خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نمایندگان پارلمان و مجلس اعیان انگلیس به دنبال دفاع از حقوق مسلمانان ایغور

برخی از مقامات سیاسی انگلستان به دنبال تصویب قانونی هستند که به ایغورهای چین اجازه می دهد دادخواست نسل کشی مسلمانان چین را بدون مطرح شدن در سازمان ملل پیگیری کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، برخی از نمایندگان پارلمان انگلیس و مجلس اعیان این کشور به دنبال تصویب قانونی هستند که به ایغورهای چین اجازه می دهد دادخواست نسل کشی مسلمانان چین را بدون مطرح شدن در سازمان ملل پیگیری کنند.

این نمایندگان می گویند پیگیری حقوق مسلمانان چین و اعلام نسل کشی مسلمانان چین ، این اقلیت مذهبی مستلزم محدود شدن روابط تجاری انگلیس با پکن است و آنها در پی کاهش این مراودات هستند.

مباحث مطرح شده در پارلمان انگلیس باعث نگرانی عمیق دولت انگلیس شده است. به گزارش گاردین دولت انگلیس به شدت نگران است که اتحاد قضات و فعالان حقوق بشر بر روابط محکم بین چین و دولت انگلیس تاثیر منفی به جا بگذارد.

بر اساس طرح این نمایندگان، فعالان حقوق بشر می توانند برای اولین بار پرونده های حقوق بشری از جمله دعاوی نسل کشی را به جای دنبال کردن از طریق سازمان ملل در سیستم قضایی انگلیس مطرح کنند.

این نمایندگان می گویند لابی های سیاسی گسترده و پیچیدگی روابط در سطح سازمان ملل مانع رسیدگی سریع به وضعیت های اضطراری اقلیت های تحت ستم می شود.

فشار پارلمان بر دولت انگلیس برای استفاده از اهرمهای اقتصادی در دفاع از مسلمانان چین بحث و جدلهای سختی را در پارلمان و دولت انگلیس برانگیخته است.

دانکن اسمیت از نمایندگان حامی این طرح می گوید دولت انگلیس واقعا درگیر مسائل حقوق بشری چین نیست. اگر یک دولت آفریقایی همین رفتارهای چین را در قبال اقلیتی در کشور خود انجام داده بود تمام وزاری انگلیس واکنش جدی و سخت بروز میدادند اما به دلیل حجم معاملات انگلیس با چین و تاثیر این کشور در سازمان ملل، چشم خود را بر مسائل حقوق بشری چین به راحتی می بندند.

نمایندگان مدافع ایغورها میگویند اگر دادگاه عالی انگلیس حکم به نسل کشی ایغورها داد، قراردادهای اقتصادی بین چین و انگلیس باید فاقد اعتبار شوند و هیچ معاهده جدیدی نیز بین این دو کشور به امضا نرسد.

منبع: گفتگوی ادیان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.