خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سیرت پیامبر (ص) از سرمایه‌های بزرگ و ماندگار مسلمانان است

مولوی عبدالحمید:

مولوی عبدالحمید، در مراسم نماز جمعه سیرت پیامبر اکرم را «از بزرگ‌ترین سرمایه‌‌های ماندگار و راهگشا برای مسلمانان» دانستند و به «عمل به سیرت پیامبر در ابعاد مختلف زندگی» توصیه و تاکید کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مولوی عبدالحمید، امام جمعه مکی زاهدان در مراسم نماز جمعه اظهار کرد: سیرت پاک و بی‌آلایش رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم از سرمایه‌های ماندگار و بسیار بزرگ مسلمانان است که سعادت دنیا و آخرت انسان‌ها را تضمین می‌کند. سیرت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در همۀ ابعاد می‌تواند ما را به الله برساند. ما باید دین و چگونگی عمل بر آن را در زندگی و سیرت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم که یک انسان پاک و نمونه بودند و هر قدم و نفس و لحظه‌ی زندگی‌اش برای جهانیان درس است، جستجو کنیم.

وی افزود: ما باید ببینیم سیرت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در رابطه با توحید چه بوده است. پیامبر خدا نه‌تنها از شرک برحذر داشته و به توحید دعوت داده است، بلکه تمام نعمت‌ها و ناگواری‌ها را از جانب الله دانسته و در وقت نعمت شکر الله را به‌جای آورده و در مواجهه با مشکلات به الله پناه برده است.

مولوی عبدالحمید با بیان اینکه «انبیا در بالاترین درجه توحید قرار داشتند» خاطرنشان کرد: انبیا در درجات توحید با ما متفاوت‌اند؛ ما می‌گوییم بت‌پرستی نکنید و وقت بلا غیرخدا را صدا نزنید، ولی انبیا علاوه‌براین، خلقت، هدایت، رزق، مرض، شفا، موت، حیات، سعادت‌های دنیوی و اخروی و همه چیز را به الله نسبت می‌دهند. حضرت ابراهیم علیه‌السلام وقتی می‌خواهد الله تعالی را به بت‌پرستان معرفی کند، می‌فرماید: «الَّذِی خَلَقَنِی فَهُوَ یَهْدِینِ وَالَّذِی هُوَ یُطْعِمُنِی وَیَسْقِینِ وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ وَالَّذِی یُمِیتُنِی ثُمَّ یُحْیِینِ» [شعراء: ۷۹-۸۱] پروردگار من کسی‌ست که مرا خلق کرده است، اوست که هدایت می‌دهد، وقتی گرسنه و تشنه می‌شوم اوست که مرا نان و آب می‌دهد، و وقتی مریض می‌شوم اوست که مرا شفا می‌دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: علما باید ابعاد مختلف سیرت انبیا علیه‌السلام و در رأس‌ آنان سیرت مطهّره پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم را که بهترین الگو و نمونه برای بشریت‌اند، در بخش اعتقادات، عبادات، اخلاق، حقوق‌الله، حقوق‌الناس و… برای مردم بیان و تشریح کنند.

مولوی عبدالحمید ادامه داد: اگر بشریت می‌خواهد به قله سعادت و جنت‌الفردوس برسد و در دنیا و آخرت بدرخشد، هیچ راهی جز اتباع از انبیا و سیرت خاتم‌النبیین صلی‌الله‌علیه‌وسلم وجود ندارد. سیرت خوب و بی‌آلایش آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم چنان جامع است که سیرت همۀ پاکان و انبیا را دربر می‌گیرد.

جهانیان قرآن و سیرت پیامبر اسلام را «بی‌طرفانه» بررسی کنند

امام جمعه مکی زاهدان در ادامۀ سخنان‌شان اسلام را ناسخ ادیان گذشته دانست و افزود: دین اسلام ناسخ تمام ادیان، و قرآن عظیم‌الشأن ناسخ تمام کتاب‌های آسمانی‌ست. الآن اگر انسان‌ها غیر از اسلام هر دینی را انتخاب کنند به خدا نمی‌رسند. الله ‌تعالی تعلق و رابطه با خودش را فقط از طریق دین اسلام می‌پذیرد.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه بیان کرد: همان‌طور که جاهلیت صدر اسلام بعد از بعثت پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم با آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم به مخالفت برخاستند و به وی صفاتی همچون دروغگو، جادوگر، شاعر و کاهن را نسبت دادند، جاهلیت عصر حاضر نیز که بهایشان اهانت کرد. اگر امروز در یک کشور به رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم و مقدسات توهین می‌شود به‌خاطر جهالت و حماقت اهانت‌کنندگان است.

وی تاکید کرد: جهانیان برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت چاره‌ای به‌جز برگزیدن دین اسلام و ایمان به قرآن و پیامبر خدا و اتباع از سیرت آن‌حضرت و عمل به شریعت اسلام ندارند. لذا لازم است که جهانیان دین اسلام، قرآن عظیم‌الشأن و سیرت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم را به‌صورت بی‌طرفانه مورد بررسی قرار دهند.

«وحدت» با اتباع کامل از شریعت اسلام و سیرت پیامبر اکرم متحقق می‌شود

مولوی عبدالحمید در ادامۀ سخنانش در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به تشتت و تفرّق مسلمانان، بیان کرد: متأسفانه امروز مسلمانان گرفتار اختلاف، مذهب‌گرایی، فرقه‌گرایی و قوم‌گرایی شده‌اند. این اختلافات قومی و مذهبی و فرقه‌ای انسان‌ها را محدود و ناکام می‌کنند.

مدیر دارالعلوم زاهدان گفت: امروز مسلمانان جلسات و کنفرانس‌های زیادی با موضوع «وحدت» برگزار می‌کنند، اما متاسفانه همدلی نیست. امروز حرف از وحدت ‌زده می‌شود؛ این خوب است، ولی متاسفانه در دل‌ها چیز دیگری‌ست.

امام جمعه مکی زاهدان خاطرنشان ساخت: وحدت زمانی متحقق می‌شود که همۀ ما در مسیر شریعت اسلام و سیرت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم قرار بگیریم. اگر حرف و عمل ما با هم متناقض باشند ادعای محبت با آن‌حضرت اعتباری ندارد. ما باید صادقانه و همه‌تن دامان رسول‌الله را محکم بگیریم.

امت مسلمان باید در عملکرد خود تغییر بیاورد

مدیر دارالعلوم زاهدان «تغییر در عملکرد» را یک ضرورت دانست و اعلام کرد: مسلمانان، علما و طبقات مختلف جامعه باید به عملکرد خودشان توجه کنند، چون با دادن شعار به جایی نمی‌رسند. مسلمان و محمدی واقعی کسی‌ست که تسلیم خدا و تابع سنت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم باشد.

وی تصریح کرد: کسی که گرفتار فسق، سرقت، راهزنی، شرب خمر، زنا، قمار، قتل ناحق و انواع گناهان کبیره است و ادعای مسلمانی دارد، دروغ می‌گوید؛ حرف و عمل مسلمان باید یکی باشد.  امروز دورنگی و نفاق بخش بزرگی از جامعه را فراگرفته است. به قول سعدی «ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی/ کاین ره که تو می‌روی به ترکستان است». می‌ترسیم به خدا و جنت نرسیم. الله مهربان است، ولی ما باید به عملکردمان توجه کنیم. علامه محمدتقی عثمانی حفظه‌الله جالب می‌فرماید: «امداد خدا با عمل می‌آید».

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه، مولوی عبدالحمید در پایان خاطرنشان کرد: امروز نیاز است امت مسلمان در عملکرد خود تغییر بیاورد، گناهان را ترک کند و به اصل خود برگردد. باید همان ندای پیامبر در احد که فرمودند «الیّ عبادالله! الیّ عبادالله!؛ به سوی من برگردید»، به گوش ما طنین‌افکن باشد. ای مسلمانان! نافرمانی، غفلت و کوتاهی را بگذارید، به سیرت آن‌حضرت برگردید و از قرآن و پیامبر اطاعت کنید.

امام جمعه مکی زاهدان با اشاره به درگذشت مفتی خالد دهواری، رئیس دارالافتای عین‌العلوم گشت سراوان، و همچنین درگذشت ماموستا ملا عبدالقادر بیضاوی، امام جمعه اهل سنت ارومیه، رفع درجات و غفران الهی را برای این علمای برجستۀ اهل‌سنت از بارگاه الهی مسئلت کردند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.