خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جوانان اخلاقی‌تراند

چالش مسئولان با جوانان، چالش دو زیست اخلاقی است؛ جوانان صداقت، درستکاری، شفافیّت، تعهّد، صراحت، و رفتار اصیل می‌خواهند؛ در حالی که برخی مسئولان با این مفاهیم اخلاقی بیگانه‌اند.

ردنا (ادیان نیوز) – حوادث مختلف اجتماعی در کشور ما نشان می‌دهد که بیش‌ترین چالش مسئولان و در مجموع، نهاد قدرت با جوانان است آن‌قدر که مسئولان کشور ما با جوانانِ جامعه مشکل دارند و با آن‌ها درگیراند با دیگر گروه‌های اجتماعی چالش و بگو‌ مگو ندارند.

در این میان، برخی تلاش دارند تا جوانان را به بی‌حوصلگی، اثرپذیری از شبکه‌های پیام‌رسان غیرخودی و یا کم‌تجربگی متّهم کنند و بازی را به سود مسئولان خاتمه دهند؛ ولی به نظر می‌رسد این چالش بیش‌تر به تفاوت‌های اخلاقی این نسل با پدران و مسئولانِ خود باز می‌گردد تا آن‌چه گفته می‌شود. به این معنا که بر خلاف تصوّر خیلی‌ها، از آن‌جا که جوانان جامعه در پاره‌ای مسائل، اخلاقی‌تر از پدران خود هستند، و دغدغه‌های اخلاقی بیش‌تری دارند، کم‌تر می‌توانند بی‌اخلاقی مسئولان را تحمل کنند و در برابرش ساکت بمانند.

جوان‌ترها، در مقایسه با گذشته‌گان خود، بیش‌تر از دروغ بدشان می‌آید؛ به همین دلیل، از مسئولان خود انتظار راستگویی بیش‌تری دارند و به همین دلیل وقتی دروغی می‌شوند واکنش تندتری دارند. جوانان امروز اهل تزئین عمل خود نیستند. آنان کارهای خود را کم‌تر با عنوان‌های ارزشی و مقدس آذین می‌بندند و نمی‌توانند تحمل کنند مسئولی اشتباهات خودش را در زیر مفاهیم ارزشی چون دین، ملیّت، و شهیدان پنهان کند.

جوانان امروز اهل سجاده آب کشیدن نسیتند، بیش‌تر از پدران خود از ریاکاری بدشان می‌آید. کم‌تر از آنان اهل تظاهراند؛ دوست دارند خودشان باشند؛ خلوت و جَلوَت‌شان یکی است. لباس خیابان و کارشان یکی است. آن‌ها بیش از آن‌که به مناسک و ظواهر دین توجّه و تمرکز کنند به روح دین و معنویّت آن توجّه دارند.

چالش مسئولان با جوانان، چالش دو زیست اخلاقی است؛ جوانان صداقت، درستکاری، شفافیّت، تعهّد، صراحت، و رفتار اصیل می‌خواهند؛ در حالی که برخی مسئولان با این مفاهیم اخلاقی بیگانه‌اند.

یادداشتی از مهراب صادق‌نیا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.