خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نقش اقلیت‌های مذهبی در انتخابات آمریکا / لابی اسرائیل چقدر فعال است؟

استاد دانشگاه نیوجرسی تبیین کرد؛

مایکل راکلند با اشاره به نقش اقلیت‌های مذهبی و نژادی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، گفت: سهم مسلمانان و دیگر اقلیت‌های دینی در رأی دادن به ترامپ و بایدن در انتخابات امسال بسیار مهم خواهد بود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، صحنه سیاسی آمریکا مانند هر کشور دیگری محلی برای عرض اندام گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی است که تلاش دارند در قالب تشکیل لابی‌های مختلف در عرصه سیاست داخلی و خارجی آمریکا تأثیرگذار باشند.با این همه در مورد نقش و قدرت این لابی‌ها در عرصه سیاسی آمریکا نظرات مختلفی بیان شده است. برخی عقیده دارند که سیاست آمریکا به طور کامل تحت تأثیر لابی‌های مختلفی مانند آیپک (لابی اسرائیل) یا لابی انجمن حمایت از دارندگان اسلحه قرار دارد.

مایکل آرون راکلند (Michael Aaron Rockland)، استاد دانشگاه راتگِرز (Rutgers University) نیوجرسی در رشته مطالعات آمریکا، نویسنده و روزنامه‌نگار است. وی تاکنون چهار کتاب در مورد جامعه آمریکا در نیوجرسی نوشته و موفق شده است که جایزه ملی تدریس مِری سی.تروپی(Mary C. Turpie) را در زمینه مطالعات آمریکا در ۱۹۹۷ و جایزه Scholar-Teacher را از دانشگاه راتگرز در ۲۰۰۳ به دست آورد.

او معتقد است که برخلاف تصورات موجود لابی‌هایی مانند آیپک (AIPAC) و سایر لابی‌های فعال در عرصه سیاسی آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور نقش چندانی ندارند و بیشتر از همه مسائلی مانند قدرت مالی و ثروت گروه‌ها و افراد در این انتخابات و تأثیرگذاری در رأی‌دهندگان مؤثر است. با او درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تحولات سیاسی این کشور گفت‌وگو کردیم که در ادامه از نظر می‌گذرد:

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یکی از انتخاباتی تلقی می‌شود که در آن لابی‌های مختلف سیاسی و اجتماعی نقش بسیار مهمی دارند. این لابی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال چقدر فعال هستند؟

لابی‌ها در انتخابات آینده اهمیت ویژه‌ای ندارند. اساساً نیروهای مدعی راست و چپ بیشتر از هر گروه دیگری در انتخابات تأثیرگذارند. این خطرناک است، زیرا آمریکایی‌ها دوست دارند فکر کنند که آنان به عقاید دیگران احترام می‌گذارند، اما به نظر می‌رسد ترامپ با وجود همه چیز از جمله افشاگری‌های اخیر در مورد عدم پرداخت مالیات، طرفداران خود را حفظ می‌کند. برای من دشوار است که بفهمم چگونه می‌تواند چنین باشد. همچنین، خروج آمریکا تحت ریاست ترامپ از توافقنامه هوشمندانه با ایران (برجام) اشتباه وحشتناکی بود.

لابی اسرائیل آیپک (AIPAC) قوی‌ترین لابی سیاسی در ایالات متحده محسوب می‌شود. جایگاه این لابی در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال چیست؟

فکر نمی‌کنم بیش از چند آمریکایی ضد یهود معتقد باشند که آیپک به عنوان یک سازمان کوچک، قوی‌ترین لابی در ایالات متحده است. قوی‌ترین لابی‌ها از سوی افراد بسیار ثروتمند کنترل می‌شوند و ارتباطی به مسائل خاورمیانه یا اسرائیل ندارند، بلکه قدرت آنها به میزان پولشان وابسته است.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

برخی معتقدند آیپک (AIPAC) سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانه را تنظیم می‌کند. این موضوع چقدر صحت دارد؟

آیپک (AIPAC) مطمئناً تا حدودی در سیاست خارجی آمریکا تأثیرگذار است، اما نه بیشتر از آن گروه‌هایی که نمایندگان سایر گروه‌های ملی از متحدان ما هستند، مانند بریتانیایی‌ها، در حالی که آیپک به همان اندازه از جانب گروه‌های مسیحی پشتیبانی می‌شود که گروه‌های یهودی از آن حمایت می‌کنند و تعداد حامیان هر دو گروه اندک است. به طور کلی، بسیاری از آمریکایی‌هایی که هیچ ارتباطی با این گروه ندارند یا حتی هرگز چیزی در مورد آیپک نشنیده‌اند، به شدت طرفدار اسرائیل هستند، زیرا آنها اسرائیل را متحدی بزرگ و یک دموکراسی مانند کشور ما (آمریکا) می‌دانند.

متأسفم که می‌گویم اکثر آمریکایی‌ها تا حدی به ایران بی‌اعتمادند، زیرا آنها این کشور را یک حکومت دینی می‌دانند. تصور اینکه یک عالم دینی عالی‌ترین مقام در کشور باشد، برای آمریکایی‌ها مورد قبول نیست.

نخستین اصلاحیه قانون اساسی ما خواستار جدایی کلیسا و حکومت است. کلیسا (منظورم دین به طور کلی است) یک امر خصوصی در نظر گرفته می‌شود و با اینکه مسیحیان بزرگترین گروه در میان آمریکایی‌ها هستند، اما تأثیر خاصی در سیاست ندارند. آمریکایی‌ها نمی‌خواهند دین بر سیاست و سیاست بر دین تأثیر بگذارد. یهودیان حدود ۲ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند و به جز مخالفت از سوی تعداد اندکی از عناصر معتقد به فاشیست در میان آمریکایی‌ها، که نژادپرست و یهودی‌ستیز هستند، رفتار ناشایستی با آنها نمی‌شود؛ اما به دلیل سهم خود در جامعه و فرهنگ آمریکا بسیار محترم هستند و در میان بزرگترین نویسندگان و هنرمندان ما یهودیان دیده می‌شوند.

به چه دلیلی مسلمانان با وجود جمعیت قابل توجهی که در ایالات متحده دارند، نتوانسته‌اند لابی قوی در سیاست داخلی آمریکا داشته باشند؟

بسیاری از آمریکایی‌ها از جمله من از مشارکت کامل مسلمانان آمریکایی در جامعه آمریکا استقبال می‌کنیم. مانند سایر اقوام مسلمانان نیز مدت زیادی نیست که اینجا هستند و همانطور که ایرلندی‌ها، ایتالیایی‌ها، یهودیان و… بوده‌اند و مدتی طول می‌کشد تا آنها در آمریکا کاملاً پذیرفته شوند. البته زمان پذیرفته‌ شدن آنها فرارسیده‌ است و شاهد حضور مسلمانان منتخب در کنگره و سایر دفاتر عالی هستیم.

فاجعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ – حمله به مرکز تجارت جهانی نیویورک – به طور قطع پذیرش مسلمانان آمریکایی را عقب انداخت، حتی با اینکه اکثر آمریکایی‌ها می‌دانند که مسلمانان آمریکایی دخالتی در آن ندارند. اما همانطور که خاطرات ۱۱ سپتامبر احترام به مسلمانان را کمرنگ می‌کند، شک ندارم که آمریکایی‌های مسلمان در زندگی آمریکایی‌ها ‌لابی‌ داشته و رشد می‌کنند.

نقش اقلیت‌های نژادی و مذهبی را در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فکر می‌کنم نقش اقلیت‌های نژادی و مذهبی در انتخابات امسال بسیار مهم خواهد بود. بیشتر سیاه‌پوستان، لاتین‌تبارها و دیگران از جمله مسلمانان ضد ترامپ هستند و او را منصفانه یا غیرمنصفانه به عنوان نژادپرست می‌بینند. آنها احتمالاً تا حد زیادی به بایدن رأی خواهند داد.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

کدام لابی‌ها از پیروزی ترامپ یا بایدن بیشتر سود خواهند برد؟

این سؤال عجیب به نظر می‌رسد زیرا لابی‌ها را در این انتخابات خیلی مهم نمی‌دانم. اکثر ثروتمندان از ترامپ حمایت می‌کنند زیرا وی مالیات‌های آنها (و خودش) را پایین نگه می‌دارد. همچنین، طبقه فقیر و متوسط و دارای تحصیلات عالی حامیان اصلی بایدن هستند، اما از این نظر به حرفم نگاه کنید که من به شدت طرفدار بایدن و ضد ترامپ هستم. مانند اکثر نویسندگان و روشنفکران دیگر ریاست‌جمهوری ترامپ را یک مصیبت برای ایالات متحده و جهان می‌دانم و برای پیروز نشدن او در انتخابات پیش رو مشتاقم.

منبع: ایکنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.