خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بلوف آخرالزمانی دولت آمریکا در دفاع از قوم یهود

ادیان‌نیوز/ پنج شنبه ۱۳ فروردین روز پوریم بود، یکی از روزهای تعطیل یهودیان برای گرامیداشت ملکه استر و مبارزه او برای نجات اسرائیل.

اما مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ در گفتگویی با شبکه خبری مسیحی تصمیم گرفت از این مناسبت با گفتن این سخنان یاد کند که در واقع ترامپ یک ملکه استر امروزی است که احتمالا برای نجات اسرائیل از دست ایران از سوی خداوند برگزیده شده است.

در این گفتگو مصاحبه کنندگان از پمپئو پرسیدند: «یهودیان در سراسر جهان و در بیت المقدس از این واقعیت سخن می گویند که استر ۲۵۰۰ سال پیش با کمک خداوند قوم یهود را از دست هامان نجات داده است. و اکنون ۲۵۰۰ سال بعد هامان جدیدی در خاورمیانه ظهور یافته که می خواهد درست مثل هاما قوم یهود را از روی زمین محو کند: یعنی دولت ایران. آیا می توان گفت که پرزیدنت ترامپ به نوعی برای چنین زمانی در نظر گرفته شده تا همچون ملکه استر در مقابل تهدید ایران به قوم یهود کمک کند؟».

پمپئو در جواب گفت: «من به عنوان یک مسیحی با حتمیت معتقدم که چنین چیزی ممکن است. با توجه به اهمیت چشمگیر این مکان در امور دینی، دولت ما تلاش های زیادی را برای اطمینان از این که این دمکراسی، این دولت یهودی در خاورمیانه باقی می ماند انجام داده است. من اطمینان دارم که در این حوزه دست خدا بر سر ماست».

بر زبان آوردن چنین سخنی از سوی عالی ترین دیپلمات آمریکایی کاری بسیار بی پروا و از سر بی احتیاطی است. حال غرور و نخوت باورنکردنی پنهان در گزاره ای که از دهان دیگر رهبران اوانجلیست دست راستی نظیر کشیش رابرت جفرس نیز شنیده شده به جای خود؛ این گزاره است که خداوند به شکلی ترامپ را مکلف به انجام تکلیفی کرده است. این خداوند نبود که ترامپ را برگزید؛ بلکه او برگزیده یک سیستم انتخاباتی قدیمی ۲۰۰ ساله بود که تصمیم اکثریت رای دهندگان آمریکایی را وارونه کرد.

اما نگرش پممپئو در مجموع تعجب برانگیز نیست. او پیرو یک دیدگاه آخرالزمانی رادیکال از انجیل است که بر این باور است به عنوان نشانه ای از پایان جهان، مومنان به بهشت «عروج» می کنند. پمپئو همواره این باور را در دیدگاه های سیاسی و نگرش خود نسبت به سیاست خارجی به کار بسته است. بسیاری از باورمندان این دیدگاه آخرالزمانی که از اسرائیل حمایت می کنند هیچ عشق و علاقه ویژه ای نسبت به قوم یهود ندارند، بلکه حمایت آنها به این دلیل است که معتقدند وقتی کنترل سرزمین مقدس به دست یهودیان بیفتد، پیش بینی از راه رسیدن آخرالزمان محقق می شود.

اگرچه ایالات متحده از زمان تشکیل دولت جدید اسرائیل در سال ۱۹۴۸ از آن حمایت کرده، اما دولت ترامپ سیاست آمریکا نسبت به کشمکش اعراب و اسرائیل را به شدت دستخوش تغییر کرده است. ترامپ سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس انتقال داده و اجماع های بین المللی را بر هم زده است، از جمله این اجماع که به منظور استفاده مشترک اسرائیل و فسطینی ها از این شهر به عنوان پایتخت خود، ابتدا باید به یک راه حل دو کشوری همیشگی عمل شود.

این هفته ترامپ از قصد خود برای به رسمیت شناختن کامل حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان خبر داد؛ سیاستی که ایلان گلدنبرگ کارشناس امنیتی خاورمیانه آن را به عنوان اقدامی که برای منافع هر دو کشور آمریکا و اسرائیل زیانبار است و در مقابل تنها دورنمای انتخاب مجدد بنجامین نتانیاهو نخست وزیر دست راستی اسرائیل را فورا تقویت می کند رد کرده است.

دیپلمات های ناظر این وضعیت از ضرورت حفظ آرامش و خونسردی سخن می گویند. اگر وزیر امور خارجه آمریکا ترامپ را از منظر پیش بینی انجیلی می بینید، به روشنی پیداست که چنین آرامشی موضوعیت ندارد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.