خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«ما فاتحان قلعه های فخر تاریخیم» منتشر شد

جدیدترین کتاب انتشارات برسم؛

کتاب «ما فاتحان قلعه های فخر تاریخیم» نمادها و نشانه هایی از فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران باستان به نویسندگی عزت الله فولادوند دورودی توسط انتشارات برسم به چاپ رسید.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کتاب «ما فاتحان قلعه های فخر تاریخیم» نمادها و نشانه هایی از فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران باستان به نویسندگی عزت الله فولادوند دورودی توسط انتشارات برسم به چاپ رسید.

عزت الله فولادوند در پیشگفتار کتاب، هدف خود را از نوشتن کتاب مذکور بدین ترتیب شرح می دهد>

هدف از نوشتن این کتاب، جست و جو و سرکشی است به گوشه و کناره های تاریخ باستانی ایران زمین، که در جای جای خود اندوخته هایی برای آیندگان به یادگار گذاشته است؛ کمیاب، بی مانند و پرارچ و فخرآمیز؛ که گزارش، نمایش و یادکردشان، شاید برای آنان که سده هاست ناخواسته، از فرهنگ و تاریخ و منش و هویت ملی خود جدا افتاده و از این روی در گردابی از اوهام و خواب و خیال و خودباختگی جا خوش کرده اند؛ تلنگر یا انگیزه ای باشد در جهت بیداری و آگاهی و باز آمدن به خویشتن.

همچنین روزنه ای کوچک بوده باشد؛ در برابر دیدگان مشتاق جوانانی که اندیشه آب و نان فرصت نمی دهد؛  با بررسی و بهره مندی از کتاب ها و مجله ها و کتابخانه های گوناگون، چشم اندازی زلال، از تاریخ و فرهنگ و مدنیت نیاکان خود، پیش رو داشته باشند و گذشته را چراغ راه آینده کنند و با نگاهی بازتر و روشن تر، گذشته، اکنون و آینده زادگاهشان را بنگرند.

در بخش دیگری از پیشگفتار نیز، محتوای کتاب به این صورت معرفی شده است:

این کتاب در بردارنده گزینه هایی است گواه و گویای جنبه های گوناگون فرهنگ و تاریخ و مدنیت ایران و ایرانیان. بدین صورت که:

-از دیدگاه فرهنگ اساطیری: کیومرث، تهمورث، هوشنگ و جمشید پیشدادی در آن جا دارند؛

– از منظر حماسی-اساطیری: رستم و آرش.

– در زمینه تاریخی: زرتشت، کورشف داریوش و آریوبرزن.

– از نگاه آیینی – سنتی: میترائیسم و نوروز

– دست آخر به لحاظ فرهنگ مادی و ملموس: سیلک؛ شهرسوخته، تخت جمشید و دانشگاه گندیشاپور و ایوان مدائن و قنات و قالی ایران از آن زمره اند.

عزت الله فولادوند کتاب ما فاتحان قلعه های فخر تاریخیم را گزیده ای می داند اندک از گذشته ای بس پر بار و گرانمایه و گسترده در کارنامه  این تاریخ و تمدن، سپس اینگونه ادامه می دهد: نزدیک به شصت، هفتاد هزار سال پیش از این، آثار زندگی انسان غارنشین بر بدنه غارهای زاگرس و کوه های بختیاری «تنگ پبده» وجود دارد، و ساخت و چرخ و کوره ذوب فلز و سفالگری و ضرب سکه و راه سازی و پست. همچنانکه اینجا نخستین باغ ها یا فردوس و پردیس ها، و شهرهای کهن مانند: هگمتانه، و صد دروازه و تیسفون در آن به ثبت رسیده است.

ما فاتحان قلعه های فخر تاریخیم

نویسنده در پیشگفتار کتاب همچنین به سخنان هگل فیلسوف بزرگ سده نوزدهم آلمان در مورد نقش اشوزرتشت در تاریخ نیز اشاره کرده است:  حرکت تاریخی در ایران آغاز شده است. در صورتی که تاریخ در کشور چین و هندوستان در حال سکون به سر برده است. ما با تاریخ ایران وارد روابط تاریخی می گردیم. ایران به کرات دستخوش تحولات و تغییرات تاریخی بوده است. همین تحولات و تغییرات بیانگر وضعیت حیات تاریخی هستند. چین و هندوستان دو کشوری هستند که فی نفسه بدون آگاهی، به تاریخ تعلق دارند. در صورتی که در تاریخ ایران برای اولین بار نوری طلوع می کند که در تاریخ می درخشد و سبب روشنی امور تاریخی می گردد. زیرا درخشش زرتشت امری است که متعلق به حیطه آگاهی است و آگاهی نیز امور را روشن می سازد. به بیانی دیگر، در دین زرتشت آگاهی در رابطه با امور تاریخی قرار می گیرد.

کتاب «ما فاتحان قلعه های فخر تاریخیم» با سایز وزیری و در ۳۸۲ صفحه منتشر شده است و با قیمت ۹۳ هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.

منبع: برساد

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.