خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نامه‌ای به مکرون؛ چراغ سبز اهانت به احساسات مذهبی را پایان دهید

رئیس آکادمی ملی علوم آذربایجان نوشت؛

رئیس آکادمی ملی علوم آذربایجان، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور فرانسه از موضع وی در قبال کاریکاتورهای توهین‌آمیز به پیامبر(ص) انتقاد و تأکید کرد: چراغ سبز اهانت به احساسات مذهبی برخی از شهروندان فرانسوی با تبعیض دینی، نقض صریح قوانین فرانسه است. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، متن نامه «رامیز مهدی‌اف»، رئیس آکادمی ملی علوم آذربایجان، به رئیس‌جمهور فرانسه بدین شرح است:

آقای امانوئل مکرون، همانطور که مشخص است، گسترش سریع کاریکاتورهای توهین‌آمیز هدف قرار دادن حضرت محمد(ص) در فرانسه در روزهای اخیر و حمایت آشکار از این گرایش ناخوشایند به وسیله رهبر پنجمین جمهوری و شخصاً از سوی شما، با خشم و اعتراض موجّه جهان اسلام روبرو شده است. به عنوان نمادی از این خشم، رؤسای نمایندگی‌های دیپلماتیک فرانسه در خاورمیانه به وزارتخانه‌های خارجه این کشورها احضار شدند و این حرکت یادداشت اعتراض از جمله تحریم گسترده محصولات فرانسوی را به دنبال داشته است. در آذربایجان، جایی که اکثریت قریب به اتفاق را مردم مسلمان تشکیل می‌دهند و تحت تسلط سنت‌های چند صد ساله قرار دارند، رفتار اسلام‌هراسانه رهبر فرانسه نگرانی عمیقی ایجاد کرده است.

البته حادثه رسوایی کارتونی (کاریکاتورهای توهین‌آمیز به پیامبر(ص)) نیز ـ که باعث قتل ساموئل پتی، معلم دبیرستان در ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ به وسیله یک نوجوان مسلمان به دلیل توهین به احساسات دینی‌اش در مقابل چشم همسالان خود شد ـ همین عصبانیت و تأسف ما را به دنبال داشته است. برای چنین شکلی از رفتار هیچ توجیه و توضیحی وجود ندارد. همه مظاهر خشونت به یک اندازه قابل قبول نیستند.

با این حال، رهبران فرانسه به جای اقدامات پیشگیرانه و ارزیابی حقوقی ـ عینی از آنچه اتفاق افتاده، مسیر عدم تحمل و خشونت دینی، توهین به ارزش‌های اسلامی به ویژه حضرت محمد(ص) را برگزیده و بدین ترتیب موجی از اعتراضات را در جهان اسلام برانگیخته‌اند. در گذشته نیز حوادثی از قبیل توهین به پیامبر اسلام در فرانسه رخ داده و در بسیاری از موارد به یک پایان غم‌انگیز منجر شده است. قتل عامی که در سال ۲۰۱۵ در تحریریه مجله فرانسوی شارلی ابدو رخ داد، یکی از بارزترین نمونه‌های آن است.

همچنین، این نیز یک واقعیت است که عاملان رسوایی‌های کاریکاتوری، هرگز از حمایت سیاسی آشکار سران قبلی دولت فرانسه برخوردار نبوده‌اند و هیچ تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات آنان در این حد و به این شکل صورت نگرفته است. بیان صریح «جرالد دارمانین»، وزیر کشور فرانسه، در زمینه قانونی بودن پخش علنی کاریکاتورهایی که احساسات مذهبی مسلمانان را رنجیده می‌کند و حمایت رئیس‌جمهور مکرون از آنها، منجر به این عقیده شده است که فرانسه به تدریج از حقوق بنیادی بشر و ارزش‌های جهانی مانند مدارا دست می‌کشد.

آقای مکرون، به یاد داشته باشید که شما رئیس یک دولت مبتنی بر قانون و حاکم کشوری هستید که مذهب‌های مختلف در کنار هم با مردمان متنوعی در آن زندگی می‌کنند. طبق قانون اساسی فرانسه، شما رئیس‌جمهور همه مردم فرانسه و همچنین شهروندان مسلمان فرانسه هستید. حمایت از حقوق شهروندان و رعایت حقوق و آزادی‌های اساسی آنها از مهمترین مسئولیت‌های شماست. چراغ سبز اهانت به احساسات مذهبی برخی از شهروندان فرانسوی با تبعیض از نظر دینی، اول از همه نقض صریح قوانین فرانسه است. همچنین، موضع عدم تحمل رهبران فرانسه در این مورد بدان معناست که ارزش‌ها و هنجارهای قانونی ایجاد شده به وسیله انقلاب کبیر فرانسه که در نتیجه خون و استقامت مردم فرانسه به وجود آمده، پایمال شده است.

البته، من می‌دانم که موضع شما درباره ارزش‌های اسلامی به ویژه حضرت محمد(ص)، محصول جهان‌بینی شخص شما است. مطمئناً، هر کس در ایمان آوردن و یا ایمان نیاوردن و نیز در رویکرد خود به هویت یک شخصیت تاریخی آزاد است. تقریباً تحمیل نظرات شخصی بر دیگری غیرممکن است. اما در هر صورت، محدودیت‌های این آزادی نمی‌تواند آنقدر بی‌حد باشد که احساسات دیگران را آزار دهد و یا رنجیده‌خاطر کند. مهم‌تر از همه، آقای مکرون، شما و برخی از اعضای تیم خود باید مسئولیت بالاترین مقام دولتی را که در اختیار دارید درک کنید و بتوانید نفرت و همدردی را کنار گذاشته و در راستای حفظ قانون و منافع عالی فرانسه حرکت کنید.

سیره نبوی را فارغ از کلیشه‌ها مطالعه کنید

در کنار همه اینها، آقای مکرون، شما بهتر است فعالیت‌ها، شخصیت و میراث حضرت محمد(ص) را با دقت کامل و فارغ از اسارت کلیشه‌ها مطالعه کنید. این به شما کمک خواهد کرد که رسالت واقعی و نقش مترقی این شخصیت برجسته و نجیب تاریخ بشر در قرن هفتم را بهتر درک کنید. شما متقاعد خواهید شد که غرب به سنت سیاسی دموکراتیک ۱۴ قرن پیش که به وسیله حضرت محمد(ص) تأسیس شد، قرن‌ها بعد برسد. در نتیجه نظام ارزشی ایشان بود که فاشیسم و یهودستیزی که از ویژگی‌های اروپاست، هرگز در جهان اسلام مشاهده نشده است.

فکر می‌کنم لازم است، توجّه شما را به یک نکته دیگر نیز جلب کنم. جنایات، قتل‌عام‌ها و غارت‌هایی که استعمارگران اروپایی در قرن ۱۸ و ۲۰ در خاورمیانه انجام داده‌اند به خوبی شناخته شده است. تاریخ استعمار فرانسه نیز یک واقعیت انکارناپذیر است. با توجه به همه اینها، نمایندگان مردم مسلمان که در برابر استعمارگران اروپایی مقاومت می‌کردند، هرگز آنچه را که اتفاق افتاده است با عیسی مسیح و یا مسیحیت پیوند نمی‌دهند. برعکس، متکلّمان و متفکران مسلمان همیشه احترام زیادی برای حضرت عیسی(ع) قائل بودند و او را به عنوان یکی از بزرگترین نمایندگان رسالت نبوی می‌دانستند. سنتی که ذکر کردم مبتنی بر فرهنگی است که ریشه در اسلام، تعالیم قرآن کریم و سنت حضرت محمد(ص) دارد.

مسلمانان هرگز مسیحیت یا عیسی مسیح را مقصر رهبران فاشیست پرورش یافته در اروپا مانند هیتلر و موسولینی یا جلادان تفتیش عقاید مانند تورکمادا(کشیش و مؤسس تفتیش عقاید اسپانیایی) را نمی‌دانند و هرگز به این ارزش‌های مقدس حمله نکرده‌اند. به نظر من، این بزرگترین عقلانیت، مدارا و فرهنگ است. به خاطر گروهی از متعصبان که تحت پوشش اسلام دست به ترور و خشونت زده‌اند، حمله به حضرت محمد(ص) که ۱۴ قرن پیش زندگی می‌کرده و در تمام مراحل زندگی خود به صلح و برادری دعوت می‌کرد، چیزی جز تجلی ساده‌اندیشی و فقدان فرهنگ نیست. متأسفم بگویم که مردم آذربایجان نیز از عادت همیشگی و شخصی شما در تصمیم‌گیری بر اساس همدردی و یا نفرت در موضوعات مهم سیاست خارجی و داخلی رنج می‌برند.

موضع‌گیری مغرضانه در مناقشه قره‌باغ

واکنش شما در قبال عملیات ارتش آذربایجان در قره‌باغ در ۲۷ سپتامبر سال جاری، برای همیشه در خاطر آذربایجانی‌ها به عنوان یک نمونه بارز از ذهنیت و مغرض بودن به یادگار خواهد ماند. شما در حقیقت با حمایت از اشغالگر در منطقه قره‌باغ و هفت منطقه اطراف آن، برای نزدیک به ۳۰ سال در برابر مأموریت میانجی‌گری کشور خود تحت گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا مخالفت می‌ورزید. شما باید بدانید که با جلوگیری از اجرای ۴ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تأیید تمامیت ارضی آذربایجان، سیستم روابط حقوقی شکل گرفته در جهان پس از جنگ جهانی دوم را تضعیف می‌کنید.

بنا به دلایلی، رهبری فرانسه و رسانه‌ها در تلاش برای توجیه اقدامات اشغالگر در قره‌باغ، چشم خود را بر جنایات جنگی مانند کشتار غیرنظامیان آذربایجانی در گنجه، مینگه‌چویر، بردع و ترتر بستند. شما به عنوان رئیس کشوری که مأموریت صلح را تأمین می‌کند، باید از چنین اقدامات دوری کنید و همانطور که رئیس جمهور الهام علی‌اف گفت: از مردم ما عذرخواهی کنید. به یاد داشته باشید که تاریخ شما را به عنوان حامی اشغالگر قلمرو کشور دیگری ثبت خواهد کرد.

همچنین، هر کسی مانند شما از اشغال قره باغ حمایت می‌کند و سعی در مخالفت با هدف عادلانه آذربایجان دارد، باید بداند که چنین تلاش‌هایی بی‌فایده است. عزم رئیس‌جمهور الهام علی‌اف و شجاعت ارتش ما، همبستگی مردم و دولت دیر یا زود پیروزی آرمان آذربایجان را در جنگ قره‌باغ تضمین خواهد کرد. هیچ نیروی خارجی قادر به جلوگیری از این امر نخواهد بود. پیروزی از آن حقیقت است!

با احترام
رامیز مهدی‌اف
رئیس آکادمی ملی علوم آذربایجان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.