به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی در یادداشتی به مناسبت اهانت به قرآن کریم در سوئد، به بررسی ابعاد هتک حرمت قرآن در غرب از منظر آیت الله مکارم شیرازی پرداخته و آورده است: سال هاست دستگاه هاى استکبارى، براى درهم کوبیدن اسلام و قرآن بزرگ ترین سرمایه گذارى را مى کنند،[۱]و جسم و روح قرآن را هدف قرار داده اند. مثلاً در عراق، آمریکایی ها به قرآن تیراندازی کردند؛[۲] و یا کشیشی در کلیسایی، قرآن را جلوی دوربین ها آتش زد،[۳] و یا [هتک حرمت اخیر نسبت به کتاب آسمانی در شهر «مالمو»ی سوئد] که همگی از هدف قرار دادن جسم قرآن حکایت دارد، هم چنین اسلام ستیزان در دین ما شبهه ایجاد میکنند و مفاهیم قرآنی را زیر سوال میبرند و به روح قرآن ما حمله میکنند. لذا ضرورت بررسی ابعاد مختلف اینگونه اقدامات موهن انکار ناپذیر است.[۴]
از قرآن سوزی تا قرآن زدایی
«گلادستون» نخست وزیر و از سیاستمداران طراز اول انگلیس در اواخر قرن نوزدهم، در گفتار معروفى در مجلس عوام آن کشور گفت: «ما دام که قرآن برنامه زندگى مسلمانان است، جهان مسیحیت در خطر بزرگى است و ما از اصلاح جهان (البته اصلاح از دیدگاه خودشان که مساوى با استعمار است) عاجز خواهیم بود». «گلادستون» در ذیل این سخن افزود: «بر شما سیاستمداران مسیحى واجب است که قرآن را بسوزانید!».[۵]
اما به راستی آیا منظور او آتش زدن اوراق قرآن مجید است؟ یا کارى کنند که مسلمانان احکام و معارف قرآن را فراموش کنند؟ به طور قطع احتمال دوم صحیح است، از این رو همواره بر علیه قرآن و معارف آن به اشکال مختلف توطئه کرده و مى کنند، و هم اکنون سایت هاى فراوانى براى سست کردن اعتقاد و ایمان جوانان ما مشغول شبهه افکنى هستند.[۶]
آری منظور از آتش زدن قرآن، به فراموشى سپردن معارف و مضامین بلند آن و قناعت کردن به قرائت و روخوانى و ترتیل و مانند آن است.[۷]
متأسفانه ما نیز با دست خود پایگاه مطمئن ایمان را براى خود خراب کردیم و به آنچه باعث اتحاد و وحدت ما بود پشت پا زدیم، گویا قرآن براى دشمنان ما نازل شده بود، که نداى وحدت آن را شنیدند و در برابر ما همگى جبهه گرفتند، و در نتیجه ما را به خاک سیاه نشاندند؛ آن ها که با شعار «تفرقه انداز و حکومت کن» ممالک اسلامى را دچار تشتت کردند، آن ها کردند آنچه که کردند و ما هنوز خوابیم![۸]
آرى برادرم تا وقتى قرآن را فقط در طاقچه هاى خانه ها و در کنار مقابر و مجالس ترحیم و در موقع خطبه عقد و انتقال از منزلى به منزل دیگر و در وقت مسافرت رفتن به کار گیریم، وضع به همین منوال است.[۹]
با این اوصاف مسلمانان باید به این گونه سخنان و تهدیدات دشمنان فکر کرده، و بیشتر به عظمت اسلام و قرآن و سایر معارف دین پى برده، و قدر آن را بدانند، و خداى ناکرده خود عامل پیاده کردن نقشه هاى آنان نشوند.[۱۰]
هتک حرمت قرآن به بهانۀ آزادی بیان؟!
اخیراً گروه های افراطی در شهر مالموی سوئد، قرآن را با آتش کشیدند و تصاویر آن را در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به نمایش گذاشتند. اما به راستی آیا معناى آزادى، آتش زدن قرآن مسلمانان است؟ آیا معناى آزادى، توهین [نشریه فرانسوی] به ساحت مقدس پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و جریحه دار کردن قلوب یک میلیارد و هشتصد میلیون مسلمان است؟![۱۱]
متأسفانه مفهوم و محدودۀ آزادى در دنیاى امروز چنان توسعه پیدا کرده که شامل تعدی ها و اهانت ها شده و کار را به جائى رسانده اند که به قلم هتاکان به اسلام حق داده اند در راستاى وقاحت ها و زشتی ها هر چه مىخواهند بنویسند و به مقدسات میلیون ها مسلمان توهین کنند، لیکن مبارزه علیه اسلام ستیزان را مبارزه با آزادى تفکر و اندیشه و قلم مىپندارند.[۱۲] حال آنکه منظور از آزادی این است که انسان آزاد باشد از اسباب تکامل و پیشرفت در جهت تعالی مادی و معنوی استفاده کند،[۱۳] آزادى باید در مسیر علم، تقوا، حقیقت، صداقت و مانند آن به کار گرفته شود.[۱۴]
متأسفانه براساس آزادی بیانی که در غرب وجود دارد، افراد حق دارند هر توهینی که می خواهند به مقدسات مسلمانان کنند؛[۱۵]از جمله این ها اهانت به مقدسات و هتاکی به پیامبر(صلّی الله علیه وآله) و آتش زدن قرآن را آزادی بیان می دانند اما اگر کسی بگوید مساله هولوکاست قابل تامّل است، باید به زندان برود، اما کسی به قرآن توهین کند می گویند آزادی بیان است؟[۱۶]
تأسف آورتر این است که دولت های غربی تاکنون این اقدامات شنیع را محکوم نکرده اند،[۱۷] بلکه خروش مسلمانان جهان علیه هتاکان را مخالف آزادى قلم و بیان و عقیده جلوه می دهند، ولى جهانیان فهمیدند که مرز و محدوده آزادى آن ها تاچه حدى است، تا کثیف ترین اهانت و دشنام به عقیده مسلمانان جهان، اگر میلیون ها تومان خرج مى کردیم، تا این رسوائى را براى غرب اثبات کنیم، اینچنین که خود با دست خود اثبات کردند نمى شد، دولت های غربی اینچنین خود را از صحنه انسانیت خارج کردند.[۱۸]
هتک حرمت قرآن، ادامۀ جنگ های صلیبی
تحرکات فراوانى که امروز از ناحیه کشورهای غربی بر ضد اسلام و مسلمین مى شود چیزى نیست که بر کسى پنهان باشد؛[۱۹] چرا که اهانت به قران کریم توسط گروهی از صهیونیست های آمریکایی صورت گرفت که به دنبال راه اندازی اختلاف بین اسلام و مسیحیت بودند تا بدین طریق نگاه مردم را از جنایات رژیم صهیونیستی منحرف کنند.[۲۰]
پاسخ قاطع جهان اسلام به هتاکان قرآن
عمل ناشایست اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم باعث بیداری بیشتر مسلمانان شد و مسلمانان جهان به خوبی نشان دادند اگر بحث مقدسات در میان باشد، همچنان پای اعتقادات خود هستند.
با این عکس العملهای خوب نسبت به اهانت به قرآن، از یک سو دشمنان درس عبرت بسیار بزرگی گرفتند. از سوی دیگر اهانت به قرآن باعث نفرت هر چه بیشتر مسلمانان از دشمنان و مخصوصا صهیونیستها شد که نتیجه آن چیزی جز بیداری اسلامی نبود.
به هر حال جنایت بسیار بزرگی صورت گرفت که مسلمانان نیز عکس العمل بسیار بزرگ تری نشان دادند.
امیدواریم مسلمانان جهان بیش از پیش بیدار و در برابر دشمنان خود متحدتر شوند، زیرا دشمنان هرگز شیعه و سنی نمیشناسند و هرگز به آن ها رحم نخواهند کرد.[۲۱]
افزایش گرایش عمومی به «قرآن» در دنیا
به کوری چشم کسانی که قرآن را احمقانه سوزاندند و گمان کردند با سوزاندن قرآن این کتاب فراموش می شود می بینیم که توجه جهانیان[۲۲] علیرغم رفتار وحشیانه دشمنان اسلام[۲۳] روز به روز به این کتاب الهی بیشتر می شود.[۲۴]
حتی کسانی که نسبت به این کتاب الهی آشنایی نداشتند، این عمل نفرت انگیز سبب گرایش آنان به این کتاب آسمانی[۲۵] و موجب بیشتر مطرح شدن قرآن در سطح جهان شد و اکنون بسیاری تمایل پیدا کردند که از ماهیت این کتاب آگاهی پیدا کنند و به این جهت باید گفت دشمن برای ما سبب خیر شده است. [۲۶]
به عنوان نمونه این خبر برای ما جالب است که در کشور آمریکا در سال های گذشته کتابی که بیش از همه کتاب ها منتشر شده، ترجمه قرآن مجید به زبان انگلیسی است؛ همان کتابی که آن را آتش زدند،حال دشمنان بنشینند و نقشه ها بکشند اما به کوری چشم آن ها روز به روز قرآن در عالم پیشرفت بیشتری دارد.[۲۷]
مسلمانان به پا خیزید
به راستی چگونه راضى شویم که به قرآن و پیامبر(صلى الله علیه وآله) و تمامى مسلمین اعم از شیعه و سنى اهانت شود، و ساکت باشیم، چرا نباید فریادى به جز فریاد امام امت(ره) بر علیه شیطانى که کتاب آیات شیطانى را نگاشت کشیده شود، تا کى بشنویم به مقدسات ما توهین کنند، اگر قیام نکنیم مرده ایم، حیات ما به قیام ماست، مرگ ما به سکوت ما است، بین حق و باطل هرگز صلح برقرار نمى گردد این جنگ از سنت هاى لایتغیر الهى است، اگر فریاد زدیم و مقابله کردیم دشمن عقب نشینى مى کند چنانکه در فتواى امام امت در حمایت از قرآن و پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه و آله) دیدیم چه شد، فتوائى که حکم ارتداد سلمان رشدى و قتل او را صادر کرد.
او گرچه تاکنون کشته نشده است ولى مرده است، مگر مىتواند از سوراخى که در آن خزیده است خارج شود، چندى پیش در جرائد نوشتند که در کنفرانسى که بنا بود او سخنرانى کند و دقیقا محل مورد کنترل بود، نتوانست شرکت کند، زیرا مأموران امنیتى از شرکت او در جلسه جلوگیرى کردند .حامیان چنین افرادى و بانیان چنین نقشه هائى باید بدانند به غیر از ضرر چیزى متوجه آن ها نخواهد شد.[۲۸]
سخن آخر: (عذرخواهی کافی نیست؛ عاملان اهانت به قرآن مجازات شوند)
در خاتمه باید تأکید کرد عاملان این جنایت و فاجعه [قرآنسوزی در سوئد] باید به مجازات برسند و تنها عذرخواهی از اهانت به قرآن کافی نیست زیرا آتش زدن قرآن از قتل پدر انسان بدتر است و با عذرخواهی درست نمی شود.
پروردگارا! خودت قول داده اى که رسولانت را یارى و جنودت را پیروز گردانى، ما را در خط رسولان، و در صفوف جنودت قرار ده، و بر دشمنان خونخوارى که از شرق و غرب عالم براى نابودى و خاموش کردن نور قرآن برخاسته اند پیروز فرما![۲۹]
منابع:
۱. بیانات معظم له
۲. اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین)
پی نوشت:
[۱] پیام قرآن ، ج۸ ، ص۱۱۸.
[۲] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای هیات مدیره اتحادیه بینالمللی رادیوهای قرآنی و اسلامی،۱۲/۸/۱۳۸۷.
[۳] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، ۲۴/۱/۱۳۹۰.
[۴] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای هیات مدیره اتحادیه بینالمللی رادیوهای قرآنی و اسلامی،۱۲/۸/۱۳۸۷.
[۵] مجله رساله التقریب، شماره ۱، اسفند ۱۳۷۱؛ (پیام امام امیر المومنین علیه السلام ، ج۱ ، ص۲۶۳).
[۶] قهرمان توحید، شرح و تفسیر آیات مربوط به حضرت ابراهیم(ع) ، ص۱۷۶.
[۷] داستان یاران: مجموعه بحث هاى تفسیرى حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (مدظله) ، ص۱۱۹.
[۸] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ، ج۱ ، ص۴۸۱.
[۹] همان.
[۱۰] قهرمان توحید، شرح و تفسیر آیات مربوط به حضرت ابراهیم (ع) ، ص۱۷۷.
[۱۱] داستان یاران: مجموعه بحث هاى تفسیرى حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (مدظله) ، ص۳۰۶.
[۱۲] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ، ج۲ ، ص۳۰.
[۱۳] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در رسانۀ ملی، ۱/۴/۱۳۹۵.
[۱۴] داستان یاران: مجموعه بحث هاى تفسیرى حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (مدظله) ، ص۳۰۶.
[۱۵] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در رسانۀ ملی، ۱/۴/۱۳۹۵.
[۱۶] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، ۲۵/۶/۱۳۹۱.
[۱۷] همان.
[۱۸] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ، ج۱ ، ص۵۰۷.
[۱۹] تفسیر نمونه ، ج۵ ، ص۵۷.
[۲۰] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، ۲۷/۶/۱۳۸۹.
[۲۱] همان.
[۲۲] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار نماینده ولیفقیه در سازمان اوقاف و شرکتکنندگان بیستونهمین دوره مسابقات بینالمللی قرآنکریم، ۵/۴/۱۳۹۱.
[۲۳] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، ۲۷/۶/۱۳۸۹.
[۲۴] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار نماینده ولیفقیه در سازمان اوقاف و شرکتکنندگان بیستونهمین دوره مسابقات بینالمللی قرآنکریم، ۵/۴/۱۳۹۱.
[۲۵] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، ۲۷/۶/۱۳۸۹.
[۲۶] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در حرم حضرت معصومه (س) ،۱۹/۶/۱۳۸۹.
[۲۷] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار نماینده ولیفقیه در سازمان اوقاف و شرکتکنندگان بیستونهمین دوره مسابقات بینالمللی قرآنکریم،۵/۴/۱۳۹۱.
[۲۸] اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (خطبه متقین) ، ج۱ ، ص۵۰۶.
[۲۹] تفسیر نمونه ، ج۱۹ ، ص۱۹۹.