خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

یهودیان در روزگار کرونا به استقبال عید حنوکا می روند

حنوکا جشن مذهبی هشت روزه است که یهودیان به طور سنتی در روز ۲۵ ام ماه کیسلو بر اساس تقویم عبری برگزار می کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حنوکا جشن مذهبی هشت روزه است که یهودیان به طور سنتی در روز ۲۵ ام ماه کیسلو بر اساس تقویم عبری برگزار می کنند. این جشن امسال از فردا پنجشنبه ۱۰ دسامبر آغاز و تا جمعه ۱۸ دسامبر ادامه خواهد داشت.

در این جشن هشت روزه، یهودیان یادبود خاطره آزاد سازی معبد دوم اورشلیم در قرن دوم قبل از میلاد، در طی خیزش مکابیین علیه حکام سرکوبگر یونانی را جشن می‌گیرند.

یهودیان معتقدند جشن حنوکا جشنی حماسیست که یادآور رشادت‌های آنان است و نیز شکرگزاری به خاطر معجزاتی است که خداوند در حمایت از آنها پدیدار کرده است.

امروزه یهودیان در سراسر جهان بنا بر سنت باستان در هر هشت شب عید حنوکا منورهای خود را روشن میکنند به طوری که هر شب فقط یک چراغ یا شمع در این هشت شب روشن می‌شود تا شب آخر که همۀ شمع ها با هم روشن شوند.

زمان روشن کردن شمعها معمولا پس از تفیلای عرویت (بعد از غروب آفتاب) انجام و حداقل شمعا باید نیم ساعت روشن بمانند. معمولا از روغن زیتون برای روشن کردن شمع استفاده می کنند، در برخی از مکانها هم لامپ یا چراغ روشن می شود، مثل بیمارستانها و نهادها…

هم خانم ها و هم آقایان موظف به اجرای میطسوای حنوکا هستند و هر شب به نیت یکی از افراد خانواده شمع روشن می شود، رسم است که چراغ حنوکا را پشت پنجره در مقابل دید همگان قرار دهند تا بدین وسیله معجزه این ایام در معابر عموم به نمایش گذاشته شود. در برخی از خانواده شمع هایی با رنگ های متفاوت روشن می شود و در این ایام روزه گرفتن گناه محسوب می شود.

بر اساس تاریخ یهود بعد از آنکه آنها بر یونانیان پیروز شدند، خواستند پس از سال‌های بسیاری که در بیت‌المقدس عبادت الهی انجام نشده بود، بار دیگر به تجدید عبادت بپردازند. همه جا را آراستند و مقدمات امر را شروع کردند، اما هنگامی که خواستند چراغ هفت شاخه را روشن کنند، مشاهده کردند که “روغن مقدس” فقط برای یک شب کافی است، ولی معجزه الهی نمودار شد و این روغنی که فقطه برای یک شب چراغداران کافی بود، به طور معجزه‌آسایی هشت شب روشنایی داد. روشن کردن شمعدان تنها برای شکرگزاری از این معجزه انجام می‌گیرد.

ایام جشن حنوکا سالهاست به جشنی برای کودکان تبدیل شده است. خانواده‌های یهودی خوراکیها و غذاهای مناسب این عید تهیه میکنند و به دیدار یکدیگر می روند.

در ایام جشن حنوکا خوردن غذاهای سرخ شده در روغن توصیه شده است مثل سیب زمینی سرخ کرده، دونات، پنکیک و پیراشکی سوفگانیا و همچنین شیرینی و کلوچه های پنیری به یاد بانو جودیت و نماز هَلِل و خواندن سرود ماعوز صور Ma’oz Tzur نیز توصیه شده است.

منبع: گفتگوی ادیان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.