خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دامن زدن به اختلاف و تفرقه، باعث جری‌تر شدن دشمنان می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب:

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: عده‌ای اصرار بر دامن زدن به اختلاف و تفرقه میان مسلمانان دارند. آیا این اختلاف این‌قدر مهم است که به قیمت اهانت به خود پیامبر اسلام(ص) تمام شود؟

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در مراسمی که به مناسبت هفته وحدت در محل نمازخانه دانشگاه برگزار شد، ضمن تقبیح اقدام رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از انتشار کاریکاتورهای موهن درباره پیامبر اکرم(ص) گفت: این مسئله دو وجه مثبت و منفی داشت. وجه منفی آن، این‌که به خود جرئت دادند که به مقدسات یک میلیارد و ششصد میلیون مسلمان اهانت کنند. اما نکته مثبتش هم این بود که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. با این کار، توجه به رسول مکرم اسلام(ص) بیشتر شد. به عبارتی عیدش عیدتر شد و مردم توجه بیشتری به آن حضرت کردند.

وی در ادامه گفت: متأسفانه وهابیان جشن گرفتن میلاد آن حضرت را بدعت می‌دانند. آنان این میلاد را به مذاق ما تلخ کرده‌اند؛ در حالی که این میلاد، مهم‌ترین واقعه جهان بشریت است. با این منطق، یا باید در خاتم النبیین بودن آن حضرت شک کرد، یا در اشرف الانبیا بودن و افضل السفرا بودن ایشان. در این مسئله نباید شک کرد که ایشان برترین شخصیت جهان بشریت هستند. هیچ‌کدام از این‌ها شک‌بردار و تعارف‌بردار نیست.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن اشاره به هفته وحدت و ضرورت توجه جهان اسلام به‌خصوص دولت‌های اسلامی به این مسئله مهم، افزود: شیخ بهایی مصرع معروفی دارد که می‌گوید «جمعیت کفر از پریشانی ماست». این که مکرون رئیس‌جمهور فرانسه از به خود جرئت می‌دهد و از منتشر کننده کاریکاتورهای موهن حمایت می‌کند، به دلیل تفرقه ماست. به این دلیل است که بعضی از برادران مسلمان ما بر طبل تفرقه می‌کوبند و نتیجه‌اش این می‌شود که اسلام به عنوان منسجم‌ترین دین بشریت مورد اهانت قرار می‌گیرد. اسلام همان دینی است که کاتولیک‌ها، غربی‌ها و پاپ، درباره آن می‌گویند که مسلمانان به دلیل آن‌که روزانه پنج وعده نماز می‌خوانند و سالی یک مرتبه و به صورت منظم، روزه می‌گیرند، به‌روز و به‌ساعت هستند و دین‌شان یک دین اسمی نیست و مدام با آن در ارتباط هستند. لذا پای دین‌شان ایستاده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب هم‌چنین گفت: اگر جهان اسلام از لحاظ اقتصادی فرانسه را تحریم کند، این کشور نابود می‌شود اما این کشور متأسفانه با وقاحت می‌ایستد و به مقدسات مسلمانان توهین می‌کند و بعضی کشورهای عربی نیز از او حمایت می‌کنند. نویسنده‌ای در جایی نوشته بود، شما فرانسوی‌ها عطرفروشید و می‌دانید که اگر شیشه عطر بشکند، بویش منتشر می‌شود. لذا اگر به ساحت پیامبر ما جسارت کنید، شمیمش همه‌جا منتشر می‌شود. به خاطر دارید در سالی که به قرآن کریم اهانت شد، میلیون‌ها نسخه از قرآن کریم چاپ و منتشر شد. چراکه همه می‌خواستند بدانند و ببینند این قرآن چیست و چه می‌گوید. همه این‌ها درست است و عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد، اما در این میان، تکلیف ما چیست؟ آیا باید بر تفرقه و اختلاف میان مسلمین دامن بزنیم؟ نتیجه این دامن زدن به اختلاف و تفرقه، جری‌تر شدن دشمنان اسلام است.

وی تصریح کرد: قرآن کریم می‌فرماید که « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا». از تفرقه بپرهیزید که اگر چنین کنید، آبرو و ابهت‌تان از میان می‌رود. این تعبیر قرآن کریم است. برای چه می‌توانند به ما اهانت کنند؟ چون ابهت‌مان از بین رفته است. با اختلاف و تفرقه، ابهت‌مان از میان می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به مشترکات میان مسلمانان و ضرورت تأکید بر این مشترکات گفت: اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله. شخص با به زبان آوردن این دو جمله، شخص، مسلمان می‌شود. می‌بینید که به پایه دوم اسلام بعد از توحید، یعنی به نبوت اهانت می‌شود. اما باز عده‌ای اصرار بر دامن زدن به اختلاف و تفرقه میان مسلمانان دارند. آیا این اختلاف این‌قدر مهم است که به قیمت اهانت به خود پیامبر اسلام(ص) تمام شود؟

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به آیاتی از قرآن کریم که بر مسئله وحدت تأکید دارد، اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم، چند آیه در خصوص وحدت آمده است. اول این‌که «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ»(مؤمنون / ۵۲). بر اساس این آیه، امت واحده بودن، رب بودن و تقوا داشتن یک معنا دارد. دوم، آیه مبارکه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»(آل‌عمران / ۱۰۳). سوم، آیه مبارکه « قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعًا»(انعام / ۶۵). خداوند متعال در این آیه می‌فرماید که او قادر است که از آسمان یا زمین بر شما عذاب بفرستد و یا این‌که شما را متفرق سازد. یعنی سومین عذاب پس از عذاب از آسمان و زمین، عذابِ تفرقه است. یعنی همان عذابی که الان دچار آن هستیم.

وی در ادامه به چهارمین آیه از قرآن کریم در خصوص وحدت اشاره کرد و افزود: چهارمین آیه در قرآن کریم در خصوص وحدت، مربوط به داستان گوساله سامری است. حضرت موسی(ع)، هارون را جانشین خود قرار داد و به کوه طور رفت. وقتی بازگشت، دید که مردم گوساله‌پرست شده‌اند. از برادرش هارون سؤال کرد. برادرش پاسخ داد که من چیزی به آن‌ها نگفتم چرا که از تفرقه می‌ترسیدم. نمی‌خواستم برگردی و ببینی که در قومت تفرقه افتاده است. یعنی هارون که پیامبر خداست، گوساله‌پرستی را تحمل می‌کند تا تفرقه در امت نیفتد. درنهایت هم حضرت موسی(ع)، گوساله‌پرستی را در امتش حل کرد اما بعید بود که بتواند تفرقه را در امتش حل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان سخنانش گفت: با همه این ناراحتی‌ها، دلخوری‌ها و نگرانی‌ها به یک چیز افتخار می‌کنیم و آن هم این‌که در زمان رهبری به سر می‌بریم که گمان نمی‌کنم در طول دوازده قرن گذشته، عالمی با این تعبیرات در تاریخ اسلام آمده باشد. ایشان می‌فرمایند، خط قرمز از نظر نظام اسلامی و از نظر ما عبارت است از اهانت به مقدسات یکدیگر. ایشان در یک تعبیر دیگر در ۲۲ اردیبهشت ۸۸ در میدان آزادی سنندج فرمودند که اهانت به مقدسات اهل‌سنت، حرام است شرعاً و تخلف است قانوناً. هم امام راحل(ره) و هم مقام معظم رهبری هر دو بر وحدت و اتحاد و برابری میان شیعه و سنی تأکید داشته‌اند و دارند اما متأسفانه عده‌ای هستند که گرچه خود را مطیع رهبری و سرباز نظام می‌دانند، اما با بعضی عمل‌کردهای غلط و ضعیف موجب سست شدن پایه‌های اتحاد و برادری می‌شوند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.