خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کتاب «اسلام‌پژوهی در اسرائیل» منتشر شد

کتاب «اسلام‌پژوهی در اسرائیل» تألیف اکبر محمودی به زبان فارسی از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، امروزه نگاه بیرونی به یک دین یا مذهب، از جمله مطالعات و تحقیقات رایج در جهان است و بسیاری از خاورشناسان و مستشرقان، در راستای مطالعات و تحقیقات شرق‌شناسی، به تحقیق و بررسی در زمینه دین اسلام و مذاهب آن روی آورده‌اند.

کتاب حاضر به معرفی برخی از مطالعات و تحقیقات اسلام‌پژوهی در اسرائیل، کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها، مقالات، نشریه‌ها، سیاست‌ها، مراکز و شخصیت‌های اسلام‌پژوه در این منطقه حساس خاورمیانه پرداخته است.

در مراکز علمی اسرائیل فعالیت‌های فردی و گروهی زیادی در زمینه شناخت افکار، باورها، آثار، فرهنگ، تمدن، شخصیت‌ها و مرکزهای مسلمانان کل نقاط جهان صورت گرفته و محصولات علمی فراوانی در این زمینه تولید و منتشر شده است این نکته نشان از اهمیت مطالعه درباره اسلام، جوامع اسلامی و فرهنگ و تمدن آنها در نزد یهودیان و حتی جهانیان دارد. این کتاب سرآغازی برای پژوهش‌ها و تحقیقات گسترده‌تر در آینده نزدیک است و به عنوان مدل و الگو جهت مطالعات در این زمینه به خوانندگان هدیه می‌کند.

در اسرائیل (فلسطین اشغالی)، مراکز تحقیقاتی فراوانی با جذب اساتید و پژوهشگران پرشمار، مشغول مطالعه و تحقیق درباره ادیان و مذاهب گوناگون هستند که یکی از آنها، دین اسلام است. این مطالعات و تحقیقات به صورت آموزشی و پژوهشی، در مقاطع دانشگاهی – اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی – صورت می‌گیرد و در یک سیر صعودی درخور توجه، رو به افزایش است.

به دلیل فراوانی پژوهش‌های منطقه اسرائیل در حوزه اسلام‌شناسی و اسلام‌پژوهی، پژوهشکده کلام اهل‎بیت:بر آن شد تا با ترسیم طرحی هدفمند و منسجم، این تحقیقات و مطالعات را بررسی، تحلیل و ارزیابی کند و نقاط قوت و نقاط ضعفشان را روشن سازد و آمار تحلیلی دقیق و کاملی را در این زمینه ارائه دهد.

چندی است که مطالعات استشراقی رونق گرفته و در همین راستا، اسلام‌پژوهی و اسلام‌شناسی خاورشناسان برجسته جهان، رواج چشمگیری یافته است. از جمله خاورشناسان مهم که به مطالعه اسلام، مسلمانان و مسائل مرتبط با آنها مشغول‎اند، متفکران و دانشوران منطقه اسرائیل (فلسطین اشغالی) هستند.

تعداد و کیفیت مراکز، اشخاص، آثار و فعالیت‌های علمی مرتبط با اسلام‌شناسی در منطقه اسرائیل، به قدری بالاست که توضیح آن نیازمند نگارش کتابی مستقل در این زمینه است تا به صورت منسجم، روشمند و هدفمند، مهم‌ترین حوزه‌های مطالعاتی آنان را دربارۀ موضوعات و مسائل اسلام و مسلمانان رصد کند.

عمق یافتن در مطالعات و پژوهش‌های منطقه اسرائیل در حوزه اسلام و مسلمانان – به‎ویژه مذهب شیعه و فرقه‌های آن – بسیاری از اهداف مراکز علمی و اشخاص اسلام‌پژوه در این زمینه را روشن می‌سازد. تحقیق در مبانی، اصول و روش‌شناسی مطالعات اسلامی در مراکز علمی اسرائیل، مؤلفه‌ها و عناصر سازنده نظام اسلام‌پژوهی و اسلام‌شناسی در فلسطین اشغالی (اسرائیل) را آشکار می‌سازد. این نوشتار، به‎نوعی یک ارزیابی و سنجه‌نمایی از کارکرد چندساله اسرائیل در زمینه تحقیقات اسلام‌شناسانه و اسلام‌پژوهانه است که در نوع خودش بی‌سابقه بوده و برای نخستین بار به جوامع علمی جهان عرضه می‌شود.

با توجه به این رویکرد، پژوهش حاضر در چهار فصل شامل؛ فصل اول: پیش نیازهای پژوهش؛ فصل دوم: مراکز اسلام‌پژوه در اسرائیل؛ فصل سوم: شخصیت‌های اسلام‌پژوه در اسرائیل و فصل چهارم: ارزیابی اسلام پژوهی در اسرائیل سامان یافته است.

کتاب مذکور از سوی پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام، به زبان فارسی، در قطع وزیری، در ۳۳۴ صفحه به نگارش درآمده و در سال ۱۳۹۹ با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.