خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تبرئه یک کشیش همجنسگرا پس از ۷۵ سال

کلیسای پروتستان آلمان که در سال ۱۹۴۳ یک کشیش را به جرم همجنسگرایی اخراج کرده بود چند دهه پس از مرگش از این اتهام تبرئه کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در مراسم ویژه ای که در نخستین روز ماه سپتامبر در شهر برلین آلمان در کلیسای ایمانوئل برگزار شد، فریدریش کلاین که هفتاد و پنج سال پیش به اتهام همجنسگرایی از کلیسا اخراج شده بود، سالها پس از مرگ اش تبرئه شد.

به گزارش دویچه وله، کریستیان شتیبه لاین، اسقف کلیسای پروتستان برلین در این مراسم تصمیم ۲۰ ژانویه سال ۱۹۴۳ در مورد سلب صلاحیت فریدریش کلاین به عنوان کشیش را لغو اعلام کرد.

با این اعلام اسقف، مسئولان کلیسا پذیرفتند که ۷۵ سال پیش تصمیم نادرستی گرفته بودند و در آینده از اتخاذ این گونه تصمیمات خودداری خواهند کرد.

در این مراسم که از سوی کلیسای ایمانوئل با در نظر گرفتن محدودیت های کرونایی برگزار شد، شمار زیادی از همجنسگرایان مُسن نیز شرکت داشتند. یکی از آنان لوتر دونیتس بود. او یکی از اعضای تیم گفتگوکننده دفاع از حقوق همجسنگرایان و از اولین کسانی بود که خواستار تبرئه فوری کلاین شده بود.

این همجنسگرای مسن که ماسکی از پارچه رنگارنگ همجسنگرایان داشت، با احساسات و هیجان گفت: «فقط می توانم بگویم که من از سخنانان اسقف بسیار احساساتی شدم و سپاسگزارم.»

فرید ریش کلاین که بود؟

فریدریش کلاین در سال ۱۹۰۵ در شهر هامبورگ آلمان به دنیا آمد. او از سال ۱۹۳۳ عضو حزب نازی آدولف هیتلر بود. گمان می رود که عضویت او در این حزب باعث شده بود که به عنوان کشیش در کلیسای ایمانوئل گماشته شود. بسیاری از اعضای این کلیسا نازی ها و پیرو افکار حزب بودند. برخی مسئولان ارشد این کلیسا نیز چهره های یهود ستیز و اعضای حزب نازی بودند.

کلاین هنگامی در کلیسای ایمانوئل برلین خدمت می کرد که چنین وضعیتی آنجا حاکم بود. اما او به زودی از نازی ها فاصله گرفت. هنگامی که یوهانس شوارتس کوف به عنوان مقام ارشد در این کلیسا آغاز به کار کرد، کلاین با او همراه شد. شوارتس کوف نه تنها نازی نبود بلکه برای دفاع از کسانی که تحت تعقیب نازی ها بودند، فعالیت می کرد. کلاین نیز در این فعالیت ها شوارتس کوف را همراهی می کرد.

کلیسای آلمان یک کشیش همجنسگرا را پس از ۷۵ سال تبرئه کرد

در همین زمان فریدریش کلاین به جرم همجنسگرایی زندانی شد. وی در تاریخ بیستم فوریه همان سال از مقام کشیشی سلب صلاحیت و از کلیسا اخراج شد.

اما در سال ۱۹۴۵ نوع محکومیت این کشیش سابق تغییر و او را به جبهه شرقی جنگ انتقال دادند، جایی که احتمال می رود پس از چند روز کشته شده باشد.

حتی یک تصویر از فریدریش کلاین باقی نمانده است. اکنون هفتاد سال پس از مرگش کلیسای پروتستان تصمیم اش را درباره رد صلاحیت او به عنوان کشیش باطل کرد.

این نخستین اقدام این کلیسا در نوع خود است. اسقف کلیسای برلین می گوید که در آینده این کلیسا قضایای مشابه را دنبال و بررسی خواهد کرد.

این که قضیه کلاین پس از ده ها سال مطرح شد، مسئله اتفاقی بوده است. زمانی که اعضای این کلیسا به مناسبت ۱۳۵ سالگی کلیسای ایمانوئل در سال ۲۱۸ میلادی پرونده های کهنه را مشاهده می کردند، پرونده فریدریش کلاین را پیدا کردند.

در بند ۱۷۵ قانون قضایی آن زمان آلمان همجنسگرایی بین مردان جرم بود. این قانون در سال ۱۸۷۲ در میان قوانین آلمان گنجانیده شده بود. این قانون پس از جنگ دوم جهانی هنوز هم در قوانین آلمان باقی ماند و تنها در تفسیر و عملی کردن آن تغییرات به میان آمد. سرانجام بند ۱۷۵ قانون قضایی در سال ۱۹۹۴ به طور کامل از قوانین آلمان حذف شد.

تخمین زده شده است که تنها در زمان نازی ها براساس این قانون از میان ۵۰ هزار مرد متهم به همجنسگرایی ۱۵۰۰۰ تن به اردوگاه ها منتقل شده بودند.

منبع: محبت نیوز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.