خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چشم انداز مذهبی در آمریکا

چشم انداز متنوع مذهب در آمریکا در پرتو آزادی مذهبی برقرار شده و توسط قانون اساسی و همچنین در اثر مهاجرت شکل گرفته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در واقع تعدد مذهب در ایالات متحده در گذشته استعماری آمریکا ریشه دارد، هنگامی که اعضای اقلیت های مذهبی تحت آزار از اروپا به دنیای جدید مهاجرت کردند تا بتوانند آزادانه به فرائض مذهبی خود عمل کنند.

تازه رسیدگان همچنان از هر گوشه ای از جهان وارد می شوند و با خود سنت های منحصر به فرد دینی شان را به شهرها و شهرستان ها در سرتاسر ایالات متحده می آورند.

پیروان همه ادیان تحت حمایت متمم اول قانون اساسی ایالات متحده که انجام فرائض مذهبی را تضمین و دولت را از برقراری یک مذهب رسمی یا ترجیح قائل شدن برای یک گروه مذهبی خاص ممنوع می کند، قرار دارند.

امروز، مسیحیان که عملا به هزاران فرقه و گروه  تعلق دارند سه چهارم جمعیت ایالات متحده را تشکیل می دهند، و در این میان کاتولیک های رُمن بزرگترین گروه را تشکیل می دهند. با این همه، مذاهب عمده از سرتاسر دنیا نیز در آمریکا گرامی داشته می شوند. و در حدود ۱۶ در صد از جمعیت کشور به هیچ مذهبی وابستگی ندارد.

بنا بر گزارش مرکز پژوهشی پیو، در حالی که اکثریت آمریکاییان اعتقاد مذهبی دارند، در برابر مردمی که پیرو عقاید دیگر مذهبی هستند بردبارند و به طرز چشمگیری از جزمی بودن یعنی اعتقاد به این که دین آنها تنها راه حقیقی است به دورند. شما در همه جوامع ایالات متحده روز یکشنبه اجتماع مسیحیان را از هر گروه برای حضور در کلیسا می بینید و عصر جمعه یا صبح شنبه یهودیان و مسلمانان را در حال عبادت روزانه در کنیسه ها و مسجدهاشان مشاهده می کنید، در حالی که هندوها و بوداییان برای تأمل و مراقبه به معابد خود می روند و سیک ها در مراسمی که در عبادتگاه های آنها برگزار می شود حضور می یابند.

همچنین گفت و شنود بین مذاهب در بسیاری از جوامع رواج دارد و ازدواج میان پیروان ادیان مختلف دیگر یک امر غیرعادی شمرده نمی شود.

یک خانواده یهودی مجموعه ای از منوراها را در چارلستون ویرجینیای غربی به نمایش گذاشته است

بعضی از گروه های مذهبی در برخی از نقاط ایالات متحده حضور چشمگیرتری دارند. به عنوان مثال پیروان لوتر به طرز وسیعی در نواحی غرب میانه حضور دارند در حالی که بابتیست ها – از جمله اعضایی که از نظر تاریخی به کلیساهای سیاهان تعلق داشته اند – در ایالات جنوبی بیشتر به چشم می خورند. مسیحیان متعلق به ارتودوکس شرقی به طرز وسیعی در آلاسکا، پنسیلوانیا، کالیفرنیا و نیویورک متمرکز شده اند، در حالی که ۹۰ در صد جمعیت یوتا را مورمون ها تشکیل می دهند.

مذهب در آمریکا
مسلمانانی که در نماز جماعت در داونپورت آیووا شرکت کرده اند

در دیربورن، میشیگان، مسلمانان یک سوم جمعیت را تشکیل می دهند، در حالی حوزه بزرگ شهری نیویورک به صورت مسکن بزرگترین جمعیت یهودی خارج از اسراییل در آمده است.

مذهب در آمریکا
هندوها از گشایش نخستین معبد هندو در ایندیانا پولیس ایندیانا استقبال می کنند

سیک ها نیز (مثل مسلمانان و یهودی ها) در همه جای ایالات متحده حضور دارند، ولی بیشترین تعداد آنها را می توان در کالیفرنیا، نیوجرسی، و نیویورک یافت. بودایی ها که در وهله اول در شهرهای عمده ایالات متحده مسکن گزیده اند ادعا می کنند که سن خوزه ، کالیفرنیا، مهمترین نقطۀ تمرکز آنها است.

مذهب در آمریکا
بودایی ها در حال شرکت در جشن وساک در مؤسسه بودایی ایندیانا در فورت وین

مسیحی های کویکر که بارزترین مشخصه آنها شاید سنت های صلحجویی شان باشد، به طور تاریخی با شمال شرقی آمریکا پیوند دارند، ولی در سرتاسر کشور از کرانه های شرقی تا سواحل غربی پراکنده اند. هندوها را نیز می توان در سرتاسر ایالات متحده یافت ولی در منطقه نیویورک از هر جای دیگری از کشور بیشتر معبد هندو ساخته شده و تکزاس و ماساچوست از این نظر بعد از نیویورک قرار می گیرند.

آیین شینتو در کلرادو، هاوایی و ایالت واشنگتن، مکان هایی که تعداد زیادی از آمریکاییان ژاپنی تبار در آنها مستقر هستند رواج دارد. و انواع آیین ها مذهبی بومی آمریکا به وفور در سرزمین های قبیله ای – اکثراً در ایالات غربی، شمال غربی اقیانوس آرام و آلاسکا- رایج هستند.

سیک ها برای برگزاری وایساخی یک جشنواره سیک در بِدفورد اوهایو اجتماع کرده اند

مهاجرت از آمریکای لاتین موجب تقویت صف کاتولیک های رُمن و همچنین افزایش تعداد بعضی از گروه های پروتستان شده است. و به خاطر تغییر و تحول فرهنگی که در ایالات متحده جریان دارد، دو گروهی که شمارشان به سرعت رو به افزایش است پروتستان های انجیلی و نیز کسانی هستند که ادعا می کنند به هیچ مذهبی پایبند نیستند.

برخی از مسیحیان انجیلی در کلیساهای عظیم که از مشخصات کلیساهای انجیلی به شمار می روند و برای بیش از دو هزار نفر گنجایش دارند به طور میانگین هفته ای  یکبار عبادت می کنند. و تعدادی از گروه های پروتستان نظیر پانتکُستال ها و وسیلینزها هنوز اجتماعاتی درون چادرها به نام «تجدید حیات در چادر» که میراث به جای مانده از اجتماعات عبادی توسط مهاجران نخستین آمریکا یا مرزنشینان است برگزار می کنند.

اعضای این گروه های مذهبی و بسیاری از گروه های دیگر اعیاد و جشنواره های خاص خود را برگزار می کنند و به طور فزاینده ای در مراسم عبادی بین ادیان گرد هم می آیند. و آنها در کنار همسایگان غیر مذهبی خود خدمت می کنند، و برای کار در آشپزخانه های توزیع سوپ، در بانک های غذا و دیگر مراکز نیکوکاری داوطلب می شوند.

سنت تعدد مذهب یکی از ویژگی های دموکراسی ایالات متحده آمریکا است که در قرن هیجدهم برقرار شده و در قرن بیست و یکم همچنان زنده است.

منبع: ShareAmerica

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.