خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ترور محسن فخری زاده: غیرفعال کردن بمب ساعتی

روایت رسانه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت از ترور فخری زاده؛

محسن فخری زاده به معنای واقعی کلمه یک بمب ساعتی بود. اگر روزی ایران سلاح هسته ای داشته باشد، عنوان پدر بمب پارسی به فخری زاده تعلق خواهد گرفت.

ردنا (ادیان نیوز) – محسن فخری زاده کشته شد، چرا که به معنای واقعی کلمه یک بمب ساعتی بود. این ترور را می توان با ترور [سردار] قاسم سلیمانی مقایسه کرد. اگر روزی ایران سلاح هسته ای داشته باشد، عنوان پدر بمب پارسی به فخری زاده تعلق خواهد گرفت. بیجا نبود که نتانیاهو در سال ۲۰۱۸ هنگام ارائه اسناد هسته ای که موساد از تهران ربوده بود گفت این نام را به خاطر بسپارید. در واقع فخری زاده کسی بود که ریاست سازمان تحقیقات دفاعی و نوآوری (سپند) در ایران را بر عهده داشت و مسئولیت پروژه آماد را نیز عهده دار بود.

او تنها کسی بود که بیش از سایر همکارانش برای پیشبرد برنامه هسته ای نظامی ایران تا به امروز تلاش کرد.

ما هنوز به طور قطعی نمی دانیم چه کسی او را ترور کرده و شاید به این زودی ها هم متوجه نشویم اما کاملا مشخص است که چه کسی علاقه داشته فخری زاده از صحنه خارج شود، کسی که توانایی خود را در اعزام مامورانی از داخل جامعه ایران برای این اقدامات اثبات کرده است. این احتمال که آمریکایی ها نیز در این زمینه همکاری داشته اند دور از انتظار نیست.

اگرچه اوایل سال ۲۰۰۷ از فخری زاده به عنوان یکی از چهره های برتر برنامه هسته ای نام برده شد اما اولین بار تصویر وی با رونمایی اسناد ربوده شده از ایران توسط موساد علنی شد. بسیاری از دانشمندان هسته ای ایران (برای این کار) بهایش را داده اند اما فخری زاده تا به امروز زنده مانده بود.‌ فخری زاده ترکیبی از یک دانشمند و مدیر صنعتی با استعداد بود که در سال ۲۰۰۴ برنامه هسته ای ایران را از بن بست نجات داده و آن را توسعه و ادامه داد.

ترور فخری زاده ضربه ای جدی به برنامه هسته ای ایران نخواهد زد چرا که در سپند بسیاری از دانشمندان ایرانی پیر و جوان وجود دارند که با فخری زاده کار کرده و از وی آموخته اند، آنها راه او را ادامه خواهند داد. اما ترور وی از لحاظ روحی ضربه ای شدید برای سپاه پاسداران و دانشمندان هسته ای ایران و احتمالا جامعه ایرانی بود.

همچنین ترور او به آنها (سران و مسئولین ایرانی) اثبات می کند که دارای حفره اطلاعاتی هستند و در برابر صدمات آسیب پذیرند.

ایرانی ها اکنون به دنبال انتقام هستند کاری که سالهاست انجام نداده اند. حکومت اگرچه با انتخاب بایدن مشتاق برداشتن تحریم های اقتصادی است و تمایلی به رویارویی بزرگ ندارد اما ترور [سردار] سلیمانی در اوایل سال ۲۰۲۰ و اکنون فخری زاده ضرباتی است که هضمش برای سپاه سخت است. سلیمانی و فخری زاده مهمترین اوپراتورهای امنیتی، نظامی و علمی ایران بودند. بنابراین باید آماده بود و از اقدام تلافی جویانه آنها تعجب نکرد.

منبع: مرکز مطالعات خلیج فارس

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.