خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا شب یلدا در دین زرتشت نیز وجود داشته؟ فلسفه برګزاری آن چیست؟

ایرانیان باستان در جشن شب چله (شب یلدا) گرد هم‌آیی داشتند و با خوردن آجیل و میوه شب را سپری می کردند تا شاهد زایش «مهر» باشند به ویژه میوه هایی به رنگ سرخ مثل هندانه، انار و سیب سرخ؛ زیرا آسمان به هنگام سپیده دم و غروب خورشید به رنگ سرخ و ارغوانی در خواهد آمد.

ردنا (ادیان نیوز) – شب یلدا در فرهنگ ایرانی به نام «شب چِله» معروف است. این آیین به زمانی باز می گردد که ایرانیان «مهر» (نورخورشید، نماد پیمان‌‎داری) را ستایش می کردند و هر بامداد به نشان استقبال از روشنایی خورشید، نیایش می کردند و غروب آفتاب نیز با نیایش مهر به بدرقه  روشنایی می نشستند. پاره ای از این نیایش ها به زبان اوستایی به نام «مهر یشت» و کوتاه شده آن به نام «مهر نیایش» همچنان در ادبیات اوستایی سروده می شود.

آنان دریافته بودند که  درازترین شب سال، پایان ماه آذر در گاه شماری است و از فردای آن شب، روزها اندک اندک درازتر خواهد شد؛ بنابراین آن روز را هنگام زایش مهر و روشنایی نام نهادند.

این روز در فرهنگ دین زرتشت که پس از آیین مهر پرستی در ایران بود، به نام اورمزد از ماه دی نام گرفت که جشن دیگان است و به نام آفریدگار می باشد.

ایرانیان باستان در جشن شب چله گرد هم‌آیی داشتند و با خوردن آجیل و میوه شب را سپری می کردند تا شاهد زایش «مهر» باشند به ویژه میوه هایی به رنگ سرخ مثل هندانه، انار و سیب سرخ؛ زیرا آسمان به هنگام سپیده دم و غروب خورشید به رنگ سرخ و ارغوانی در خواهد آمد.

جشن شب چله ایرانی همراه با آیین مهر پرستی به اروپا رسید. آنگاه به میترائیسم تبدیل شد و رنگ و بویی تازه گرفت که زایش عیسا را نیز باخود هماهنگ ساخت و نام آن به یلدا تبدیل شد که یک واژه سُریانی است، تولد و میلاد نیز از آن گرفته شد.

منبع: پایگاه اینترنتی موبد کورش نیکنام

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

2 نظرات
  1. احمد رضا ایروانی فرد می گوید

    سلام شب یلدا حضرت زردتشت نبی جشن با یارانش می گرفتند که غولهای اسمانها را نابود کردند دعا در این شب پذیرفته است حضرت زردتشت در این شب وعده اسلام شیعه را می دادند و من ارزوی موفقیت اهل کتاب را دارم و ان شاعلاه با سند مسلمان شیعه شویم موفق باشید دوستان

    1. محمد پناه زاده می گوید

      سلام و عرض ادب بر شما فرهیخته گرامی،
      امیدواریم تمام بشریت راه فلاح، رستگاری و خیر و سعادت پیشه و توشه راه خویش سازند.