خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ارتقای آگاهی مسلمانان آمریکایی در طول ۴ سال ریاست‌جمهوری ترامپ

گزارش شبکه آمریکایی از حضور مسلمانان در انتخابات؛

احساس آگاهی و بینش سیاسی در میان مسلمانان آمریکا از انتخابات ۲۰۱۶ افزایش یافته است، زیرا مسلمانان خود را بخشی از جوامع در اقلیت و متنوع ایالات متحده می‌دانند. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا که امروز در حال برگزاری است، از بسیاری جهات تبدیل به یکی از نقاط حساس در تاریخ آمریکا شده است. حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور حزب جمهوری‌خواه، که به دلیل رفتارها و سیاست‌های جدید و گاهی متناقض خود منتقدان زیادی دارد از یک سو و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، که سمبل مقاومت و صدای اقلیت‌های دینی و نژادی از سوی دیگر این انتخابات را به یک همه‌پرسی در صحنه سیاسی آمریکا تبدیل کرده است.

در این میان نقش مسلمانان به عنوان یکی از اقلیت‌های دینی در انتخابات امسال مورد توجه قرار گرفته است. مسلمانان آمریکا با وجود اینکه بر اساس آمار مرکز تحقیقاتی پیو، فقط ۱ تا ۲ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. با این حال، حضور اکثریت ۳,۵ میلیونی مسلمانان این کشور در ایالت‌های استراتژیک یا ایالت‌های فاقد اکثریت قاطع به نفع یکی از دو حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه، مانند میشیگان، فلوریدا، اوهایو و ویرجینیا می‌تواند یک عامل تعیین‌کننده باشد. در حالی که مسلمانان در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ بارها مورد حملات لفظی دونالد ترامپ قرار گرفتند. وضع قانون اجرایی ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا از سوی ترامپ در اولین ماه‌های حضور وی یکی از همین موارد است و شاید به همین دلیل مسلمانان آمریکایی بیش از هر انتخابات ریاست‌جمهوری دیگر، مشارکت بیشتری در انتخابات امسال داشته باشند.

‌در این زمینه وب‌سایت خبری SBS News،سه روز مانده به روز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در گزارش خود نگاهی کرده به حضور مسلمانان در انتخابات امسال آمریکا.

در این گزارش با اشاره به ائتلافی از مسلمانان آمریکایی در تلاش برای تأثیرگذاری حداکثری در این انتخابات نوشت: ائتلافی از مسلمانان،  تلاش می‌کند تا در انتخابات ایالات متحده رکورد مشارکت را به دست آورد. سازمان‌های مردمی در تلاشند تا قبل از ۳ نوامبر (۱۳ آبان، روز انتخابات ریاست‌جمهوری)، تعداد نام‌نویسی و حضور در رأی‌گیری را در بین مسلمانان افزایش دهند. MPower Change از جمله گروه‌هایی است که به منظور حمایت از کمپین #MyMuslimVote و ارتقای انگیزه ثبت‌نام برای دادن رأی در سراسر کشور تلاش کرده‌ و از مسلمانان آمریکایی برای ثبت رأی خود، درخواست رأی‌گیری از طریق ایمیل یا یافتن محل رأی‌گیری حضوری حمایت کرده است.

 انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

اشراق علی، مدیر این سازمان در گفت‌وگو با SBS گفت: ایده ما این بوده که چگونه این موضوع را سیاسی و اطمینان حاصل کنیم که جامعه مسلمان در حاشیه نیستند؟ ما نمی‌توانیم در مورد چگونگی شکل‌گیری سرنوشت سیاسی خود در حاشیه باشیم. این ابتکار عمل به نوعی عادی کردن مشارکت در میان مسلمانان آمریکایی است که در طول تاریخ با مشارکت کمی در انتخابات داشته‌اند. ما دیده‌ایم که بین جامعه مهاجر مسن و نسل جوان فاصله وجود دارد که در نهایت بیدار می‌شوند. مسلمانان در سخنان سیاسی هدف قرار گرفته و اسلام‌هراسی و تعصب ضد مسلمانان، ملی گرایی سفیدپوستان را مشاهده می‌کنند.

در ادامه به آمار حضور مسلمانان در انتخابات اشاره شده و آمده است: مرکز تحقیقات پیو تخمین می زند که حداقل ۳,۴۵ میلیون مسلمان در ایالات متحده زندگی کرده که حدود ۱.۱ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند. براساس تحقیقات مؤسسه تحقیقاتی سیاست و تفاهم اجتماعی (ISPU)، تعداد مسلمانان آمریکایی برای ثبت نام رأی‌گیری در سال ۲۰۲۰ بیشتر شده‌اند. نظرسنجی نشان می‌دهد ثبت‌نام رأی‌دهندگان مسلمان آمریکایی در سال جاری از حدود ۶۰ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۷۸ درصد برای رأی‌دهندگان واجد شرایط رسیده است.

در این گزارش به نقل از یوسف شهود (Youssef Chouhoud) استادیار دانشگاه کریستوفر نیوپورت آمده است: احساس آگاهی سیاسی در میان مسلمانان از انتخابات ۲۰۱۶ افزایش یافته است. مسلمانان خود را بخشی از جوامع در اقلیت و متنوع ایالات متحده می‌دانند.

رابرت مک کاو، عضو شورای روابط آمریکایی _ اسلامی دیگر کارشناسی است که به تأثیرگذاری رأی مسلمانان اعتقاد دارد: افزایش قدرت رأی مسلمانان آمریکایی می‌تواند تأثیر واقعی در آن ایالات میدان جنگ(ایالت‌هایی که در انتخابات تأثیرگذار هستند) داشته باشد. فقط با یک یا دو درصد از رأی‌دهندگان در آن ایالت از موقعیت خوبی برخوردار هستیم تا انتخابات را به نفع نامزدی که به بهترین وجه از نظرات رأی‌دهندگان مسلمان حمایت می‌کند، طرفداری کنیم. در بسیاری از ایالات یا حتی شهرها نامزدها با یک درصد [در انتخابات گذشته] برنده شدند، بنابراین مردم به اهمیت رأی خود پی برده‌اند.

 انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: تحقیقات ISPU نشان داد که مسلمانان آمریکایی کمترین حمایت را از  ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ دارند. این نظرسنجی که از مارس تا آوریل انجام شد نشان داد که ۵۱ درصد آنها (مسلمانان) یک دموکرات را برای ریاست‌جمهوری انتخاب می‌کنند، در حالی که تنها ۱۶ درصد جمهوری‌خواه را انتخاب می‌کنند.

در این مورد شهود به SBS گفت: این احساسات به شعارهای ضد مسلمان تبلیغات انتخاباتی ۲۰۱۶ ترامپ و قانون ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا مرتبط است. احساس تهدید در جامعه مسلمانان آمریکا به دلایلی که عمدتاً به سخنان سیاستمداران ارتباط دارد، بسیار افزایش یافته است. در رأس آنها دونالد ترامپ است اما او در این مورد تنها نیست.

در پایان این گزارش از قول عایشه احمد، معاون سازماندهی سازمان اسلامی اقدام عملی (Emgage Action)، آمده است: ممنوعیت سفر همچنان تأثیر زیادی بر بسیاری از رأی‌دهندگان دارد. این مسائل انگیزه و انرژی زیادی را با خود به دنبال دارد. اینها مسائل زندگی و جامعه ماست. این مردم ما هستند. خانواده‌های ما از هم جدا شده‌اند و هیچ کلمه‌ای قادر به توصیف این درد نیست. انتخابات فرصتی اساسی برای همه مسلمانان آمریکایی است تا بتوانند در مورد آینده کشور صحبت کنند. اکنون لحظه‌ای متمایز در حوزه سیاسی است. چیزهای زیادی در معرض خطر است. چیزهای زیادی برای گفتن در مورد ارزش و جهتی که این کشور می‌خواهد به سمت آن برود وجود دارد و مسلماً مسلمانان نقش اصلی را در این داستان بازی می‌کنند.

منبع: Iqna

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.