خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دفاع دیپلمات ارشد واتیکان از توافقنامه با چین؛ باید انجام می ­شد

علیرغم انتقاداتی که از توافق­نامه­ ۲۰۱۸ با چین در خصوص انتصاب اسقف­ها، صورت می­گیرد، یک دیپلمات ارشد واتیکان اظهار داشت که رم امیدوار است که توافق­نامه تا پایان ماه تمدید شود، زیرا کاری است که باید انجام می­ شد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، علی رغم انتقاداتی که از توافق­نامه­ ۲۰۱۸ با چین در خصوص انتصاب اسقف­ها، صورت می ­گیرد، یک دیپلمات ارشد واتیکان اظهار داشت که رم امیدوار است که توافق­نامه واتیکان و چین تا پایان ماه تمدید شود، زیرا کاری است که باید انجام می­ شد.

پل گالاگر، اسقف اعظم بریتانیا ابیان کرد: اگر رم به پکن نقش مهمی درمورد انتخاب اسقف اعطا نمی­کرد،  ما می­توانستیم با تعداد بسیار کمی اسقف، با پاپ در ارتباط باشیم.

وی پیشنهاد تمدید قرارداد دو ساله از سوی واتیکان را تایید کرد و افزود: شرایط آن قرارداد به این دلیل که این یک توافق موقت است و یک معاهده­ رسمی نیست، در اختیار عموم قرار نگرفته است.

اسقف پل گالاگر خاطرنشان کرد: چین هنوز پاسخی به این موضوع نداده است و اگر واتیکان تا پایان ماه پاسخی از سوی چین دریافت نکند، قرارداد منقضی خواهد شد. ما خوش بین هستیم که مقامات چینی برای ادامه­ گفتگو با مقامات مقدس در چارچوب توافق­نامه مایل باشند و ما پیش ­رویم.

وی افزود: اگر شرایط مناسب باشد، در نهایت توافق­نامه واتیکان و چین دائمی خواهد شد.

گالاگر اذعان کرد: اجرای آن بسیار دشوار بوده است و یکی از دلایلی که باعث شده است تا واتیکان تمدید دوساله­ توافق­نامه را پیشنهاد دهد این است که ما ۹۹ درصد از کارها راضی نیستیم، بسیاری از امور به طریقی که ما امیدوار بودیم به نتیجه نرسیده­ اند. واقعیت این است که ما موفق شده­ ایم برای اولین بار از دهه­ ۱۹۵۰، ارتباطی میان اسقف­ های چین و پدر مقدس برقرار کنیم و اینکه مقامات چینی به پاپ اجازه می­ دهند که در خصوص انتخاب اسقف­ها، متواضعانه سخن بگوید، اما در نهایت، کلام آخر بسیار مهم است. ما در توصیف آن بزرگنمایی نمی کنیم، اما همانطور که کاردینال پارولین هم بیان کرده ­است، این روزنه­ کوچکی از یک گشایش است، مانند یک پنجره.

منتقدانی مانند پمپئو استدلال کرده­ اند که سرکوب اقلیت­ های مذهبی از جمله مسیحیان، پس از امضای توافقنامه­ واتیکان و چین در چین شدت گرفته است و اگر وضع به همین صورت باقی بماند، رم خطر از دست دادن اقتدار اخلاقی را تجربه خواهد کرد.

گالاگر افزود: من می ­توانم انتقادات را درک کنم، اما واتیکان به عنوان یک کشور کوچک، بدون روابط دیپلماتیک با چین، باید راهی برای ادامه­ی همکاری پیدا کند. کشورهای بزرگ و با نفوذ، ابزارهای بسیاری دارند که می ­توانند در روابط با چین استفاده کنند تا نقطه نظرات و مطالبات خود را مطرح کنند. بدون این توافق­نامه­ موقت ما راهی برای ارتباط با چین نخواهیم داشت.

وی افزود: ما نماینده­ ی دیپلمات در چین نداریم. یک نمایندگی در هنگ کنگ داریم که آن­ هم در حد یک کلیساست، بدون هیچ مبادله­ی سیاسی. با وجود محدودیت­های مربوط به ویروس کرونا  که جلسات حضوری را غیرممکن ساخته ­است، توانسته­ ایم با اعتماد به سفارت چین در ایتالیا به عنوان یک واسطه نتیجه بگیریم.

گالاگر خاطرنشان کرد: در خصوص عبور از چالش انتقال از توافق­نامه ­های متمرکز و مرکزی به کاربردهای محلی، چندان خوشبین نیست.  کاردینال پارولین همواره این روند را طولانی، دشوار و گاه نامطمئن دیده است، اما من با وی موافق نیستم.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.