خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تخریب هزاران مسجد در شین‌ جیانگ چین

تحقیقات یک موسسه آسترالیایی نشان می‌دهد که هزاران مسجد مسلمان‌های اویغور در شین جیانگ چین تخریب شده و صدها اردوگاه بازآموزی برای بازداشت آن‌ها ایجاد شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نتایج تحقیق «انستیتو پالیسی استراتژیک آسترالیا» نشان می‌دهد که حدود ۱۶ هزاران مسجد در شین جیانگ چین تخریب شده یا صدمه دیده اند.

این انستیتوت گفته که ۸۵۰۰ مسجد کاملاً ویران شده اند و اکثر این مساجد در ظرف سه سال اخیر ویران شده یا صدمه دیده اند.

اما وانگ وینبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، تاکید کرد که مسلمانان اویغور از آزادی کامل دینی برخوردار اند. او هفته گذشته گفت که ۲۴ هزار مسجد در شین جیانگ وجود دارند که در مقایسه با تعداد جمعیت این منطقه «بیشتر از بسیاری کشورهای اسلامی است».

ایجاد صدها اردوگاه بازآموزی

مطالعات مرکز تحقیقاتی «انستیتو پالیسی استراتژیک آسترالیا» نشان می‌دهد که ۱۴ مرکز بازداشت و بازآموزی در چین هنوز هم زیر کار قرار دارند.

کارشناسان این انستیتوت بر اساس تصاویر ماهواره ای، به اعلان گذاشتن قراردادهای ساختمانی و گزارش های شاهدان عینی بیش از ۳۸۰ مرکز بازداشت را در منطقه شین جیانگ شناسایی و نقشه برداری کرده اند.

تخریب هزاران مسجد در چین

در این تحقیق تنها مراکز بازآموزی، مراکز بازداشت و زندان هایی شمارش شده اند که از سال ۲۰۱۷ به این سو جدیداً ساخته شده و یا بازسازی و گسترش داده شده اند.

این یافته ها در تضاد با معلومات رهبری چین قرار دارد که بازداشت جمعی اویغورها در این ارددوگاه‌ها را رد می‌کند.

فعالان حقوق بشر برآورد می‌کنند که حدود یک میلیون تن از اعضای اقلیت مسلمان اویغور در شین جیانگ در بازداشت به سر می برند. حکومت چین اویغورها را به جدایی طلبی و تروریسم متهم می‌کند.

منبع: دویچه وله

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.