خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ترجمه «دانشنامه دین بریل» در قم رونمایی شد

«دانشنامه دین بریل» با حضور جمعی از استادان و پژوهشگران در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب قم رونمایی شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیین رونمایی از کتاب دانشنامه دین، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری قائم‌مقام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب  و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب و دکتر مهدی لکزایی عضو هیئت علمی و سرویراستار دانشنامه دین برگزار شد.

در این مراسم که در کتابسرای ادیان برگزار شد، جمعی از مدیران ناشران برتر قم، اعضای هیئت علمی، استادان و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب حضور داشتند.

دانشنامه دین در دو جلد و در ۱۷۰۰ صفحه با سرویراستاری دکتر مهدی لکزایی و دکتر علیرضا ابراهیم منتشر شده است. دانشنامه دین بریل به گفته صاحبنظران بهترین دانشنامه به نگارش درآمده در حوزه دین است که به زبان انگلیسی از سوی انتشارات بریل هلند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ناشران حوزه علوم انسانی در جهان به چاپ رسیده است.

این آیین به صورت زنده و مستقیم از طریق صفحه رسمی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب به آدرس @ketabsara_adyan نیز پخش شد.

فرمانیان

ما آزادی را آزادی اندیشه و فکر می‌دانیم نه آزادی توهین

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب در این مراسم ضمن تبریک میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق‌(ع) و تبریک هفته وحدت گفت: در ابتدا می‌خواهم از دکتر محمد جاودان که این دانشنامه در دوره ایشان به سامان رسید و بعد از هفت ـ هشت سال زحمت، منتشر شد، تشکر کنم. هم‌چنین از مدیر انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی دکتر انصاری، مدیر انتشارات طه و آقای محمدی شجاعی مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب تقدیر به عمل آورم که در چاپ این کتاب ما را یاری دادند.

وی در ادامه گفت: جناب آقای دکتر حدادی که ترجمه و نشر این اثر در دوره مدیریت ایشان به تصویب رسیده، در بیست سی صفحه به تفصیل هم در باب اهمیت این اثر و روند به سرانجام رسیدن اثر، مقدمه‌ای نوشته‌اند که در ابتدای اثر آمده است.

دکتر فرمانیان افزود: تقارن هفته وحدت با رونمایی از این کتاب را به فال نیک می‌گیریم، زیرا به جهانیان نشان می‌دهیم که ما در دانشگاه ادیان و مذاهب و در قم، نه تنها به ادیان و مذاهب و بزرگان آن‌ها احترام می‌گذاریم بلکه دین آن‌ها را از افواه الرجال و زبان خودشان گرفته و ترجمه کرده‌ایم و برای عموم عرضه می‌داریم. ما آزادی را آزادی اندیشه و فکر می‌دانیم نه آزادی توهین و حمایت از توهین کنندگان. شاید این تقارن، عاملی باشد و پیامی باشد برای کسانی که مدعی مهد آزادی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن تقدیر و تشکر از دکتر انصاری مدیر انتشارات بوستان کتاب که یاری‌گر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب در چاپ این اثر و دیگر آثار دانشگاه ادیان و مذاهب هستند، گفت: معاونت پژوهشی از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دکتری و ارشدی که در ارزیابی‌ها تأیید شوند، حمایت می‌کند. ما از همه اساتید و دانشجویان می‌خواهیم که در این زمینه یاور ما باشند و رساله‌های نوشته شده در دانشگاه ادیان مذاهب و دیگر دانشگاه‌ها را که در حوزه ادیان و مذاهب به نگارش درآمده‌اند به ما معرفی کنند تا به انتشار برسانیم.

مهدی لکزایی

علم دین در کشور ما علمی ناشناخته نیست

مهدی لک‌زایی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و سرویراستار کتاب دانشنامه دین نیز در این مراسم گفت: علم دین، در کشور ما علمی ناشناخته نیست و هر سال بر این رشته افزوده می‌شود. شمار کتاب‌های چاپ‌شده از نظر کمّی، قابل قبول است اما از نظر کیفی با هدف نهایی فاصله‌ای داریم که برای جبران این ضعف باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این نکته که باید به آینده این رشته و تأثیر آن به زندگی باور داشته باشیم، باید کارها را به شکلی سامان‌ دهیم تا به نیروی متخصص در سطح جهان در این زمینه بیندیشیم.

لک‌زایی اضافه کرد: در حال حاضر حضور جدی در این زمینه در جهان نداریم، درحالی‌که ایرانیان در گذشته جزو سرآمدان این رشته به شمار می‌رفتند. این عقب‌ماندگی را می‌توان با چاپ آثار و مقاله‌های متعدد جبران کرد. ترجمه در این‌ میان پلی میان‌بر برای جبران عقب‌ افتادگی‌هاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب در این فرآیند خوش درخشیده است. دانشگاه با روی‌کرد علمی کتاب‌هایی را در چشم‌انداز مخاطب قرار می‌دهد که قبلاً در ایران وجود نداشت و این خلأ با حمایت دانشگاه ادیان و مذاهب در تاریخ ایران ثبت شد.

وی افزود: سهم دانشگاه ادیان و مذاهب در تعمیق مطالعات ادیان، بی‌بدیل است و قابل‌مقایسه با دیگر ناشران و نهادهای علمی کشور نیست. دانشگاه تاکنون درباره ادیان مختلف جهان، چندین کتاب را به چاپ رسانده است.

لک‌زایی با اشاره به این‌که همکاری ادیان بهتر از رجال سیاسی به امنیت و صلح جهانی جامه عمل می‌پوشاند، گفت: امروز وقت آن رسیده است که جامعه، زمینه و زمانه خود را بسنجیم و جایگاه خود را در ضیافت مدرنیته پیدا کنیم. باید کردار و گفتار خود را به تعادل نزدیک کنیم، چراکه در حال گذار از محدودیت‌های قومی قبیله‌ای به سوی فرهنگ جهانی هستیم، بنابراین جولانی برای حضور تعصبات قومی قبیله‌ای وجود ندارد وگرنه از منظر جامعه جهانی دور خواهیم شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در گذشته میان ادیان مختلف، خصومت بیشتر از گفت‌وگو بود اما اینک، لازم است از خود بپرسیم آیا این وضعیت طبیعی جوامع بشری است؟

گفتنی است در پایان این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری قائم‌مقام رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب از دکتر مهدی لک‌زایی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و سرویراستار «دانشنامه دین» و دکتر محمد جاودان معاونت اسبق پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب به خاطر حمایت‌ها و تلاش در ترجمه «دانشنامه دین بریل» تقدیر به عمل آورد.

ترجمه «دانشنامه دین بریل» در قم رونمایی شد ترجمه «دانشنامه دین بریل» در قم رونمایی شد

ترجمه «دانشنامه دین بریل» در قم رونمایی شد

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.