خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تولید واکسن کووید-۱۹، زودتر از سال ۲۰۲۴ امکان پذیر نیست

مدیر عامل زرتشتی موسسه سروم هندوستان، بزرگترین شرکت تولید کننده واکسن در جهان، می گوید: واکسن کووید-۱۹ در زودترین حالت ممکن تا اواخر سال ۲۰۲۴ در دسترس تمام افراد جهان قرار خواهد گرفت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، با وجود اینکه هر روز از کشورهای مختلف دنیا از آمریکا و انگلیس تا روسیه و چین، خبرهایی مبنی بر نزدیک شدن به تولید واکسن ویروس کرونا منتشر می شود، آدار پونا والا، مدیر اجرایی موسسه سروم هندوستان در گفتگو با فایننشال تایمز گفته است: ظرفیت تولید شرکت‌های دارویی آنقدر نیست تا در زمان کمی کل جمعیت جهان واکسینه شوند. و ادامه داده است: چهار تا پنج سال طول می‌کشد تا همه افراد این کره خاکی واکسینه شوند.

به گفته پوناوالا، اگر واکسن کووید-۱۹ یک واکسن دو دوزی(واکسنی که می‌بایست طی دو نوبت به افراد تزریق شود) باشد، برای واکسینه کردن تمام افراد جهان ۱۵ میلیارد دوز مورد نیاز خواهد بود و چهار تا پنج سال طول می‌کشد تا همه افراد این کره خاکی واکسینه شوند.  که این تعهد بسیار بیشتر از ظرفیت تولیدکنندگان واکسن است.

مدیر عامل موسسه سروم هندوستان که در حال همکاری برای انجام آزمایش های بالینی واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد به نام کووی شیلد است و با پنج شرکت دارویی بین المللی در این زمینه همکاری دارد و متعهد به تولید یک میلیارد دوز  از این واکسن شده است،  می افزاید:  می دانم که جهان می‌خواهد درباره موضوع عرضه واکسن کووید-۱۹ خوش بین باشد اما در حال حاضر نشنیده‌ام که کسی حتی به آن سطح نزدیک شده باشد.

وی ادعاهای سیاستمداران که وعده عرضه واکسن را تا ماه آینده داده‌اند، را در هاله ای از ابهام می داند و بیان می کند: پیش سفارش عظیم کشورهای توسعه یافته در آمریکا و اروپا باعث شده تا کشورهای در حال توسعه در انتهای صف قرار گیرند.

به گفته آدار پونا والا، موسسه سروم بزرگترین تولید کننده واکسن در جهان است که سالانه ۱.۵ میلیارد دوز واکسن برای استفاده در بیش از ۱۷۰ کشور جهان تولید می‌کند، این موسسه قرار است دوزهای واکسن کرونا را با قیمت حدودا ۳ دلار برای ۹۲ کشور تولید کند.

آدار پونا والا، فرزند سیروس پوناوالا، موسس و رئیس هیات مدیره موسسه سروم است که از پارسیان هندوستان و هفتمین ثروتمند این کشور به شمار می آید. این موسسه با وجود اینکه بزرگترین تولید کننده واکسن جهان است اما در حال جذب سرمایه برای افزایش ظرفیت تولیدی شرکت است.

گفتنی است، پیش از این نیز یکی از دانشمندان ارشد سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده بود که چهار یا پنج سال طول می کشد که همه گیری ویروس کرونا کنترل شود. مدیر اجرایی بنیاد تحقیقات واکسن آمریکا نیز گفته است: واکسینه کردن سه چهارم جمعست جهان تا اواسط سال ۲۰۲۳ به طول می انجامد.  این در حالی است که بر اساس آمار رسمی تاکنون بیش از ۳۰ میلیون نفر در جهان به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده اند و بیش از ۹۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

منبع: ایسنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.