خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خطبه‌های نهج‌البلاغه، جزو کتاب‌های درسی شود

رسانه‌ها باید در ترویج مفاهیم نهج‌البلاغه فعالیت کنند و هم‌چنین دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها و مدارس، نهج‌البلاغه و روش حضرت امیر را جدی بگیرند؛ خطبه‌های نهج‌البلاغه، جزو کتاب‌های درسی شود و طلبه‌ها بیشتر از همه به آن توجه کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب می‌گوید: نهج‌البلاغه کتاب انسانیت و عدالت و بهترین کتاب برای هر زمان، زبان، مکان، نسل و فرهنگی است چرا که مفاهیمی که برای بشریت اصالت دارد، در این کتاب مورد توجه قرار گرفته، اما متأسفانه این کتاب در عرصه‌های مختلف و حتی در میان حوزویان مهجور است؛ ما دنبال مشکلات شخصی خودمان هستیم و هنوز به مفاهیم اصلی اسلام نرسیده‌ایم؛ حوزه هنوز به این مفاهیم آشنایی واقعی پیدا نکرده و قدر و ارزش این کتاب غنی را نمی‌داند.

وی تأکید می‌کند که رسانه‌ها باید در ترویج مفاهیم نهج‌البلاغه فعالیت کنند و هم‌چنین دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها و مدارس، نهج‌البلاغه و روش حضرت امیر را جدی بگیرند؛ خطبه‌های نهج‌البلاغه، جزو کتاب‌های درسی شود و طلبه‌ها بیشتر از همه به آن توجه کنند. مشروح گفتگوی ایشان را در ادامه می خوانیم؛

چطور می‌توانیم از نهج‌البلاغه برای معرفی تشیع حقیقی بهره‌مند شویم؟

نهج‌البلاغه، قرآن نازل و برادر قرآن است؛ کتاب عدالت و انسانیت است و انسانیت و عدالت، تا بشر زنده هست، زنده هستند. امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه روی این دو مقوله تکیه کرده‌اند. آنجایی که به مالک اشتر می‌‌گویند: «با همگان مهربان باش؛ زیرا مردم دو دسته‌اند؛ دسته‌‏اى برادر دینى تو هستند و دسته‌ای دیگر در آفرینش، همانند تو هستند». حال بعد از هزار و چهارصد سال، حقوق بشر، به مقوله هم زیستی مسالمت‌آمیز رسیده است؛ ولی امیرالمؤمنین(ع) هزار و چهارصدسال پیش این را فرموده است. نهج‌البلاغه، کتاب انسانیت و عدالت است و بشریت هم یک مقوله زنده است. بنابراین نهج‌البلاغه‌ یک کتاب زنده است و برای همیشه بشر، راه‌گشاست.

نهج‌البلاغه‌ برای تعالی انسان و نجات بشر امروز از سرگشتگی از انحراف چه آموزه‌هایی دارد؟

بشریت به دنبال چند مقوله است؛ یکی مقوله انسانیت است بدین معنا که انسان چه مقوله‌ای است و چطور باید با او رفتار کرد؛ مقولاتی هم‌چون عدالت و این‌که توحید برای بشر چه معنایی دارد و مفاهیم بسیار باارزشی که امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه از تعامل با دیگران و مخصوصاً مقوله‌ای که به زندگی بشر مرتبط می‌‌شود، به‌عنوان عدالت اجتماعی سخن گفتند. این مقولات می‌تواند هدایت بشر را در این دوران به عهده بگیرد.

چطور می‌توانیم نهج‌البلاغه‌ را در زندگی اجتماعی‌مان جاری کنیم؟

اول باید با آن آشنا شویم؛ وقتی که آشنا شدیم، خودمان به ضرورت آن پی می‌بریم. در حال حاضر با نهج‌البلاغه‌ غریبه هستیم. معتقدم نهج‌البلاغه‌، بهترین کتاب برای هر زمان، زبان، مکان، نسل و فرهنگی است؛ چراکه مفاهیمی که برای بشریت اصالت دارد، در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به دیدارهای متعدد شما با افراد غیرمسلمان، اگر بخواهیم برای این افراد و غیرشیعیان، تشیع را معرفی کنیم، در این راستا چطور می‌توانیم از نهج‌البلاغه‌ کمک بگیریم؟

ما این کار را در ژاپن انجام داده‌ایم. نامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر را ترجمه کردیم. مفاهیم بلند آن گویای معرفی معارف بلند شیعه شده است. این، کار سختی نیست. اگر نهج‌البلاغه‌ را به زبان‌های رسمی جهان ترجمه کنیم، خودش معارف تشیع و امیرالمؤمنین(ع) است.

غیر از ترجمه ژاپنی نهج‌البلاغه‌، دانشگاه ادیان و مذاهب چه اقدامات دیگری برای ترویج نهج‌البلاغه‌ و فرمایش‌ها و مشی حضرت امیر(ع) داشته است؟

هرساله اساتیدی از آمریکا، کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و دیگر کشورها به ایران و دانشگاه ادیان و مذاهب می‌آیند و اساتید دانشگاه ادیان و مذاهب مفاهیم تشیع را برای آنها بیان می‌کنند. کار اصلی ما این است. ما درباره نهج‌البلاغه‌ کتاب نوشته‌ایم و شاید ده‌ها پایان‌نامه دکترا و کارشناسی ارشد درباره نهج‌البلاغه تدوین شده و می‌شود و هر روز درصدد معرفی نهج‌البلاغه به جهان هستیم.

حضرت امیر(ع) و نهج‌البلاغه‌ چه جاذبه‌ای برای غیر مسلمانان دارند؟

این مسئله برای آنها بسیار جذاب و مهم است که وقتی حاکمی این‌گونه با پابرهنگان و طبقات پایین جامعه هم‌نوایی کرده است؛ این‌که یک جانشین پیامبر و یک امام، این‌قدر ساده لباس پوشیده و خودش را در معرض دید مردم قرار داده و این‌قدر رفتار ساده‌ای با مردم داشته‌اند؛ چنین مقولاتی، آیینه‌ای برای همیشه تاریخ است.

برخی علما بر این باورند که در حال حاضر نهج‌البلاغه‌ در حوزه‌های علمیه، مهجور است. دلیل این از نظر شما چیست؟

هم قرآن مهجور است و هم نهج‌البلاغه طلاب، وقت‌شان را فقط در شبهات علم اصول می‌گذارنند. پاسخ دادن به این شبهات، بسیار خوب است ولی ما نباید مطالب اصلی‌ان، که همان قرآن و نهج‌البلاغه‌ است، فراموش کنیم. به نظرم، ما دنبال مشکلات شخصی خودمان هستیم و هنوز به مفاهیم اصلی اسلام نرسیده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب

دلیل این امر چیست؟

دلیلش این است که حوزه هنوز به این مفاهیم آشنایی واقعی پیدا نکرده و قدر و ارزشش را نمی‌دانیم.

چرا نهج‌البلاغه‌ به‌عنوان یکی از دروس اصلی حوزه، به صورت مدون درنمی‌آید؟

این مسئله و این سؤال‌ها را شما خبرنگارها باید مطرح کنید تا جو عمومی ان‌شاءالله آهسته آهسته به این سمت و سو برود.

تا چه اندازه نهج‌البلاغه را در سیاست‌های حکومتی به کار بسته‌ایم؟

به کار نبرده‌ایم. باید به کار ببریم و باید نهج‌البلاغه را اساس قرار بدهیم.

فرآیند به کار گیری آن چگونه باید محقق شود؟

جدی گرفتن؛ باید در دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها و مدارس، نهج‌البلاغه‌ و روش حضرت امیر(ع) را جدی بگیرند. خطبه‌های نهج‌البلاغه‌، جزو کتاب‌های درسی شود. طلبه‌ها هم باید بیشتر از همه به آن توجه کنند. قبل از انقلاب، در حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی، نهج‌البلاغه‌ می‌گفتند. درس‌شان هم خیلی شلوغ و باشکوه بود، ولی متأسفانه اکنون فراموش شده است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.