خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خشم محافل اسلامی از اهانت‌ به پیامبر اسلام(ص)‌ در فرانسه

پس از بالا گرفتن اظهارات اهانت‌آمیز به ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص) در فرانسه، محافل اسلامی خشم خود را از این مسأله ابراز داشتند و از سو ی دیگر، کویت و اردن، انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز علیه پیامبر را محکوم کردند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، وزارت خارجه کویت، شامگاه روز جمعه، و اردن امروز (شنبه)، در واکنش به انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم -ص- در فرانسه بیانیه‌ای اعتراضی صادر کردند.

کویت هشدار داد

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، در بیانیه یادشده آمده است که این کشور ادامه انتشار کاریکتاتورهای اهانت‌‌آمیز به پیامبر اسلام -ص-‌ را با نارضایتی دنبال کرده و بیانیه‌ سازمان همکاری اسلامی در رد اقدامات و اهانت‌هایی از این دست را تأیید می‌کند.

سازمان همکاری اسلامی، روز گذشته، در بیانه‌‌ای اظهارات موهن مقامات فرانسوی علیه پیامبر اسلام -ص- را شدیداً محکوم کرده بود.

وزارت‌ خارجه کویت در این بیانیه‌ درباره عواقب حمایت از چنین اقدامات و ادامه آن در برخی سخنرانی‌های سیاسی خواه در ارتباط با ادیان الهی یا در خصوص تمام پیامبران -علیهم السلام- هشدار داد؛ سخنرانی‌هایی روحیه تنفر، دشمنی، خشونت را شعله‌ور می‌سازد و تلاش‌های جامعه بین‌الملل برای از بین بردن چنین اقدمات و گسترش فرهنگ مدارا و صلح در میان ملت‌های جهان را تضعیف می‌کند.

کویت در ادامه اهانت‌ها و سیاسیت‌های تبعیض‌آمیزی را که دین اسلام را به تروریسم ربط می‌دهند، جعلی و این اقدامات را هجمه‌ای علیه تعالیم دین اسلام خواند و درباره عواقب حمایت از چنین سیاست‌هایی هشدار داد.

روزنامه «الشرق» نیز در این ارتباط گزارش داد که «مرزوق الغانم» رئیس پارلمان کویت پیش از صدور بیانیه‌ وزارت‌خارجه این کشور، خواستار تحرک عملی دولت کویت و ممنوعیت هرگونه اهانت به اعتقادات افراد شده بود.

اخیرا اقدام یک معلم تاریخ فرانسوی در نشان دادن کاریکاتورهای موهن از پیامبر (ص) و کشته شدن او به دست یک چچنی، بازتاب گسترده‌ای در فرانسه داشته است.

در پی این اقدام، وزیر کشور فرانسه در اظهاراتی ضداسلامی از وجود بخش خاص برای محصولات حلال در فروشگاه‌های این کشور ابراز ناراحتی کرده بود (جزئیات بیشتر).

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در سخنانی از اظهارات موهن علیه پیامبر اسلام (ص) حمایت کرده بود که این مسئله خشم محافل اسلامی را برانگیخت.

از سوی دیگر، برخی روزنامه‌های فرانسوی اقدام به انتشار کاریکتاتورهایی موهن به پیامبر اسلام (ص) کرده بودند که این اقدام واکنش شدید محافل اسلامی را به همراه داشته است.

اردن: این اقدامات احساسات دو میلیارد مسلمانان را جریحه‌دار می‌کند

روزنامه اردنی «الدستور» نیز در این خصوص گزارش داد که وزارت‌خارجه این کشور در بیانیه‌ای ادامه انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر گرامی اسلام -ص- را محکوم کرده است.

طبق این گزارش، «ضیف الله الفایز» سخنگوی وزارت خارجه اردن ضمن ابراز انزجار شدید از این مسئله، تأکید کرد که اقداماتی از این دست احساسات حدود دو میلیون مسلمان را در جهان جریحه‌دار می‌کند و علنا سمبل‌ها، اعتقادات مقدسات دینی را هدف قرار می‌دهد.

الفایز در ادامه همچنین تأکید کرد که این اقدام، آشکارا اصل احترام به دیگران و اعتقادات آنها را نقض می‌کند و گفت که آنچه جامعه بین‌الملل امروز و در بحبوحه خطراتی که انسانیت را تهدید می‌کنند، نیاز دارد همبستگی و انسجام بیشتر و ایستادگی در کنار یکدیگر است نه اختلافات فرقه‌ای، مذهبی یا قومی.

سخنگوی وزارت خارجه اردن با بیان اینکه اهانت‌ها باعث اشاعه تعصب و خشونت می‌شود، تأکید کرد که اردن هرگونه تلاش تبعیض‌‌آمیز و گمراه‌کننده برای ربط دادن دین اسلام به ترویسم را محکوم می‌کند.

انصارالله یمن

سید «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن نیز در سخنرانی اخیر خود تصریح کرده بود که در غرب اهانت به اسلام مجاز؛ اما دشمنی با صهیونیست‌ها ممنوع است.

دارالافتای لبنان

طبق گزارش روزنامه الشرق، دارالافتای لبنان نیز در بیانیه‌ای ضمن درخواست جلوگیری از اظهارات اهانت‌آمیز به پیامبر اسلام، تأکید کرده بود که ادامه اظهارات موهن «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در اهانت به خاتم المرسلین (ص) منجر به شعله‌ور شدن آتش تنفر خواهد شد.

جهاد اسلامی فلسطین

«داوود شهاب» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «آناتولی»‌ تأکید کرده بود که رئیس جمهور فرانسه علنا دشمنی خود را با مسلمانان ابراز می‌کند و این مسئله بیانگر نژاد‌پرستی اوست.

وزارت اوقاف و امور دینی در فلسطین

خبرگزاری «شهاب» نیز در این خصوص گزارش داد که وزارت اوقاف و امور دینی در فلسطین اقدام روزنامه‌های فرانسوی در انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام (ص) را بشدت محکوم و تأکید کرده است که اقدامات نژادپرستانه به نظر می‌رسد که با حمایت و موافقت دولت فرانسه و رئیس جمهور این کشور صورت گرفته است.

واکنش کاربران فضای مجازی

از سوی دیگر، کاربران فضای مجازی در راستای محکومت اقدامات صورت گرفته در فرانسه، عبارت «محمد رسول الله» را تصاویر پروفایل خود قرار دادند و با قرار دادن هشتک «رسولنا خط احمر» (پیامبر ما خط قرمز است)، «الا رسول الله» (جز رسول خدا)، «ماکرون یسیء للنبی» (ماکرون به پیامبر اهانت می‌کند) هر گونه اظهارات موهن علیه پیامبر اسلام (ص) را محکوم کردند.

واکنش کابران فضای مجازی به اهانت‌ به پیامبر واکنش کابران فضای مجازی اهانت‌ به پیامبر اسلام در فرانسه

برخی از کاربران نیز با قرار دادن هشتک «مقاطعه المنتجات الفرنسیه» (تحریم کالاهای فرانسوی) و انتشار تصاویری از برجسته‌ترین شرکت‌های فرانسوی در واکنش به اظهارات وزیر کشور فرانسه مبنی بر حذف بخش حلال از فروشگاه‌ها، خواستار ممنوعیت استفاده کالای تولید فرانسه شدند.

شبکه «الجزیره» نیز در این خصوص گزارش داد که چندین شرکت قطری از جمله شرکت دولتی «المیره»، کالاهای فرانسوی را تحریم کرده‌اند و دیگر در شعبه‌های خود محصولات ساخت این کشور را عرضه نمی‌کنند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.