خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دفاع از شأن پیامبر(ص) بالاترین اولویت مسلمانان است/ محکومیت حادثه نیس

سیدحسن نصرالله:

دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن محکومیت حمله تروریستی شهر «نیس» فرانسه گفت: مسلمانان هیچ توهینی علیه رسول اکرم(ص) را تحمل نمی‌کنند و دفاع از شأن و کرامت پیامبر را بزرگترین اولویت خود می‌دانند. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، سیدحسن نصرالله در ابتدای سخنان خود با تبریک میلاد نبی مکرم اسلام و امام صادق(ع) به مسلمانان سراسر جهان گفت: باقی‌ماندن قرآن کریم به‌عنوان کتاب مقدس مسلمانان به این شکل دقیق در حد خود و علیرغم انگیزه‌های مختلف برای تحریفش، یک معجزه و تحقق وعده الهی است همان‌طور که خداوند متعال در آیه ۹ سوره «الحجر» می‌فرماید: « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ: بى‏ تردید ما این قرآن را به تدریج نازل کرده‏‌ایم و قطعا نگهبان آن خواهیم بود» و در آیه ۸۸ سوره اسراء می‌فرماید: «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ: بگو اگر انس و جن گرد آیند تا نظیر این قرآن را بیاورند مانند آن را نخواهند آورد».

وی با اشاره به این که دستاورد انسانی پیامبر (ص) برای دستیابی به تحول عظیم بشری در جامعه شبه جزیره عربستان بود، گفت: پیامبر(ص) در زمینه عبادت (تبدیل بت‌پرستی به یکتاپرستی)، ارزش‌های انسانی و اخلاقی و نظم و انضباط در جامعه آن روز شبه جزیره عرب دستاوردهای زیادی را محقق کرد.

سیدحسن نصرالله به توجه به شخصیت‌ پیامبر اکرم (ص) و ارزش‌های انسانی و اخلاقی‌ که به ارمغان آورد، بیان کرد: مسلمانان به هیچ وجه حاضر نیستند که به پیامبرشان توهین شود و دفاع از شأن و کرامت پیامبر خود را بالاترین اولویت می‌دانند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به این که مشکل قضایای اخیر در فرانسه، مقامات این کشور هستند، گفت که در این قضیه به دنبال حل مشکل هست نه به دنبال تشدید کردن تقابل‌ها.

سیدحسن نصرالله در ادامه حادثه نیس فرانسه را به شدت محکوم کرد و گفت: این حادثه از نظر اسلام امری رد شده است و جایز نیست کسی آن را به اسلام منتسب کند، چرا که کشتن و آسیب‌رساندن به بی گناهان در اسلام حرام است.

وی اضافه کرد: مقامات فرانسه یا سایر مقامات حق ندارند مسئولیت این گونه اقدامات را بر عهده دین و سایر اتباع آن دین کنند و این گونه حرکات نادرست، غیراخلاقی و غیرقانونی است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با طرح این سوال که اگر یک مسیحی چنین جنایتی مرتکب می‌شد آیا درست بود کسی بگوید مسیحیان جهان مسئول این جنایت هستند؟، اظهار داشت: اما متاسفانه مقامات فرانسه این کار را با اسلام و مسلمانان می‌کنند.

وی گفت: اگر کسی دست به تروریست می‌زد و یا از تروریسم حمایت می‌کند، او تروریست است نه فرد دیگر. مقامات فرانسه حق ندارند از تروریسم اسلامی یا فاشیسم اسلامی سخن بگویند.

سیدحسن نصرالله تأکید کرد: جایز نیست، وقتی یک مسلمان، مسیحی یا یهودی، یا هر شخص متعلق به یک ایدئولوژی یا دین، مرتکب جرمی شود، ما دین یا پیامبر این دین را مسئول جرم بدانیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنان خود گفت: آمریکا امروزه کشتارهایی در سراسر جهان انجام می‌دهد و به کشتار صدها هزار نفر در این جنگ‌ها اعتراف می‌کند، اما آیا مسلمانان، مسیحیان را به خاطر مسیحی بودن رئیس‌جمهور این کشور، به این جنایت‌ها متهم می‌کنند؟

وی اظهارات برخی از غربی‌ها در توجیه اهانت به پیامبر (ص) را مردود دانست و گفت: آن‌ها مدعی هستند که خود مسلمانان با اقدامات و اظهارات خود به پیامبرشان اهانت می‌کنند، این در حالی است که اگر برخی از مسلمانان به اسلام بدی کردند این مسئله به هیچ کسی حق نمی‌دهد که به این دین اهانت و بدی کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان به حمایت آمریکا و اروپا از دیدگاه تکفیری در منطقه و جهان اسلام اشاره کرد و گفت: کشورهای غربی از تفکر تکفیری و تروریستی‌ که صرفا به دلیل اختلاف فکری دست به کشتار می‌زند، حمایت کرده‌اند.

دبیرکل حزب الله با اشاره به حمایت و پشتیبانی کشورهای غربی از افکار تکفیری تروریستی افزود: غرب باید قبل از هر چیز درباره مسئولیت خود در قبال چنین گروه‌های تکفیری تحقیق کند.

وی با انتقاد از اظهارات اخیر مقامات فرانسوی درباره دین اسلام گفت: مقامات فرانسه به دلائلی پوچ، خود را وارد درگیری با اسلام و مسلمانان کردند و با تایید کاریکاتورهای موهن نشریه فرانسوی وارد این جنگ شدند.

نصرالله گفت که اسناد و شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه مقامات فرانسه آزادی بیان را که رئیس‌جمهور این کشور از آن دم می‌زند و مدعی دفاع از آن است، در مسائلی با حساسیت کمتر از اهانت به پیامبر اسلام نیز سرکوب کرده و زیر پا گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه «روژه گارودی»، فیلسوف، نویسنده و استاد دانشگاه ، بحث آکادمیکی درباره سوءاستفاده از هولوکاست مطرح کرد اما محکوم به حبس شد،  گفت: متأسفانه هرگاه مسئله علیه اسرائیل باشد، آزادی بیان در فرانسه متوقف می‌شود و مثالی از این دست در این کشور اروپایی زیاد است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه ابراز امیدواری کرد که در مفهوم آزادی بیان تجدیدنظر شود، به‌ویژه زمانی که کرامت‌ها لگد مال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آزادی بیان در فرانسه و اروپا مطلق نیست بلکه به دلائل امنیتی و سیاسی، مشروط است. زمانی که اتفاقی در اسرائیل می‌افتد آزادی بیان در فرانسه به جنبش و جوش درمی آید. نمونه های زیادی هم وجود دارد.

سیدحسن نصرالله در ادامه با بیان این که هیچ مسلمانی اهانت به پیامبر خود را قبول نمی‌کند، از غربی‌ها خواست جلوی اهانت‌ها را بگیرند و مشکلات را ریشه‌ای حل کند.

وی به اظهارات و پیشنهاد اخیر شیخ الازهر مصر که خواستار تصویب قانونی بین‌المللی در محکوم کردن اهانت‌ها به ادیان و پیامبران و جرم دانستن آن شده بود، اظهار داشت که می‌توان در این باره به توافقی رسید و از تداوم اهانت و اقدامات تحریک‌آمیز جلوگیری کرد.

وی در ادامه خطاب به مقامات فرانسوی گفت: هیچ کس به دنبال دشمنی و نبرد جدید نیست، بلکه شما باید به فکر مقابله با این گناهی باشید که صورت گرفته است و مقابله با این اشتباه تسلیم‌شدن در برابر تروریسم نیست.

سیدحسن نصرالله همچنین از مقامات فرانسه خواست که منصف و عادل باشند و بهانه‌ها را کنار بگذارند و با ریشه اصلی مشکل برخورد کنند و اجازه ندهند این تمسخر و هتک حرمت ادامه پیدا کند.

دبیرکل حزب‌الله در بخش دیگری از سخنان خود به راهپیمایی میلیونی مردم یمن به مناسبت میلاد پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: آن‌ها به رغم جنگ چندساله علیه کشورشان، محاصره و گرسنگی‌ که بر یمن تحمیل شده، برای ولادت نبی مکرم اسلام به خیابان‌ها می‌آیند و از او در برابر اهانت حمایت و دفاع می‌کنند.

سیدحسن نصرالله گفت: باید تشکلی بزرگ در جهان عرب برای اعمال فشار جهت پایان دادن به جنگ ظالمانه علیه یمن تشکیل شود و این کمترین وظیفه است که می توان در قبال این ملت شجاع انجام داد.
وی همچنین به تحولات لبنان نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه (سعد الحریری) با همکاری با رئیس‌جمهور بتواند سریعا دولت جدید را تشکیل دهد.

سیدحسن نصرالله با بیان اینکه زمان اختلافات نیست، گفت که حزب‌الله در این راستا همکاری خواهد کرد و تشکیل دولت جدید به نخست‌وزیری الحریری را تسهیل خواهد کرد.

به گزارش ایکنا، دبیرکل حزب‌الله در پایان سخنان خود به  افزایش میزان مبتلایان به کرونا در لبنان اشاره کرد و گفت: هرگونه تساهل در مقابله با کرونا در سطح فردی غیراخلاقی، غیرشرعی و غیرانسانی است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.