خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا حمایت پاپ از همجنس‌گرایان شگفت‌انگیز است؟

شنیدن خبر حمایت پاپ از پیوند مدنی همجنس‌گرایان چندان مرا شگفت‌زده نکرد؛ زیرا آنچه اخیراً پاپ فرانسیس درباره همجنس‌گرایان بیان کرده‌است، حرف جدیدی نیست

ردنا (ادیان نیوز) – شنیدن خبر حمایت پاپ از پیوند مدنی همجنس‌گرایان چندان مرا شگفت‌زده نکرد؛ زیرا آنچه اخیراً پاپ فرانسیس درباره همجنس‌گرایان بیان کرده‌است، حرف جدیدی نیست. اما تغییر لحن او و نتایجی که سخنان او می‌تواند در برداشته باشد، اهمیت بسیاری دارد.

اعلام نظر پاپ جدید نیست، چراکه او پیش از این در سال ۲۰۱۰ و قبل از رسیدن به منصب پاپی، در جایگاه اسقف برگولیو در آرژانتین، پیوند مدنی بین زوج‌های همجنس‌گرا را به جای ازدواج رسمی آنها پیشنهاد داده بود.

چنین پیشنهادی در زمان خود بسیار بی‌باکانه بود، زیرا واتیکان علناً هرگونه حمایت کاتولیک‌ها را ازبه رسمیت شناختن هرگونه روابط همجنس‌گرایی منع کرده بود.

با وجود اینکه پاپ فرانسیس پس از آغاز کار در واتیکان نیز چندین بار در موقعیت‌های گوناگون به سخنانش در بوینس آیرس اشاره کرده‌است، چرا صحبت‌های جدید او اهمیت بسیاری دارد؟ زیرا بالاترین مقام واتیکان پیوند مدنی همجنس‌گرایان را نه پناه‌بردن به بد در مقابل بدتر، بلکه امری خوب و مثبت توصیف کرده‌است.

او همچنین، تشکیل خانواده در بین همجنس‌گرایان را تأیید و آنها را عضوی از خانواده کلیسا دانسته است. چنین اظهارنظری احتمالاً موج جدیدی را در کشورهایی که همجنس‌گرایی در آنها غیرقانونی است به پا خواهد کرد و دل امریکایی‌های محافظه‌کار را که به دنبال معافیت از استخدام زوج‌های همجنس‌گرا بودند، به درد خواهد آورد.

باوجوداین، تغییر ادبیات پاپ برای کسی که هنوز رابطه همجنس‌گرایانه را گناه کبیره و مستوجب رانده شدن به سوی جهنم می‌داند، چندان قابل تصور نیست؛ چراکه چنین فردی تلاش می‌کند رابطه همجنس‌گرایان را سست کند، نه آنکه برای ثبات آن پیشنهاد جدیدی بدهد.

درباره دیدگاه کتاب مقدس نسبت به همجنس‌گرایی دو نتیجه‌گیری می‌توان کرد؛ اول اینکه همجنس‌گرا بودن امری نادرست و منفی در آموزه‌های کتاب مقدس است و خداوند جهان را بر پایه دگرجنسگرایی بنیان کرده است. در این حالت می‌توان گفت کسانی که همجنس‌گرا می‌شوند، از راه راست منحرف می‌شوند و خود را از دایره رحمت خداوند خارج می‌کنند. دوم اینکه همجنس‌گرا بودن امری منفی و شیطان صفتانه نیست و همجنس‌گراها فقط یه اقلیت هستند که شرایط و ویژگی متفاوتی دارند.

در قالب هردو نتیجه‌گیری، موضع‌گیری شدید کلیسای کاتولیک علیه همجنس‌گرایان برای بسیاری از افراد قابل پذیرش نیست. زیرا به نظر من، دنیای انگلیسی‌زبان، با گسترش گرایش روشنگرانه و با وجود نفوذ عقاید پروتستان درباره چگونگی آموزش دینی، دیگر نمی‌تواند بحث کلیسای کاتولیک درباره حقوق همجنس‌گرایان و مخالفت شدید علیه آن را درک کند. بنابراین سخنان جدید پاپ از آن‌رو مهم است که ممکن است در نسل‌های جدید بینش متفاوتی درباره همجنس‌گرایان ایجاد کند و نوعی ضمانت قانونی نسبت به ثبات زندگی زوج‌های همجنس‌گرا شکل دهد.

منبع: دین آنلاین ( یادداشتی از جیمز آلیسون، کشیش و دین شناس کاتولیک در زمینه کاتولیک و همجنسگرایان)

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.