خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نقش معرفت دینی در علوم انسانی

روانپزشک آمریکایی تبیین کرد؛

روانپزشک و محقق آمریکایی اعلام کرد: نتایج تحقیقات گسترده در کشورهای مختلف، اثبات کرده است که معنویت و پایبندی به دین، برای بشریت آرامش روحی، روانی و سلامت جسمی به همراه می‌آورد. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، هارولد کونیگ (Harold G. Koenig)، روانپزشک و استاد دانشکده علوم رفتاری دانشگاه دوک در کالیفرنیای شمالی در کنفرانس مجازی «نقش معرفت دینی در علوم انسانی؛ از گفت‌وگو تا تأسیس علم دینی» گفت: تحقیقات گسترده‌ای در سطح جهان درباره رابطه معنویت دینی و سلامت روانی و جسمی انجام شده است.

به گفته این محقق آمریکایی در یک تحقیق که به مدت ۱۴ سال طول کشید، مشخص شد؛ افراد مذهبی، زندگی سالم‌تر و عمر بیشتری از افراد غیرمذهبی دارند. حتی افراد دینداری که از سرطان رنج می‌بردند، نسبت به بیمارانی که اعتقادات دینی نداشتند، بیشتر عمر کردند و دیندارانی که جراحی قلب باز کرده بودند، نسبت به افراد غیرمعتقد به ادیان، سریعتر بهبود پیدا کردند.

هارولد کونیگ افزود: تحقیقات ما نشان می‌دهد افراد مذهبی، صبورتر هستند و سلامت روان بهتری دارند و کارکرد سیستم ایمنی بدن آنها بهتر است.

وی تأکید کرد: افرادی که به منبعی به نام خدا، متکی هستند و به او عشق می‌ورزند، یقین دارند که کسی هست که آنها را دوست دارد و از آنها مراقبت می‌‌کند. این اعتماد و یقین قلبی باعث می‌شود روابط اجتماعی آنها قوی‌تر شود و سیستم عصبی سالم‌تر و اضطراب کمتری داشته باشند.

کونیگ درباره آثار جسمانی اعتقادات دینی گفت: پایبندی دینی باعث رفتارهای بهداشتی بهتر، جرم کمتر و در نتیجه سلامت جسمانی بهتر و عمر طولانی‌تر می‌شود. این افراد کمتر به الکل و مواد مخدر پناه می‌برند، زیرا تکیه‌گاه معنوی مستحکمی دارند و زندگی از نظر آنها، سرشار از معنااست. این افراد بر ترس، شک، تردید و بی‌انگیزگی غلبه پیدا می‌کنند. به دلیل همین آرامش روانی، فشار خون در افراد مذهبی کمتر است. حتی در وضعیت شیوع کرونا نیز افراد دیندار تاب‌آوری روحی و روانی بیشتری نسبت به افراد بی‌اعتقاد دارند.

این محقق آمریکایی با اشاره به آمار افسردگی در آمریکا گفت که این آمار در این کشور به مراتب بیشتر از ایران است، زیرا هر چقدر دینداری قوی‌تر باشد، افسردگی در انسان‌ها کمتر است. علاوه بر این، خودکشی در بین متدینین کمتر است.

به گفته این روانپزشک آمریکایی، در تحقیقی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه هاروارد ثابت شد ۸۵ درصد افراد متدین، به مشروبات و مواد مخدر گرایش ندارند و در نتیجه سالم‌تر زندگی می‌کنند.

وی افزود: دین اساساً افراد را تحت حمایت معنوی خود قرار می‌دهد. ۷۹ درصد از افراد دیندار مورد مطالعه، از زندگی راضی بودند و نگرش مثبت به زندگی داشتند. دین به انسان، معنا، هدف، امید و خوشبینی می‌بخشد. این افراد معمولاً بخشش، صبر و تواضع بیشتری دارند.

به گفته این روانپزشک و محقق، در ادیان توحیدی، اخلاص و ایمان به یک خدای واحد، باعث تقویت تأثیرات مثبت روانی و جسمی بر افراد می‌شود که این امر نسبت به ادیان دیگر برجسته‌تر است.

کنفرانس مجازی «نقش معرفت دینی در علوم انسانی؛ از گفت‌وگو تا تأسیس علم دینی»

این محقق آمریکایی در خاتمه گفت: برخی افراد محققان را به سوگیری و دخالت گرایش‌های دینی خود در نتایج اینگونه تحقیقات متهم می‌‌کنند. این در حالی است که اعتقادات دینی و اخلاقی، محققان را مقید می‌کند که به نتایج علمی پایبند باشند. از سوی دیگر، به دست آمدن نتایج مشابه در کشورهای مختلف جهان، درستی این تحقیقات را ثابت می‌کند.

به گزارش ایکنا، کنفرانس افتتاحیه و اصلی (اول آبان‌ماه) به همت گروه‌های علمی و پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حکیمیان، رئیس کنفرانس‌های بین‌المللی و ارائه دبیران و صاحبان مقاله از ۲۹ مهر، آغاز به کار کرد.

کنفرانس بین‌المللی «نقش معرفت دینی در علوم انسانی؛ از گفت‌وگو تا تأسیس علم دینی» به صورت مجازی با چهار پنل تخصصی با عناوین مدیریت و روانشناسی (تاریخ ۲۹ مهرماه)، علم دینی و دانش مسلمین (۳۰ مهرماه)، فلسفه علوم انسانی (۳ آبان‌ماه) برگزار شد و پنل فلسفه جامعه‌شناسی نیز ۷ آبان‌ماه ارائه می شود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.