خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

به بهانه تولد پاپ فرانچسکو

▫️ ۸۴ سال پیش در ۱۷ دسامبر ۱۹۳۶ (۲۶ آذر ۱۳۱۵) خورخه ماریو برگولیو در شهر بوئنوس آیرس آرژانتین بدنیا آمد.

ردنا (ادیان نیوز) – ۸۴ سال پیش در ۱۷ دسامبر ۱۹۳۶ (۲۶ آذر ۱۳۱۵) خورخه ماریو برگولیو در شهر بوئنوس آیرس آرژانتین بدنیا آمد.

وی یکی از پنج فرزندِ خانوادهٔ ایتالیایی بود که به آرژانتین مهاجرت کرده بودند. پدرش کارگر راه آهن و مادرش خانه‌دار بود.

پاپ فرانچسکو مدرک کارشناسی ارشد در رشته شیمی را از دانشگاه بوئنوس آیرس دریافت کرد و سپس در ویلا دوتو در مدرسه علوم دینی به تحصیل پرداخت.

پاپ فرانچسکو با یک ریه تنفس می‌کند و بخش بزرگی از یک ریه‌اش را در دوران کودکی به علت یک بیماری از دست داده‌است.

به زبانهای ایتالیایی؛ اسپانیایی و آلمانی صحبت می‌کند و با زبانهای انگلیسی؛ فرانسه؛ پرتغالی آشناست.

رقص سنتی آرژانتین تانگو را دوست دارد و به گفتهٔ خودش «در جوانی آن تانگو می‌رقصیده‌است.» او عضو کانون هواداران باشگاه فوتبال سن لورنزو می‌باشد. انتخاب نام فرانسیس (فرانچسکو) به خاطر علاقهٔ وی به قدیس فرانسیس آسیزی ایتالیایی است که در قرن ۱۳ میلادی زندگی می‌کرده و حامی فقرا بوده ‌است.

برگولیو در ۱۱ مارس ۱۹۵۸ به جامعه یسوعی‌ها وارد شد. سپس لیسانس فلسفه را از کالج ماکسیمو سن خوزه در سن میگوئل دریافت کرد و پس از آن به تدریس ادبیات و روانشناسی در کالج دلا اینماکولادا در سانتافه و یونیورسیداد دل سالوادور در بوئنوس آیرس پرداخت.

در سال ۱۹۶۷ مطالعه الهیات را به اتمام رساند و در ۱۳ دسامبر ۱۹۶۹ توسط سراسقف رامون خوزه کاستلانو به مقام کشیشی دست یافت. پس از آن به تدریس و مطالعه در فلسفه و الهیات ادامه داد و در مدرسه علوم دینی سن میگوئل به مقام استادی الهیات دست یافت. او برای رساله دکترای خود به مدرسه سن یورگن در آلمان رفت و پس از آن با عنوان رهبر معنوی به کوردوبا بازگشت.

اسقفی:
در ۲۷ ژوئن ۱۹۹۲ بعنوان دستیار اسقف بوینوس آیرس پذیرفته شد و در تاریخ ۲۸ فوریه ۱۹۹۸ مقام سراسقفی بوئنوس آیرس و نماینده و مسئول کلیسای کاتولیک شرقی در آرژانتین شد.

کاردینالی:
برگولیو در ۲۱ فوریه ۲۰۰۱ لقب کاردینال را از پاپ ژان پل دوم دریافت کرد.

وی اولین عضو فرقهٔ یسوعی، اولین اهل قارهٔ آمریکا و پس از گرگوری سوم سوری، اولین غیر اروپایی است که به این مقام می‌رسد.

رهبران اسلامی در آرژانتین پس از انتخاب خورخه برگولیو طی اعلامیه‌های به او تبریک گفتند و در بیانیه‌های خود ذکر کردند که: برگولیو همواره خود را دوست جوامع اسلامی نشان داده و همواره دارای شخصیتی است که از گفتگو بین الادیانی استقبال می‌کند.

منبع کانال مطالعات واتیکان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.