خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سکوت ترامپ در مورد مسئله قراباغ و تصمیم گیری ارمنیان مقیم آمریکا در آستانه انتخابات

سکوت رئیس جمهور دونالد ترامپ برای چندین هفته درگیری های مداوم در قفقاز جنوبی، ارمنیان ساکن در ایالات متحده را نگران کرده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز) به نقل از وبسایت خبری The Hilبیش از یک و نیم میلیون ارمنی ساکن در آمریکا از رئیس جمهور و کنگره خواسته اند که تهاجمات جمهوری باکو و مداخله ترکیه در درگیری ها را محکوم کنند. ارمنیان مقیم آمریکا از عدم تمایل رئیس جمهور در محکوم کردن آنکارا و باکو خشمگین هستند. از این رو ده ها هزار ارمنی روز پنجشنبه در اعتراض به بی عملی ترامپ در مقابل کاخ سفید تجمع کردند.

در تاریخ ۲۹ سپتامبر، جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت که ترامپ باید از رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان بخواهد تا خصومت را متوقف کرده و مداخله ترکیه را محکوم کنند.

وقتی ترامپ به بیانیه با فرانسه و روسیه پیوسته بود،ترکیه را کشوری نخواند که در درگیری مداخله می کند. ترامپ روابط خود با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را بهبود بخشیده است.

آرام هامپاریان، مدیر اجرایی کمیته دادخواهی ارمنیان آمریکا می گوید: «انتقاد بایدن از مداخله ترکیه امیدوار کننده است ولی ما هنوز باید این حرف را از زبان ترامپ بشنویم و این دقیقاً همان چیزی است که ارمنیان در سراسر کشور به آن توجه می کنند».

بعید به نظر می رسد این مسئله روند انتخابات ریاست جمهوری را تغییر دهد، اما عواقبی برای سال ۲۰۲۰ به همراه خواهد داشت.بزرگترین جوامع ارمنی مقیم آمریکا در لس آنجلس، نیویورک و بوستون هستند که شهرهایی دموکراتیک و امن برای بایدن هستند.

به عنوان یک جامعه متحد مسیحی، ارمنیان مقیم آمریکا بیشتر از انتخاب یک حزب در مورد موضوعات مورد علاقه جامعه خود رأی می دهند. آنها علاوه بر مسائل داخلی، کاندیداهایی را بر اساس شناخت ترکیه از نسل کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ ، حمایت از آزادی مذهبی و روابط مثبت با میهن تاریخی خود انتخاب می کنند. برخی از ارمنیان در نتیجه نسل کشی در اوایل قرن بیستم و تعداد زیادی در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ به دلیل جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قراباغ و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی وارد ایالات متحده شده اند.

شیوع خشونت در قراباغ جامعه ارمنی ایالت متحده را بسیج کرده و باعث شد تا در دفاع و حمایت از ارمنستان و ارمنی های ساکن در منطقه درگیری، یک ارتباط و مسئولیت عمیق احساس کنند.جامعه ارمنی مقیم آمریکا در حال جمع آوری کمکهای مالی برای ارمنیانی هستند که به دلیل جنگ آسیب دیده اند. آنها خواستار تحریم جمهوری آذربایجان و ترکیه و پایان کمک های نمادین آمریکا به این کشورها هستند.

چالیان، نماینده کمیته دادخواهی ارمنیان در پِنسیلوانیا گفت: «موضع رئیس جمهور فعلی، ارمنستان و قراباغ را ایمن نکرده است و این جامعه ما را مجبور به اقدام می کند بیشتر مردم می خواهند اقدامی انجام دهند، به رئیس جمهور فعلی رای نمی دهند، که انتظارات آنها را برآورده نکرد، مخصوصاً وقتی صحبت از حقوق بشر به میان می آید».

اگرچه بایدن متعهد شده است که در صورت انتخاب شدن، نسل کشی ارمنیان را به رسمیت بشناسد، اعضای جامعه ارمنی ایالت متحده همچنین به یاد می آورند که دولت اوباما به قول خود عمل نکرده و اعتقاد کمی به بایدن و دموکرات ها دارند»

منبع: موسسه هور

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.