حمله اعلام کرد که برنتون ترنت، تبعه استرالیا، دارای افکار راست افراطی و گرایش ضد مهاجران و مسلمانان است و حمله او عملیات تروریستی با انگیزه نژادپرستانه بوده است.

«جاسیندا آردرن»، نخست وزیر نیوزیلند، روز حادثه را یکی از سیاه‌ترین روزهای این کشور نامید؛ وی بلافاصله پس از این حادثه، با تایید پارلمان، تمامی سلاح‌های نیمه‌اتوماتیک و تفنگ‌های جنگی را در این کشور ممنوع کرد.

گفته می‌شود، در دادگاه، متهم که لباس خاکستری بر تن داشت، در طول جلسه دادرسی سکوت کرد و تنها گاهی به محلی که بازماندگان و خانواده کشته‌شدگان نشسته بودند، چشم می‌دوخت.

دادستانی می‌گوید: برنتون ترنت این حمله را از سال‌ها پیش برنامه ریزی کرده بود و با در نظر گرفتن جزئیات قصد داشت بیشترین تلفات ممکن را ایجاد کند.

بر اساس مدارک ارائه شده در دادگاه، برنتون ترنت در ماه‌های پیش از حمله، به شهر کرایست‌چرچ سفر کرده بود و پهپادی را هم بالای مسجد نور، نخستین هدف این حمله به پرواز درآورده بود.

بنابر تحقیقات دادستانی مهاجم علاوه بر مسجد نور و لینوود، قصد داشت به مسجد اشبورتون در نزدیکی دو مسجد دیگر نیز حمله کند.

منبع: ابنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.