خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مبارزه واتیکان برای آزادسازی مریم مقدس از دست مافیا

پاپ در تلاش است تا به «معنویت منحرف» خانواده‌های جنایتکار ایتالیایی که از مدونا (چهره حضرت مریم) به عنوان سپر احترام مذهبی استفاده می‌کنند، پایان دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز) به نقل از گاردین؛ پاپ فرانسیس، در اوایل زمان پاپ شدنش، با سفر به منطقه کالابریا و محکوم کردن “Ndrangheta” که یک سازمان محلی مافیایی بود، به قتل مخوف دو نفر در این منطقه واکنش نشان داد. او در ژوئن ۲۰۱۴ حین سخنرانی برای ۲۰ هزار نفر از مردم حاضر در آنجا گفت: Ndrangheta (اندرانگتا)، نماینده پرستش شیطان و اهانت به خیر عمومی است… آن‌ها تکفیری هستند. 

ماه بعد، با بازگشت پاپ به رم، یک دسته مذهبی تحریم شده، در خیابان‌های اوپیدو مامرتینا شهر کالابری به راه افتاده و جلوی خانه جوزپه مازاگاتی، رئیس محلی «اندرانگتا» تجمع کردند. در آنجا، مجسمه‌ای بزرگ از مریم مقدس برای بیعت و اطاعت افراد از مازاگاتی ساخته شده بود. مأموران خشمگین پلیس، از همراهی این دسته خودداری کردند.

چنین اعمال مبارزه طلبانه یا اعتراضی، که توسط رم «معنویت منحرف» توصیف می‌شود، همچنان در حال وقوع است. پاییز امسال، مقامات خشمگین واتیکان تصمیم گرفته‌اند یک ضد حمله الهیاتی انجام دهند. با حمایت پرشور پاپ فرانسیس، آکادمی بین‌المللی ماریان پاریس (پامی) دپارتمان جدیدی را با عنوان: «آزاد کردن مریم مقدس از دست مافیا و قدرت‌های جنایتکار» ایجاد کرده است. پدر استفانو سچین، رئیس پامی، گفت، هدف ما این است که « الهیات واقعی مریم مقدس» را آموزش داده و منتشر کنیم و آن را از دست شبکه‌های محلی مافیایی و سیاسی بگیریم.

سچین در گفتگو با آژانس خبری کاتولیک گفت که گرچه این پروژه یک پروژه بلند پروازانه است، اما «یک وظیفه» نیز هست. پاپ فرانسیس در نامه‌ای با تأیید این پروژه نوشت: «کاش بسیاری از فدائیان مریم مقدس چنین نگرش‌هایی داشته باشند و دینداری غلط را از بین ببرند، در عوض به دینداری درست روی آورده و بر اساس آن زندگی کنند. لازم است که سبک زندگی ماریان‌ها مطابق با پیام انجیل و تعالیم کلیسا باشد.»

عبادت‌های ماریایی، همراه با احترام به مقدسات محلی، هم در جنوب ایتالیا و هم در مناطقی از آمریکای لاتین از ویژگی‌های فرهنگ عامه پسند کاتولیک باقی مانده است. مجسمه مریم مقدس، به عنوان مادر خدا، نشان دهنده قدرت منحصر به فرد او در شفاعت بشریت است. همانطور که این راهپیمایی‌ها، چهره حضرت مریم را برافراشته کرده و حضور مریم مقدس را در جامعه حفظ می‌کنند، رؤسای مافیا نیز در تلاشند رابطه نزدیکی با این نماد قدرتمند داشته باشند. مدت‌هاست که با همدستی کشیش‌های محلی، پول حاصل از جرائم سازمان یافته برای تأمین مالی جشنواره‌های مذهبی محلی و ارتقا اعتبار اجتماعی قبایل استفاده می‌شود.

به گفته سچین، مافیا با بهره گیری از احترام مردم به مریم، فرهنگ اطاعت از اقتدار خود را به وجود آورده‌اند. او گفت: «در چارچوب مافیایی، چهره مریم به شکل انسانی درآمده است که باید مطیع و برده باشد و اراده خدا، اراده روسا و اراده رهبر مافیا را بپذیرد.»

«تعظیم» در هنگام راهپیمایی‌های ماریان، «روشی بود که با استفاده از آن به مردم می‌گفتند که این رئیس مافیا در نزد خدا محترم است، در واقع توسط مادر خدا به عنوان رهبر انتخاب شده است و بنابراین همه باید از او اطاعت کنند، گویی که دارای حکم الهی است.»

روبرتو ساویانو، نویسنده تحقیقات تحسین شده درباره کامورا، پس از دریافت تهدیداتی از سوی این گروه، از زمان انتشار آن در سال ۲۰۰۶ تحت حمایت پلیس زندگی می‌کند. او گفت: «چهره مریم در فرهنگ مافیایی از اهمیت زیادی برخوردار است. تعظیم از اهمیت سیاسی زیادی برخوردار است. مافیا همچنان به تأمین مالی این راهپیمایی‌ها ادامه می‌دهد، و هنگامی که به رئیس قبیله‌ای که کمک مالی کرده است ادای احترام می‌شود، پیام سیاسی آن این است که این مرد برای منافع جامعه و خیر عمومی کار می‌کند.»

او می‌گوید که ارتباط مریم با ایده خانواده، از اهمیت زیادی در تخیل مافیایی برخوردار است. «هنگامی که یک عضو مافیا قتلی مرتکب می‌شود، به عنوان نجات و دفاع از «خانواده» خود، تلقی می‌شود. ذهنیت یک عضو مافیا این است که مریم مقدس، آن را می‌داند و می‌فهمد. مریم مقدس در پیشگاه خدا وکیل او خواهد بود، و توضیح خواهد داد که آنچه او انجام داده برای هدفی خوب بوده است.»

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.