خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

یلدا با تم کرونا

شب یلدا یکی از آیین‌های سنتی است که در میان اقوام ایرانی وجود دارد، قدمتی دیرینه داشته و به بزرگ‌ترین شب سال آن را می‌شناسند. ایرانیان از سال‌های خیلی دور به یمن طولانی بودن آن، کنار هم جمع شده و طولانی‌ترین شب سال، ماه آخر پاییز را جشن می‌گیرند.

ردنا (ادیان نیوز) – شب یلدا یکی از آیین‌های سنتی است که در میان اقوام ایرانی وجود دارد، قدمتی دیرینه داشته و به بزرگ‌ترین شب سال آن را می‌شناسند. ایرانیان از سال‌های خیلی دور به یمن طولانی بودن آن، کنار هم جمع شده و طولانی‌ترین شب سال، ماه آخر پاییز را جشن می‌گیرند. این آیین در فرهنگ دین زرتشت که پس از آیین مهرپرستی در ایران بود، به نام اورمزد از ماه دی نام گرفت که جشن دیگان است و به نام آفریدگار می‌باشد.

شب یلدای امسال هرگز فراموش نخواهد شد

لحظات پایانی آخرین شب از آخرین ماه پاییز، هر سال برای مردم ایران یادآور شب بسیار باشکوه و خاطره‌انگیزی است که همواره در تلاش بوده و هستند تا در حد توان خود و تحت هر شرایطی در کنار خانواده، دوستان و عزیزانشان به بهترین شکل آن را برگزار کنند و خاطره‌ای به‌یادماندنی از آن برجای بگذارند. خوردنی و خوراکی‌هایی مانند انار، باقلا، خرمالو، هندوانه، کدو حلوایی، تنقلات گوناگون از جمله مواردی است که در سفره و لوازم پذیرایی در هر خانه‌ای برای شب یلدا به چشم می‌خورد.

از دیرباز رسم بر این بوده که اعضای هر خانواده و کوچک‌ترهای فامیل همگی خانه پدربزرگ و مادربزرگ یا بزرگ‌ترهای فامیل گرد هم می‌آمدند تا به بهانه این مراسم، با اقوام و بزرگ‌ترها دیداری تازه کرده و با سپری کردن یک شب خاطره‌انگیز در کنار یکدیگر، از هم‌نشینی باهم لذت ببرند. شب‌زنده‌داری‌های طولانی، برپا کردن کرسی‌های آتشین و باصفای خانه پدری و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، رفتن به زیر کرسی و گرم نگاه داشتن بدن و دل آدم‌ها از جمله خاطرات شب یلدا است که این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود با شنیدن آن‌ها ذوق نکند و یک لبخند رضایت‌بخش از یادآوری شیرینی آن‌ها بر لب ننشاند. سال‌هایی که دل‌خوشی آدم‌ها محدود به چیزهای کوچک و ناچیز بود.

اما امسال شب یلدا از سال‌های دیگر کمی متفاوت است. چاشنی جدیدی با خود به همراه دارد. کرونا و شب یلدا. کمتر از یک سال قبل بود که پدیده و بحران عجیبی بنام بیماری همه‌گیر کرونا، جهان را در شوک عجیبی وارد کرد و بدون شک کشور ما هم از آن مستثنا نبود و در امان ماندن از آسیب‌های احتمالی آن به دغدغه این روزهای خیلی از اقشار جامعه تبدیل شده است. ماه‌های زیادی است که از رفت و آمد و ارتباطات با دوست و آشنا منع شده‌ایم، ماسک به دهان داریم و همچون آدم‌های فضایی مجبور به حفظ فاصله اجتماعی هستیم.

طبیعتاً روزهای خوبی را سپری نمی‌کنیم و همگی ما به نوعی با آن دست‌به‌گریبان هستیم. خستگی کادر درمان و بحران فعلی موجود در کشور را دریابیم، در خانه بمانیم و با همدلی و داشتن یلدای مجازی، دور از یکدیگر این آیین سنتی را برگزار کنیم. به امید آمدن روزهای بهتر در این سرزمین و داشتن شب‌های یلدایی باشکوه‌تر در سال‌های آینده. به یکدیگر کمک کنیم تا همه مردم ایران بتوانند در کنار خانواده خود این شب زیبا را سپری کنند. امید است که سال آینده در شب یلدا، عزیزی از خانه کسی کم نشده باشد.

منبع اختصاصی ادیان نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.