خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

منوچهر طیاب؛ سازنده مستند «ایران سرزمین ادیان» درگذشت

منوچهر طیاب مستندساز پیشکسوت سینمای ایران و خالق آثر «ایران سرزمین ادیان» در سن ۸۳ سالگی چشم از جهان فروبست.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، منوچهر طیاب، مستندساز، نویسنده و منتقد نامدار در سن ۸۳ سالگی چشم از جهان فروبست؛ طیاب که از مستندسازان برجسته سینمای ایران است خالق آثاری چون «زاگرس، گاهواره تمدنی کهن»، «دریای پارس» و «ایران سرزمین ادیان» بود.

در پیام تسلیت انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند برای درگذشت این مستندساز آمده است: «انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، درگذشت یکی از برجسته‌ترین کارگردانان سینمای ایران را به خانوادهٔ سینمای مستند و بستگان ایشان تسلیت می‌گوید. بی‌گمان نام و یادشان در فرهنگ ایران‌زمین جاودان خواهد ماند.»

فیلم «سفر در امتداد سرزمین کهن» به کارگردانی کاوه بهرامی مقدم و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی درباره زندگی این هنرمند نامدار ساخته شده است.

ایین هنرمند چند ماهی به دلیل سرطان در بیمارستانی در وین بستری بود.

منوچهر طیاب، متولد سال ۱۳۱۶ در تهران، دانش‌آموخته‌ی رشته معماری در دانشگاه فنی وین و فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما و تلویزیون از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی اتریش است. او از سال ۱۳۴۲ با ساخت فیلم «سفال» به حرفه‌ی مستندسازی روی آورد و در ۵۷ سال اخیر، نزدیک به ۱۰۰ فیلم ارزشمند میراث فرهنگی و تاریخی را کارگردانی کرده است.

سال گذشته و در جریان برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، ضمن نکوداشت استاد طیاب و نمایش آثار منتخب وی، از این پیشکسوت سینمای مستند با اهدای نشان فیروزه حقیقت تقدیر به عمل آمده بود.

منبع: خبر آنلاین

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.