خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سوء استفاده از زنان در فرقه‌ها

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، یکی از دلایل توجه به زنان در فرقه‌ها ، وجود روحیه اطاعت‌پذیری و استعداد مریدی در آنها است که زنان را طعمه فرقه‌ها برای سوءاستفاده قرار می‌دهد.

نیمه پنهان و البته تاریک رابطه مریدی و مرادی بین اعضا و رهبر فرقه، سوء استفاده جنسی بوده که موارد زیادی از این مساله گزارش شده است. نمونه بارز آن در میان جریانهای مختلف دراویش رخ داده که شناخته شده ترین آن تجاوز سرکرده دراویش نوربخشیه به یکی از اعضا فرقه است. همچنین می‌توان از تجاوز خواجه گراشی به دختران جوان فرقه یاد کرد.

در مسیحیت مدرن نیز این پدیده رایج است. فرقه‌های نوپدید که به نام مسیحیت فعالیت می‌کنند، از جمله گروه‌های سوءاستفاده‌گر هستند. یکی از این فرقه‌ها به‌نام «کودکان خدا» که خانواده نیز نامیده می‌شد، است

رهبر این فرقه به نام دیوید برگ، گسترده‌ترین سوء‌استفاده جنسی را ترتیب داده و روابط جنسی چندگانه‌ای با زنان پیروی خود داشت.‌

ادبیات فرقه‌ها پذیرای اصطلاح دیگری موسوم به «اقتصاد عشق» نیز است. در این روش معامله‌ای بین زنان عضو فرقه و سرکرده آن صورت گرفته و آنها در برابر دل سپردن به اهداف فرقه‌ای، در انتظار خرید محبت از سرکرده می‌مانند.

ازدواج در فرقه‌ها نیز حکایت خاص خود را دارد. تعجب‌آورترین نمونه ازدواج در یکی از فرقه‌ها با عنوان «ازدواج جمعی مونی» است که در آن بیش از دوهزار زوج در یک مراسم با هم ازدواج می‌کنند؛‌ در حالی‌که اکثریت آنان قبل از ازدواج یکدیگر را ندیده‌اند.

افراط و تفریط در بحث ازدواج در فرقه‌ها موج می‌زند؛ از یک طرف فرقه‌ای مثل اوشو  کمال معنوی و روحانی را در آزادی جنسی دانسته و از این‌رو خانواده‌ستیزترین فرقه محسوب شده و در مقابل آن، سرکردگان برهماکوماریس، سرکوب‌کننده میل جنسی هستند و آن را مانعی برای روشن‌بینی معرفی می‌کنند.

در فرقه‌ای مانند مسیحیت صهیونیستی با اینکه دیدگاه‌های متضادی درباره کشیش و شبان شدن زنان وجود دارد، اما میل عظیمی برای قرار دادن آنها در راس مناصب کلیسایی وجود دارد.

این توجه برای آن است که از طرفی خود را طرفدار زنان قرار داده و افرادی را از این طریق به خود جذب کنند و از سوی دیگر برای کشاندن افرادی دیگر به درون فرقه، از آنها استفاده ابزاری کنند.

در فرقه ضاله بهائیت نیز استفاده از زنان برای پیشبرد جذب عضو بسیار چشمگیر است. عضویابان این فرقه استعماری که درصد قابل توجهی از آنها زن هستند، با استفاده از شگردهای فرقه‌ای به دنبال جذب افراد عمدتا آسیب‌دیده و گرفتار در مشکلات اجتماعی، اقتصادی و … هستند.

گفتنی است، موارد پیش‌گفته تنها مسائل مستقیم مرتبط با حضور زنان در فرقه‌‌ها است و آسیب‌ها و مشکلات فراوان دیگری از جمله: رها کردن خانواده، ظلم به فرزندان، بی‌اعتنایی به نزدیکان و مواردی از این قبیل نیز از تبعات عضویت زنان در فرقه‌ها بوده که هر کدام می‌تواند زمینه‌ساز معضلات زیادی برای خانواده و اجتماع باشد.

مفاز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.