خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دیدار رئیس دانشگاه اهل‌بیت(ع) با رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

رئیس دانشگاه اهل‌بیت(ع) با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سعید جازاری معموئی، رئیس جدید دانشگاه اهل‌بیت(ع) با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در این دیدار ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان و تبریک انتصاب دکتر جازاری به ریاست دانشگاه اهل‌بیت(ع) با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت: مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) که دانشگاه اهل‌بیت(ع) نیز جزئی از آن است، یکی از آرزوها و منویات مقام معظم رهبری بود. ایشان آرزو داشتند دانشگاهی در تراز جهانی هم‌چون الازهر به نام اهل‌بیت(ع) و در راستای خدمت علمی به شیعیان جهان تأسیس گردد.

وی افزود: مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در سال ۱۳۶۹ با فرمان مقام معظم رهبری و انتصاب علما و بزرگانی هم‌چون آیت‌الله واعظی طبسی، آیت‌الله جنتی، آیت‌الله امینی، آیت‌الله مصباحی یزدی، آیت‌الله مجتهد شبستری، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله مؤمن، آیت‌الله هاشمی شاهرودی و چندین تن دیگر که مجموعاً شامل هجده تن از علمای تراز اول کشور بودند، در شورای عالی این مجمع، تأسیس شد. از عالمان شیعه خارج از کشور و نیز علما و بزرگانی هم‌چون سید حسن نصرالله، آیت‌الله فضلی از علمای شیعه عربستان، آیت‌الله آصفی از افغانستان، آیت‌الله سید ساجد علی نقوی از پاکستان و چند تن دیگر به عضویت در شورای عالی این مجمع درآمدند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با یک پشتوانه بسیار قوی شکل گرفت اما تا کنون فراز و نشیب‌هایی داشته است و می تواند بسیار بهتر از آن‌چه هست، باشد. دانشگاه اهل‌بیت(ع) نیز یکی از ثمرات این مجمع است و امیدوارم با حضور جنابعالی در رأس این مجموعه بتوانید این دانشگاه را به اهداف عالی آن برسانید، چرا که آرزوی مقام معظم رهبری این است که این دانشگاه تبدیل به یک دانشگاه معتبر در سطح جهان تشیع شود. این دانشگاه پشتوانه بسیار خوبی از هر لحاظ دارد و جنابعالی و مجموعه‌تان کمبودی برای تبدیل آن به یک دانشگاه آبرومند ندارید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سالانه هزینه‌های بسیاری از سوی عموم مردم در راه اهل‌بیت(ع) صرف می‌شود. این در جای خود بسیار هم خوب است اما باید یک فرهنگ‌سازی صورت بگیرد تا مردم و افراد توانمند در کار فرهنگی و تربیت نسل مطلوب اهل‌بیت(ع) نیز سرمایه‌گذاری و هزینه کنند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان گفت: بنده و مجموعه دانشگاه ادیان و مذاهب از هیچ کمکی برای پیشرفت دانشگاه اهل‌بیت(ع)  فروگذار نخواهیم کرد و این مایه افتخار ماست که دانشگاه اهل‌بیت(ع) در بزرگی و اعتبار از هر لحاظ چندین برابر دانشگاه ادیان و مذاهب شود. آرزوی ما این است که بخشی از منویات بلند مقام معظم رهبری که حاصل ۱۴۰۰ سال مظلومیت تشیع است، محقق شود. ما در مقابل مقام معظم رهبری اجتهاد نمی‌کنیم و می‌کوشیم منویات ایشان را پیاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سعید جازاری معموئی رئیس دانشگاه اهل‌بیت(ع) نیز که به تازگی با حکم آیت‌الله دکتر رضا رمضانی رئیس مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به این سمت منصوب شده است، ضمن تشکر ویژه و با اشاره به فعالیت‌ها و جایگاه حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب گفت: هرجا رفته‌ام آثار تلاش و زحمات جنابعالی را دیده‌ام. جنابعالی هم‌چون یک پدر زحمات بسیاری برای بنده و مجموعه دانشگاه اهل‌بیت(ع) کشیده‌اید و بدون دریغ، تجربیات خود را در اختیار ما قرار داده‌اید و حتی از نیروهایی توانمندی که خود تربیت کرده‌اید در اختیار مجموعه ما قرار داده‌اید. شما گنجینه نظام هستید و چهل سال تجربه عملی و تئوری در این نظام دارید و کم‌تر کسی مانند شما را می‌توان دید که کوله‌باری از تجربه‌های خاص، حساس و مفید در این مدت کسب کرده باشد.

وی سپس در ادامه به ارائه گزارشی کوتاه از فعالیت سه ماهه خود به عنوان رئیس دانشگاه اهل‌بیت(ع) پرداخت و گفت: در این مدت اندک کوشیده‌ایم در همه ابعاد تغییرات اساسی ایجاد کنیم. لذا با نخبگان علمی دانشگاه‌های مختلف تماس گرفته‌ایم تا بنیه علمی دانشگاه را تقویت کنیم. هم‌چنین در حال جذب نیروهای علمی تازه‌نفس و باانگیزه هستیم. ارتباطات بین‌المللی خود را نیز با قوت آغاز کرده‌ایم. تغییرات نیز در چارت رشته‌ها و دانشکده‌ها ایجاد کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان، معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب نیز ضمن استقبال از اقدامات صورت گرفته در دانشگاه اهل‌بیت(ع) گفت: هدف این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه بین‌المللی باید تقویت علمی شیعیان جهان باشد. لذا باید کوشید در همه رشته‌ها و حوزه‌های مختلف به تربیت جوانان بااستعداد شیعه پرداخت. به همین دلیل باید نسبت به توسعه رشته‌هایی هم‌چون اقتصاد، علوم سیاسی، حقوق، مدیریت، پزشکی و فنی و مهندسی بپردازید تا جوانان شیعه در سراسر جهان در همه زمینه‌ها توانمند و مؤثر شوند.

در ادامه این دیدار، هریک از شرکت‌کنندگان در جلسه به ارائه نظرات خود و ارائه پیشنهادها برای گسترش همکاری‌های دوطرف پرداختند.

گفتنی است در این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری قائم‌مقام رئیس، دکتر رحمان بوالحسنی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، حجت‌الاسلام والملسمین دکتر محمدرضا ایمانی مدیر همکاری‌های علمی و بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب، و جمعی از معاونان و مدیران دانشگاه اهل‌بیت(ع) نیز حضور داشتند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.