خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فراخوان یونسکو برای مسابقه بازسازی مسجد جامع موصل

یونسکو برای مسابقه بین‌المللی طراحی و معماری ویژه بازسازی مسجد جامع «النوری» شهر موصل عراق فراخوان داد. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، یونسکو در این فراخوان از همه مهندسان معمار سراسر جهان خواست که در این مسابقه که برای بازسازی مسجد جامع النوری موصل تخریب شده از سوی داعش تدارک دیده شده است، شرکت کنند.

این سازمان همچنین با اشاره به اجرای طرح «احیای روح موصل» اعلام کرد: پیوستن به این طرح فرصتی بی‌نظیر برای ایجاد تغییر در زندگی ساکنان موصل و کمک به آنان برای بازسازی بناهای شهرشان پس از آزادی از دست داعش است.

این رقابت از ۲۶ آبان ماه برابر با ۱۶ نوامبر آغاز شده است و تا ۲۶ مارس ۲۰۲۱ ادامه دارد، برنده آن بهار آینده اعلام خواهد شد.

هیئت داوران بین‌المللی متشکل از ۹ عضو و ۲ عضو علی‌البدل، طراح برنده و چهار نایب قهرمان را انتخاب می‌کنند.

این هیئت شامل داورانی از عربستان، عراق، اسپانیا، امارات، مصر، فرانسه، چین، بنگلادش، فلسطین و لهستان خواهد بود.

مسجد جامع النوری یکی از مساجد تاریخی کشور عراق است که در غرب موصل قرار دارد. این مسجد را نورالدین زنگی، از حاکمان ترک حکومت زنگیان در قرن ششم هجری قمری بنا کرد و قدمت آن به بیش از ۹ قرن می‌رسد. این اثر تاریخی با مناره محدب خود یکی از مشهورترین مناره‌های تاریخی در موصل بود و در سال ۲۰۱۷ گروه تروریستی داعش طی انفجاری آن را تخریب کرد. این مسجد بارها بازسازی شده که آخرین بار در سال ۱۹۴۴ بود.

منبع: ایکنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.