خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پاپ فرانسیس ۱۳ کاردینال جدید منصوب کرد

چندین نفر از  ۱۳ کاردینال جدید پاپ فرانسیس که تصمیم گرفته شده تا به آنها «کلاه قرمز» اعطا شود، از این انتخاب شگفت زده شده اند. در زیر به موضوعاتی که برایشان مهم است و به عنوان اولویت­ هایشان مطرح کرده اند، می پردازیم.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از cruxپاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان اعلام کرد: برای انتخاب ۱۳ کاردینال جدید در ۲۸ نوامبر، تشریفات یکشنبه­ ظهور (چهار یکشنبه قبل از میلاد مسیح)، جلسه ای را با انجمن کاردینال ­ها برگزار خواهد کرد.

در میان کسانی که توسط پاپ کلاه قرمز به آن­ ها اعطا می ­شود، کشیش ­ها و پیشوایانی از سراسر جهان، از جمله دو کشور رواندا و برونئی دیده می ­شود که قبلا هیچ کاردینالی برای نمایندگی نداشته اند:

اسقف مالتی ماریو گراچ، دبیر کل تازه منصوب شده شورای اسقف ­ها

اسقف ایتالیایی مارچلو سمرارو که اخیرا به عنوان رئیس مجمع واتیکان برای رهبری مقدسین انتخاب شد

اسقف اعظم آمریکایی ویلتون گرگوری از واشنگتن دی سی

اسقف اعظم آنتوان کامباندا از کیگالی رواندا

اسقف اعظم خوزه فورته آدوینسولا از کتپیز در فیلیپین

اسقف اعظم سلستینو آئوس براکو از سانتیاگو، شیلی

اسقف اعظم کرونلیوس سیم از برونئی

اسقف اعظم آگوستو پائولو لوژودیزه از سیه نا و اسقف سابق کمکی برای محدوده اسقف نشین رم

پدر مائورو گمبتی که نظارت بر صومعه مقدس در آسیزی را بر عهده دارد.

فیلیپه آریزمندی اسکیوئل، اسقف برجسته­ صومعه­ سن کریستوبال دلاس کاساس مکزیک (غیرالکتور)
اسقف اعظم سیلوانو ماریا توماسی، ناظر سابق واتیکان در سازمان ملل در ژنو و سفیر قدیمی (غیرالکتور)

پدر انریکو فروکی، کشیش مزار مریم مقدس در کستل دی لوا (غیرالکتور)

پدر رانیرو کانتالامسا، فرانسیسکی که به مدت ۴۰ سال به عنوان مبلغ خانواده پاپ خدمت کرده است (غیر الکتور)

پس از اعلام نامزدی آن­ ها، تعدادی از کاردینال­ های مذکور، هیجان، سپاسگزاری، اشتیاق و تعهد خود را نسبت به پاپ و پیشبرد برنامه ­های او ابراز داشتند.

اسقف اعظم کرونلیوس سیم ۶۹ ساله در گفتگو با واتیکان نیوز از پاپ فرانسیس برای انتخاب فردی از حاشیه تشکر کرد و کلیسای خود را «حاشیه ­ای از یک حاشیه» توصیف کرد.

به گفته وی، فرانسیس به خوبی این موضوع را که کلیسا حتی در مکان های بدون تبلیغات، وجود دارد و در آنجا ایمان بسیار قوی است، مانند بروئنی، به خوبی درک می کند.

وی گفت: به عنوان یک کلیسا، ما گروه کوچکی از مردم نیستیم، همه ما در حباب کوچک خودمان منزوی هستیم. در عوض، سیم بر این موضوع که کلیسا بسیار گسترده است و به عنوان یک جامعه جهانی فراتر از مرزهای نژاد، رنگ یا وضعیت اجتماعی گسترش می ­یابد، اصرار داشت. وی افزود: همه ما فرزندان، پسران و دختران عیسی مسیح هستیم.

اسقف اعظم سیم ادامه داد: با توجه به اینکه کلیسای کاتولیک در برونئی یکی از نوپاترین و کوچکترین کلیساها در جنوب شرقی آسیا است، خبرنامزدی وی بسیار شوکه کننده و غیرمنتظره بوده است.

یک کشور سرشار از نفت و گاز؛ جمعیت بروئنی حدود ۵۰۰ هزار نفر است که تقریبا ۷۰ درصد آنان مسلمان هستند. تعداد کاتولیک ­ها حدود ۲۰ هزار نفر است که عمده آنان کارگران خارجی هستند.

به اعتقاد اسقف اعظم سیم، سخت ترین و بزرگترین چالش «تهیه خانه ­ای دور از خانه» برای کاتولیک ­های کشور است که کلیسا از طریق کمک ­های مالی و همچنین برنامه­ های غذایی این کار را انجام می ­دهد.

وی از کاتولیک­ های بومی که ثروتمند هستند تقاضا کرد تا در حمایت از کلیسای محلی آگاه­ تر باشند و تمایل بیشتری برای مشارکت از خود نشان­ دهند.

دیگر موضوعی که برای سیم در اولویت است، مسئله جوانان است که در «دنیای خود» دنیایی که توسط رسانه­ های اجتماعی خلق شده است زندگی می ­کنند، سیم به موضوعاتی مانند تشکیل خانواده، مراقبت از مشاغل، بشارت و رفاه اجتماعی نیز پرداخت.

اسقف اعظم کامباندا که اولین کاردینال روآندا است، در گفتگو با واتیکان نیوز نامزدی خود را «یک شادی، یک بار بزرگ و یک چالش» خواند و گفت: زمانی که برای اولین بار شنیدم که نامم در میان اسامی نامزدها دیده شده، برایم قابل باور نبود.

وی با بیان اینکه هرگز حتی رویای کاردینال بودن را نیز نمی ­توانستم تصور کنم، این خواست خدا بوده است، افزود: زندگی ­ام را در راه خدمت به خدا قرار داده ام؛ کاردینال بودن به من این فرصت را می ­دهد که حتی کارهای بیشتری برای پروردگار انجام دهم.

کامباندا با اشاره به اینکه رواندا هنوز در پروسه­ بهبودی پس از نسل کشی که از ۷ آوریل تا ۱۵ ژوئیه ۱۹۹۴ کشورش را خونین کرده است، خاطرنشان کرد: کشور در یک دوره ۲۶ ساله پیشرفت بوده است و طی آن ما سخت برای صلح کار کرده ­ایم.

وی با ابراز تشکر و قدردانی از اقداماتی که تاکنون در راستای صلح و اتحاد انجام شده است، گفت: تقسیم جامعه­ کاتولیک و مسیحی که در طی یک نسل کشی یکدیگر را می کشند، وحشتناک بود.

کامباندا با اشاره به بخشنامه جدید پاپ فرانسیس در مورد برادری انسان­ ها (Fratelli Tutti)، گفت که این  بخشنامه در رواندا به گرمی مورد استقبال قرار گرفت و این چیزی است که کلیسای محلی همچنان بر روی آن تامل خواهد کرد.

وی گفت: این بخشنامه امر معنوی صلح را تقویت می­کند و متعهد شد که تمام تلاش خود را برای ایجاد همبستگی با دیگران که از درگیری ­ها و اختلافات خشونت بار جوامع رنج می­برند، انجام دهد.

کامباندا با ارائه پیامی به هموطنان رواندا و ساکنان مناطق دریاچه ­های بزرگ آفریقا، گفت که انتصاب وی به عنوان کاردینال به لطف «ایمان، کار و مراقبه ­های شبانه کل جامعه» بوده است.

این کاردینال تازه منصوب شده از همکاری و تلاش خود برای ارتقای همبستگی، صلح و سازش در منطقه اطمینان داد و گفت: ما در زمان تنش زندگی می کنیم، که این تنش با بیماری همه گیر کووید-۱۹ در هم آمیخته است. ما باید مردم را به سمت صلح و برادری هدایت کنیم.

اسقف اعظم سمرارو یکی از همکاران دیرینه اصلاح پاپفرانسیس در کوریای روم بود، که به عنوان دبیر شورای کاردینال ­های پاپ به وی مشاوره می داد و از ابتدای تاسیس، توصیه ­هایی در زمینه اداره کلیسا و اصلاحات به وی می­ کرد و هر دو انتصاب اخیر وی به عنوان رئیس بخش مقدس ­سازی واتیکان (پس از رسوایی و اتهام) و انتصاب وی به عنوان کاردینال به خوبی نشان می ­دهد که وی جزو شخصیت ­های بسیار اصلی در دوران سلطنت فرانسیس است.

سمرارو ۷۲ ساله، در گفتگو با واتیکان نیوز، اظهار داشت که قبل از دریافت بخشنامه انتصاب وی به عنوان رئیس بخش نهضت مقدسین، خود را برای کناره گیری از مقام اسقف آلبانو آماده می کرد و نامزدی وی به عنوان کاردینال از سوی پاپ بار دیگر موجب تعجب وی شد.

وی تصریح کرد: از پدر مقدس به دلیل اعتماد به من و همچنین این مسئولیت و تعهد بزرگ برای خدمت به کلیسا بسیار سپاسگزارم.

وی زمانی که اسامی نامزدها را شنید به «همزمانی» فکر کرد که پاپ تا حد زیادی بر آن به عنوان «راه ارتباطی کلیسا» تاکید می­ کند.

سمرارو با اشاره به نقش خود در بخش مقدسات گفت: این یک همزمانی دیگر است. یک اشتراک دیگر، این یک اشتراک آسمانی است. ما برروی زمین در کلیسا خدمت و زندگی می­کنیم. باید سعی کنیم آن ارتباط آسمانی را نیز منعکس کنیم.

وی گفت: شروع کار پس از اینکه برای بازنشتگی خود را آماده کرده بود در محیطی که توسط افراد مقدس احاطه شده است، یک منبع عالی تسلی بخش و یک تشویق بسیار بزرگ است.

وی در حالی که در مقابل مقبره آکوتیس نشسته بود اظهار داشت که وی وزارت خود را به آکوتیس سپرده و از او خواسته که سمرارو را با رویاهای خود و بر دوش خود به سمت وزارتی که پاپ برای آن از وی دعوت به عمل آورده است، هدایت کند.

سمرارو همچنین گفت که نقش وی به عنوان حامی پاپ در ماموریت پاپ که سمارارو آن را «مراقبت از روح» توصیف کرد، مراقبت از یکدیگر، کمک به یکدیگر و تحمل بارهای یکدیگر است.

وی بیان کرد: به عنوان رهبر ارتباط جهانی مومنان، این درست و عادی است که پاپ برای انجام مسئولیت خود تقاضای همکاری داشته و احساس نیاز به کمک داشته باشد.

اسقف اعظم لوژودیس در مصاحبه­ ای با «SIR»، خبرگزاری رسمی اسقف ­های ایتالیا، لوژودیس ۵۶ ساله گفت که انتصاب او نیز تعجب آور است. به ویژه با توجه به این واقعیت که او چند روز قبل با پاپ فرانسیس ملاقات کرده بود تا متوجه شود که او نیز کلاه قرمز دریافت خواهد کرد؟ و پاپ چیزی نگفته بود.

لوژودیس که در سال ۲۰۱۹ به عنوان اسقف اعظم «سیه­ نا» منصوب شده بود، گفت که هدف اصلی وی مراقبت از فقرا و نیازمندان، به ویژه در دوره پس از کووید-۱۹ است.

اگرچه سیه نا مانند رم با فقر و ناامنی اجتماعی روبرو نیست (زیرا قلمرو اسقف نشین در آنجا یک چهارم محدوده اسقف نشین رم است)، وی گفت: مسئله کمیت نیست. وی افزود: حتی اینجا در سیه نا نیز تعهد کشیشی فرصتی برای ترغیب مردم به توجه بیشتر به دیگران محسوب می­شود.

وی گفت: کووید نشانه ­ای برای این امر بود؛ ما را بیش از پیش به سمت همبستگی برادرانه سوق داد تا در خصوص اینکه چگونه بخشی از یک شهر باشیم، تجدید نظر کنیم. وی خاطرنشان کرد زمانی که به عنوان کشیش و اسقف کمکی رم خدمت می کرد، با کلیساهای مختلفی در خصوص مقوله های مختلف اجتماعی در ارتباط بود و خود را در میان زندگی فقیرترین افراد قرار می ­داد.

وی افزود: من سعی کرده ام آنچه که خوب است را بیاورم. هر مرحله از زندگی ویژگی ­های خود را دارد. آنچه من همیشه سعی کرده ­ام انجام دهم این است که حق خواهی کنم و آن را فرصتی برای حمایت، کمک و راهنمایی نیازمندان قرار دهم. همانطور که پاپ می­گوید، کاردینال بودن یک جایزه شغلی نیست. نکته مهم نزدیکی به زندگی مردم است.

اسقف اعظم کانتالامسا که یک راهب کاپوچین است و طی ۴۰ سال گذشته به عنوان مبلّغ خانواده پاپ خدمت می­کرده است، وظیفه دارد تا در یکشنبه ظهو ر(چهار یکشنبه قبل از میلاد مسیح) و روزه داری کاتولیک ­ها برای پاپ فرانسیس و کوریای روم تبلیغ کند و همچنین خطبه این مراسم را قبل از عید پاک بخواند.

کانتالامسا در تاریخ ۲۶ اکتبر در گفتگو با «SIR» گفت که کلاه قرمز شدن وی راهی دیگر برای نزدیک شدن به پاپ فرانسیس و حمایت از وی با دعا و کلام است.

وی افزود: ناگفته نماند که این تعجب آور است؛ همه ما می­ دانیم که این روش پاپ فرانسیس برای انتخاب کاردینال است. وی توضیح داد که انتصاب خود را گامی برای به رسمیت شناختن اهمیت کلام خدا می­ داند.

اسقف اعظم کانتالامسا بیان کرد: از آنجا که کار من خدمت به کلیسا بوده است و بنا به خواست صریح پدر مقدس، همچنان ادامه خواهد داشت، تقریبا فقط وظیفه تبلیغ کلامی را بر عهده خواهم داشت.

وی گفت: از میان تمام پیام­ های حمایتی که برای نامزدی خود دریافت کرده ام، بیشتر از پیام ­هایی که از سوی کشیشان و رهبران مذهبی دیگر (از جمله چندین دوست یهودی) قدردانی می­ کند. در این سال­ ها خداوند عشق بزرگی به من اعطا کرده است (به صورت کاملا متقابل) عشق برای ایجاد وحدت مسیحی و گفتگو بین مذاهب.

اسقف اعظم کانتالامسا افزود: پاپ فرانسیس غالبا در مورد خراب کردن دیوارها و ساختن پل­ ها صحبت می ­کند. روح القدس به من هدیه ­ای داده است که به وسیله آن می ­توانم چند سنگ کوچک برای ساختن پل میان مسیحیان بیاورم، نمونه کوچکی از پل بزرگتری که سازنده ­اش پاپ ما است.

در مصاحبه دیگری که وی در تاریخ ۳۱ اکتبر با روزنامه ایتالیایی لا استامپا انجام داده بود، در مورد سه پاپ که در طول خدمت خود به عنوان واعظ برای آن ها خدمت کرده است سخن گفت و استعاره هایی، که اغلب در خطبه­ های وی وجود دارد، برای هر یک از آن ­ها ارائه داد.

وی روسای خود را چنین توصیف می ­کند: جهانی و بین المللی، خداشناس، کشیش و در یک کلمه معنی زندگی.

کانتالامسا گفته؛ هرگز به کاردینال بودن فکر نمی کرد، زیرا هر پاپی که او تا به حال برای آن­ ها خدمت کرده است، به وی اجازه داده اند تا آزاد باشد. هرگز موضوعی پیشنهاد نداده و تقاضای خواندن متن سخنرانی پیش از آن که قطعی شود را نداشته اند.

وی در پاسخ به رسوایی­ های مالی اخیر واتیکان گفت که با نگاهی به تاریخچه­ طولانی کلیسا، این امر باعث تعجب وی نشده است. او کلیسای امروز را بسیار پاک تر از کلیسای گذشته خواند؛ رها از قدرت، تجمل، ثروت، خویش و قوم پرستی و دسیسه ­های سیاسی.

کانتالامسا این واقعیت که رسوایی­ های کنونی امروزه توسط خود کلیسا به طور فزاینده ای فاش و گزارش می­شود را پیشرفت بزرگی دانست.

وی با نگاهی به آینده، گفت: مایلم تا متون سخنرانی  را روی پاندمی ویروس کرونا به عنوان فرصتی برای سخن گفتن از برخی حقایق و واقعیت ­های ناگفته، مانند مرگ، زندگی ابدی، حضور مسیح، موهبت تجسم و در قایق دنیای طوفانی ما متمرکز سازم.

آئوس براکو و گرگوری نیز در بیانیه­ هایی کوتاه از پاپ فرانسیس برای انتصابات خود تشکر و قدردانی کرده و متعهد شدند که در مراقبت از کلیسا با وی همکاری نمایند.

مترجم: حامد حبیب زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.