خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بررسی حقوق جانداران در اسلام و زرتشت ؛ با تأکید بر جهان بینی ها

حیوانات نیز مانند انسان‌ها حق زندگی دارند اما ما این حق را از آنها گرفته‌ایم؛ گویا فقط خودمان باید از تمام نعمت‌های خداوند بر روی زمین بهره ببریم این تفکر خودخواهانه باعث شده تا حیوانات در سراشیبی شدید انقراض قرار گیرند هر چند از سال ۱۹۹۸ تعدادی از فعالان و کنشگران موفق شدند تا حقوق حیوانات را گوشزد کنند و در تقویم جهانی یک روز را به این موضوع اختصاص دهند اما شرایط کنونی حیوانات نشان می‌دهد که در عمل چندان هم موفق نبوده‌اند.

ردنا (ادیان نیوز) – هدف نام‌گذاری «روز جهانی حقوق جانوران» ، یادآوری قربانی شدن بی‌رحمانه‌ی جانوران، افزایش شناخت حقوق آن‌ها و کوشش برای رعایت حقوق جانوران در همه‌ی کشورهای جهان است. حامیان حقوق جانوران در هر سال با برگزاری مراسم بسیار، اعتراضشان را نسبت به زیر پا گذاشتن حقوق جانوران و کشتار بی‌رحمانه و بهره‌کِشی از آن‌ها اعلام می‌کنند.

خالی از لطف نیست به این بهانه نگاهی به حقوق جانداران در اسلام و زرتشت بیندازیم؛

در متون معتبر دین اسلام و زرتشت، حقوقی مربوط به تعامل انسان به عنوان اشرف مخلوقات، با سایر موجودات عالم تدوین شده است که برگرفته از جهان بینی این دو دین از باور به خدا و جایگاه خیر و شر در عالم است. برخی مدعی هستند آیین اسلام در این خصوص، در مقایسه با زرتشت خشن تر بوده و احترامی برای حیات سایر موجودات قائل نیست. این پژوهش به دنبال استخراج این حقوق در منابع و متون معتبر این دو دین، چهره حقیقی تعامل آن دو را با موجودات عالم ترسیم نموده، نگاه هریک از دو دین را آشکار نماید.

حاصل یافته های مقاله این است که اسلام جز در مواردی محدود، از جمله تهیه غذا و یا دفع ضرر از جان، اجازه کشتن موجودات را نمی دهد، اما آیین زرتشت، با اعتقاد به وجود موجودات شرور اهریمنی، جانداران عالم را به سه دسته مقدس، مباح و منفور تقسیم می کند. دسته سوم، حتی در صورت عدم ورود به محل زندگی و ایجاد ضرر جانی یا مالی، از نظر این آیین محکوم به مرگ هستند.

متن کامل مقاله بررسی حقوق جانداران در اسلام و زرتشت؛ با تأکید بر جهان بینی ها به قلم محمد ملایی محمدجواد اصغری را اینجا بخوانید

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.