خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مبنای ارث در ادیان الهی باید «احوال شخصیه» باشد

نماینده زرتشتیان در مجلس:

نماینده ایرانیان زرتشتی در آیین گشایش شورای حل اختلاف زرتشتیان تاکید کرد که مبنای بررسی ارث در ادیان الهی و در هر حالت، باید احوال شخصیه باشد نه ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیین گشایش شورای حل اختلاف زرتشتیان در سالن ایر به میزبانی انجمن زرتشتیان تهران و با حضور اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی، دکتر افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران، اعضای شورای حل اختلاف زرتشتیان تهران، غلامرضا مهدوی، معاون قضایی دادگستری استان تهران و رئیس شورای حل اختلاف تهران، حسن زاده معاون قضایی و رییس حوزه ریاست کل دادگستری استان تهران و گروهی از هموندان انجمن زرتشتیان تهران و نمایندگان قوه قضائیه برگزار شد.

نماینده ایرانیان زرتشتی در ابتدای سخنانش به تلاشهای انجام شده برای شکل گیری این شورا اشاره کرد و افزود: بیش از یک دهه است که درخواست شورای حل اختلاف را ارایه کرده ایم و بر دو نکته تاکید داشتیم، نخست افراد شورا از میان زرتشتیان انتخاب شوند و دوم اینکه شورا در محلی متعلق به جامعه زرتشتیان تشکیل شود. بعد از یک دهه پیگیری، خوشبختانه با نظر مثبت رییس محترم قوه قضاییه و ریاست محترم شوراهای حل اختلاف استان تهران این مهم به نتیجه رسید.

اختیاری در مورد اعضای شورای حل اختلاف زرتشتیان نیز گفت: افرادی که در این شعبه حضور دارند، از این پس، بخشی از قوه قضاییه هستند و از افراد خاص و ارزشمند جامعه زرتشتی هستند که درست انتخاب شدند و می‌توانند در زمینه های حقوقی مشکل گشا باشند. وی مهمترین وظیفه شورای حل اختلاف را بررسی احوال شخصیه در زمینه مواردی همچون ازدواج، فرزند خواندگی، ارث عنوان کرد و بیان کرد: خوشبختانه در تبصره ماده ۴ قانون خانواده جدید مصوب سال ۹۱، این موارد بصورت کامل به شوراهای حل اختلاف ادیان الهی تنفیذ شده است.

وی همچنین در مورد پیگیری های انجام شده برای اصلاح ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی نیز سخن گفت و با اشاره به دیدار با رئیس قوه قضائیه، افزود: قرار است بخشنامه‌ای از سوی قوه قضائیه صادر شود و بررسی ارث جوامع ادیان الهی، در هر حالت، توسط شوراهای حل اختلاف و قانون احوال شخصیه انجام شود که پیگیر آن هستم.

نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس ادامه داد: مهم این است، چنانچه اگر در ادیان الهی، کسی از دین خارج شد و مثلا با فردی غیر هم دین خود ازدواج کرد. مبنای بررسی ارث، به قانون ۸۸۱ مکرر مدنی ارجاع داده نشود و در هر حالت این موضوع با قانون احوال شخصیه و مکان بررسی آن شورای حل اختلاف ادیان الهی باشد که با مصوبه مجمع محترم تشخیص مصلحت نیز هماهنگ است.

اختیاری افزود: در حال حاضر این موضوع با موافقت اولیه رییس محترم قوه قضائیه، توسط معاون محترم حقوقی ایشان نیز تایید شده است و امیدواریم هر چه سریعتر این وحدت رویه توسط ریاست محترم قوه فضائیه بخشنامه شود تا جلوی اتفاقات پدید آمده در این زمینه گرفته شود.

نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس تأکید کرد: نباید فراموش کرد که گلستان ایران، با تفاوت رنگ‌های آن زیبا است و ما ایرانیان یاد گرفتیم که به تشابهات خود افتخار کنیم و به تفاوت‌های خود احترام بگذاریم.

غلامرضا مهدوی ریس شوراهای حل اختلاف استان تهران نیز از پیگیری های نماینده ایرانیان زرتشتی برای راه اندازی این شعبه سخن گفت و اظهار امیدواری کرد با افتتاح این شعبه حقوقی، اختلافات عزیزان زرتشتی به صورت درون خانوادگی حل شود.

حسن زاده معاون قضایی رییس کل دادگستری استان تهران، نیز در مورد اعضای شورای حل اختلاف زرتشتیان گفت: این افراد بر مبنای راست دینی، درست دینی و قدم‌ برداشتن در راه دین هستند و امیدواریم در کنار مفاهیم بلند اعتقادی خود بتوانند شورای حل اختلاف زرتشتیان، به روزهای خیلی خوبی هدایت کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه اعضای شورای حل اختلاف زرتشتیان تهران که ریاست ان بر عهده موبد مهربان فیروزگری بدین گونه معرفی شدند و حکم خود را دریافت کردند:
موبد مهربان فیروزگری: رییس
خانم خادم: عضو
فهیم فرهادی: عضو
فرهاد کاویانی گوهری: دبیر

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.