خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سرکوب عزاداران حسینی در نیجریه؛ دشمنی «أبوجا» با مکتب شیخ زکزاکی

همزمان با فرا رسیدن ماه محرم الحرام، دولت نیجریه سرکوب عزاداران حسینی (ع) در این کشور را در دستور کار خود قرار داده است تا بدین وسیله به جنگ و مبارزه با مکتب اسلامی شیخ زکزاکی رفته باشد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، همزمان با فرا رسیدن ماه محرمالحرام، نظامیان وابسته به دولت نیجریه برای چندمین سال متوالی عزاداران حسینی (ع) در این کشور را هدف حملات وحشیانه قرار داده و آنها را به شدت قلع و قمع می کنند. اوایل هفته جاری بود که نظامیان نیجریه‌ای به طور وحشیانه ای به یک راهپیمایی حسینی (ع) در ایالت «کادونا» یورش بردند.

شاهدان عینی اعلام کردند که نیروهای نظامی نیجریه در حمله به عزاداران حسینی از گازهای اشک آور و گلوله های جنگی استفاده کردند. افزون بر این، آنها شمار زیادی از عزاداران حسینی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. منابع رسانه ای اعلام کردند که در جریان یورش نظامیان نیجریه به عزاداران حسینی در ایالت «کادونا» ۳ نفر شهید و ده‌ها تَن دیگر به شدت زخمی شدند. این درحالی است که برخی منابع شمار شهدای این حمله را بیش از آمار اعلام شده، عنوان کرده اند.

نکته قابل تأمل این است که نظامیان وابسته به دولت نیجریه تلاش کردند تا ضمن سرپوش گذاشتن بر این اقدام ضد انسانی و ضد دینی خود، مسلمانان و شیعیان این کشور را عامل اصلی حوادث اخیر معرفی کنند. آنها به همین منظور، در اقدامی عجیب خودروهای خود را به آتش کشیدند تا اینگونه صحنه سازی شود که شیعیان نیجریه عامل آتش زدن این خودروها بوده اند. در واقع، نیروهای امنیتی نیجریه با هدف سرپوش گذاشتن بر جنایت اخیر خود در ماه محرم الحرام دست به این صحنه سازی زدند.

در همین ارتباط، جنبش اسلامی نیجریه با امضای طوماری، خواستار تحقیق فوری پیرامون حادثه‌ای شد که اخیراً در شهر «کادونا» رخ داد و طی آن چندین نیروی امنیتی بعد از حمله به عزاداران حسینی (ع)، با اقدام به صحنه‌سازی، خودرو خود را به آتش کشیدند. تصاویر حمله مسلحانه پلیس به جمعیت عزادار و همچنین اقدام تعمدی آنها در به آتش کشیدن خودرو ضبط شده است. قصد مامورین امنیتی از آتش زدن خودرو پلیس، معکوس جلوه دادن واقعیت بوده تا بر اقدام خود مبنی بر حمله به گروه عزاداران حسینی سرپوش بگذارند.

سرکوب عزاداران حسینی در نیجریه؛ دشمنی «أبوجا» با مکتب شیخ زکزاکی

این در حالی است است که در ماه های محرم الحرام سنوات گذشته نیز نیروهای امنیتی نیجریه در اقدامی سازمان یافته و از پیش برنامه ریزی شده عزاداران حسینی را هدف قرار می دادند تا مبادا در حال و هوای ماه محرم نهضت جدیدی برای آزادی «شیخ زکزاکی» رهبر نهضت اسلامی این کشور شکل گیرد. در واقع، هدف اصلی و اساسی نظامیان نیجریه از سرکوب عزاداران حسینی در این کشور مقابله با مکتب اسلامی «شیخ زکزاکی» است.

پیشتر نیز دولت نیجریه ثابت کرده بود که فضای اسلامی حاکم بر این کشور به ویژه در نزد شیعیان و دوستداران «شیخ زکزاکی» را بر نمی تابد. به عنوان نمونه، دولت نیجریه پیشتر ضمن تروریستی خواندن جنبش اسلامی فعالیت های آن در این کشور را ممنوع اعلام کرد. در واقع، دولت أبوجا به دنبال آن است تا برای همیشه اندیشه های ناب اسلامی را در نیجریه نابود ساخته و اجازه ندهد تا این کشور به مَهدی برای تفکر اسلامی و مقاومتی و به جغرافیایی برای ایستادگی در برابر استکبار جهانی تبدیل شود.

بر اساس آنچه که گفته شد، هدف قرار دادن عزاداران حسینی در نیجریه نیز در همین چارچوب قابل تعریف است. در این میان، نمی توان نقش عربستان سعودی در افزایش فشارها بر شیعیان در نیجریه و سرکوب عزاداران حسینی در طول ماه محرم الحرام را نادیده گرفت.

طی یک دهه گذشته سعودی‌ها با نفوذ در میان فرماندهان نظامی و مقامات سیاسی و قضایی کشور نیجریه، تلاش کرده‌اند تا فشارها علیه شیعیان را گسترش دهند. آنها ده‌ها میلیون دلار رشوه به فرماندهان نظامی و سیاسی نیجریه پرداخت کرده‌اند. اکنون نیز سعودی ها تداوم سلسله فعالیت های اسلامی و احیای شعائر دینی از جمله عزاداری ماه محرم الحرام را عاملی برای ترویج اسلام شیعی می دانند و معتقدند با هر ابزاری باید با چنین فعالیت هایی مقابله کرد.

مقامات دولت نیجریه همچنین از این مسأله به شدت هراس دارند که در جریان مراسم های دینی و مجالس عزاداری حسینی (ع) موج عظیم دیگری در حمایت از «شیخ زکزاکی» شکل گیرد. آنها از سال ۲۰۱۵ تاکنون رهبر نهضت اسلامی نیجریه را بازداشت کرده و علیرغم وخامت وضعیت جسمانی وی، تاکنون حاضر به آزادی او نشده اند. بنابراین، مقامات ابوجا به هیچ وجه مایل نیستند فضایی فراهم شود که جهانیان صدای مطالبات برای آزادی هرچه سریعتر شیخ زکزاکی را بشنوند.

افزون بر آنچه که گفته شد، برخی اخبار نیز حاکی از آن است که دولت نیجریه از تروریست های بوکوحرام برای هدف قرار دادن شیعیان و عزادارن حسینی بهره برداری می کند. دولت نیجریه تروریست های بوکوحرام را اجیر کرده است تا آنها به نیابت از نیروهای امنیتی شیعیان را قتل عام کرده و آنها را به خاک و خون بکشانند. این سیاست (بکارگیری اراذل و اوباش و عناصر تروریستی) همان سیاستی است که آل سعود و آل خلیفه نیز برای سرکوب شیعیان در عربستان و بحرین از آن استفاده می کنند.

در هر صورت، آنچه که اکنون در صحنه نیجریه اتفاق می افتد حاکی از آن است که علیرغم گذشت چند سال از بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی، دولت نیجریه نه تنها فشارها علیه شیعیان و شعائر دینی آنها را کاهش نداده بلکه این فشارها را تشدید کرده است. هدف اصلی و اساسی دولت نیجریه از تشدید این فشارها به فراموشی سپرده شدن شعائر اسلامی و به تبع آن جنایت بزرگ بازداشت شیخ زکزاکی است تا بدین وسیله خدمت بزرگی به آمریکایی ها و صهیوینست ها کرده باشد.

منبع: مهر

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.