خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا انجام خواستگاری یا کارهای شاد در محرم اشکال دارد؟

برگزاری این نوع مراسم، اگر توأم با معصیت و یا هتک حرمت حضرت سیدالشهدا (ع) نباشد، اشکال ندارد؛ اما برای مؤمنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام دادن کارهای شادی آفرین، اجتناب کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پرسمان دانشجویی در پاسخ به یکی از سؤالات دانشجویان پیرامون کارهای شاد در ماه محرم آورده است؟

سؤال: اگر در دهه اول محرم:

۱- به دلیل درس داشتن، در مجالس عزا مختصر شرکت شد.

۲- یا اینکه کسی در این ایام (به جز روزهای آخر) کارهایی از قبیل دیدن فیلم و برنامه های خنده دار و … انجام دهد، مرتکب فعل گناه یا مکروه شده است؟

پاسخ: محدود کردن شرکت درمجالس به دلیل تحصیل ضروری اشکال ندارد، لکن حرمت ایام باید حفظ شود وازخنده وشادی ودیدن برنامه های نا مناسب پرهیز کنید.سعی کنید فرصت راازدست ندهید تأثیر این جلسات زیاد است.

قال الرضا (ع): کان ابی اذا دخل شهر المحرم لا یری ضاحکا و کانت الکابه تغلب علیه حتی یمضی منه عشره ایام، فاذا کان الیوم العاشر کان ذلک الیوم یوم مصیبته و حزنه و بکائه…

امام رضا (ع) فرمود: هر گاه ماه محرم فرا می رسید، پدرم (موسی بن جعفر) دیگر خندان دیده نمی شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آن که ده روز از محرم می گذشت، روز دهم محرم که می شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود. (امالی صدوق، ص ۱۱۱)

سؤال: خواستگاری دارم که عجله می کنه که درماه محرم یا صفر بیاد خواستگاری و نشون بیاره

آیا اگه خواستگاری در ماه محرم یا صفر انجام شود و آزمایش خون هم انجام شود، دچار گناه و معصیت شده و حرمت ماه محرم و صفرو نگه داشته نمیشه؟ لطفا راهنمایی فرمایید؟

در پاسخ به نکاتی توجه کنید.

۱. رفتن به خواستگاری و اقدامات اولیه ازدواج در ایام ماه محرم و ماه صفر اشکال شرعی ندارد؛ لیکن احترام این دو ماه را رعایت کنید.

مراسم اولیه را به طور ساده برگزار کنید. پس از پایان ماه صفر مراسم مورد نظر را انجام دهید .

۲. نظر همه مراجع: برگزاری این نوع مراسم، اگر توأم با معصیت و یا هتک حرمت سیدالشهدا علیه السلام نباشد، اشکال ندارد؛ اما برای مؤمنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام دادن کارهای شادی آفرین، اجتناب کنند.

آیت الله تبریزی، صراط النجاه، ج ۵، س ۵۲۱ ؛ دفتر همه مراجع.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.