خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

معرفی کتاب؛ الوهیت در مسیحیت

هدف اصلی نویسنده عرضه اثری تحلیلی و انتقادی درباره یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح در حوزه فلسفه دین، یعنی بحث حقیقت غایی است، در این پژوهش مسئله حقیقت غایی در آیین مسیحیت تحت عنوان الوهیت در آیین مسیحیت بر اساس منابع اصلی این آیین، بررسی تحلیلی و انتقادی شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کتاب «کتاب الوهیت در مسیحیت» به نقد دیدگاه های مسیحیان در مورد الوهیت حضرت مسیح(ع) از منظری عقلی و نقلی می پردازد. در این پژوهش به نقد و ارزیابی مبانی فکری مسیحیت در زمینه تثلیث یا الوهیت سه گانه پرداخته شده و ادله آنان در این زمینه با توجه به شخصیت حضرت عیسی(ع) و تعالیم وی و نیز مبانی فلسفی فیلسوفان مسیحی و الهیات مسیحیت، مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است.

نویسنده نخست کلیاتی در مورد شاخص های دینی مسیحیت و یهودیت در مورد خداشناسی ارایه نموده و تعالیم کتاب مقدس اعم از متون مربوط به عهد عتیق و عهد جدید را در این زمینه مورد مطالعه اجمالی قرار داده است. آنگاه مبانی انسان شناسی، جهان شناسی، نجات شناسی و خداشناسی در تعالیم حواریون و حضرت عیسی(ع) را بررسی نموده و از این منظر برخی از دیدگاه های مسیحیان مبنی بر پسر خدا بودن مسیح و تحلیل آنان از ماهیت روح القدس و نیز خداوند متعال را به نقد کشیده و این قبیل از دیدگاه ها را مخالف تعالیم حضرت مسیح(ع) و نیز اناجیل اربعه و حتی عقل سلیم عنوان نموده است.

وی در همین راستا برخی از براهین ارایه شده در نفی الوهیت عیسی و نیز الوهیت سه گانه را مطرح نموده و تحلیلی تاریخی از چندگانه انگاری الوهیت در آیین هندو و مصر باستان و پیشینه اعتقاد به تثلیث در افکار و اعتقادات آنان ارایه نموده است.

حقیقت غایی در ادیان مهم‌ترین مسئله مورد توجه همه ادیان اعم از ادیان الهی و غیرالهی است، در مسیحیت نیز این بحث تحت عنوان الوهیت سه‌گانه شکل خاصی به خود گرفته است. در این کتاب نیز با روش تحلیل محتوا و با نگاهی انتقادی و تحلیلی به بررسی این مسئله با تکیه بر منابع اصلی آیین مسیحیت پرداخته و نشان داده‌ شده است که الوهیت مسیح بر اساس منابع مسیحی نیز اندیشه‌ای اصیل و قابل دفاع عقلی و نقلی نیست.

کتاب الوهیت در مسیحیت از فصل‌های: «کلیات، مسیحا در آیین یهود، الوهیت در مسیحیت، چندگانه‌انگاری الوهیت در آیین هندو و مصر باستان و نقد و بررسی چندگانگی الوهیت در مسیحیت» گردآوری شده است.

فصل اول شامل «بسترهای شکل‌گیری مسیحیت، بستر عبرانی ـ یهودی، شاخصه‌های دینی و فرهنگی یهودیت، بستر یونانی و رومی، کتاب مقدس، انجیل‌های چهارگانه، تلمود، حواریون، پولس، آیین گنوسی» و عناوین فصل دوم «مسیحا در عهد عتیق، مسیحا در تلمود و مسیحا در عرفان قبالا» است.

در فصل سوم این کتاب موضوعاتی همچون: «عیسی علیه‌السلام از تولد تا رسالت، آغاز رسالت، فعالیت‌های حضرت عیسی علیه‌السلام، حضرت عیسی علیه‌السلام از نظر خود حضرت عیسی علیه‌السلام، دیدگاه نخستین جامعه مسیحی، دیدگاه اناجیل هم‌نوا، دیدگاه انجیل یوحنا، دیدگاه رساله‌های یوحنا، روح‌القدس،

الوهیت در مسیحیتبراهین جان بیدل در نفی الوهیت روح القدس، پرستش مریم، حضور خداوند در مسیح و مدل‌های تثلیث» به چشم می‌خورد.

فصل چهارم با عنوان چندگانه‌انگاری الوهیت در آیین هندو و مصر باستان، مباحث «آیین هندو، ادوار آیین هندو، نظام الهیات هندو، آیین مصر باستان، تقسیمات خدایان مصر و تثلیث خدایان مصری» را دربر گرفته است.

نویسنده در فصل پنجم این کتاب موضوعاتی همچون: «عنوان تشریفی، بررسی دیدگاه حضرت عیسی علیه‌السلام، بررسی دیدگاه نخستین جامعه مسیحی، بررسی دیدگاه اناجیل هم‌نوا، بررسی دیدگاه یوحنا، بررسی دیدگاه پولس، بررسی دیدگاه پدران یونانی‌زبان، بررسی دیدگاه پدران لاتینی، بررسی شوراهای اصلی مسیحی، بررسی دیدگاه آگوستین، بررسی الوهیت روح‌القدس، الوهیت مریم، تأثیرات ادیان هند و مصر باستان بر مسیحیت» را مورد بررسی قرار داده است.

گفتنی است، کتاب الوهیت در مسیحیت (بررسی تحلیلی و انتقادی) نوشته امیر خواص از سوی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه‌الله‌علیه در ۳۶۰ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ جلد و به قیمت ۱۲۰۰۰ تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.