خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ثبت جهانی زیارت تادئوس مقدس نشان دوستی دیرین ایران و ارمنستان است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تبریک ثبت جهانی آیین زیارت کلیسای تادئوس مقدس به مردم ایران، تمامی پیروان ادیان الهی به ویژه جامعه مسیحیان و ارامنه گفت: این رویداد نشان از دوستی دیرین ایرانیان با جامعه مسیحی ارمنستان است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، علی اصغر مونسان ثبت جهانی آیین‌ و مراسم زیارتی کلیسای تادئوس مقدس (قره کلیسا) به عنوان شانزدهمین میراث‌ فرهنگی ناملموس ایران در یونسکو را به مردم ایران، تمامی پیروان ادیان الهی به ویژه جامعه مسیحی ایران و ارمنستان تبریک گفت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه تادئوس مقدس از حواریون گرامی حضرت مسیح (ع) و مورد احترام جامعه مسلمان و مسیحی ایران است، افزود: ثبت جهانی آیین زیارت کلیسای تادئوس مقدس نشان از دوستی دیرین ایرانیان با جامعه مسیحی ارمنستان دارد.

مونسان خاطرنشان کرد: ثبت جهانی زیارت کلیسای تادئوس مقدس، که همه‌ ساله در مجموعه میراث جهانی قره‌کلیسا برگزار می­‌شود با هدف پاسداری بیشتر از این آیین مقدس و تقریب بیشتر پیروان ادیان الهی با پیشنهاد مشترک جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان محقق شده ­است.

وزیر میراث فرهنگی با تبریک ثبت جهانی آیین تادئوس مقدس به تمامی پیروان ادیان الهی به ویژه جامعه مسیحی ایران و ارمنستان، ابراز امیدواری کرد ثبت جهانی این مراسم موجبات پیوند بیشتر جامعه مسلمان و مسیحی ایران و ارمنستان را فراهم کند.

به گزارش ایرنا، آیین زیارت کلیسای تادئوس مقدس (قره کلیسا) در پرونده ای مشترک با ارمنستان در جلسه روز پنجشنبه پانزدهمین اجلاس کمیته جهانی میراث ناملموس یونسکو بررسی و با آکثریت آرا در فهرست میراث جهانی ناملموس بشری قرار گرفت و به عنوان شانزدهمین میراث ناملموس ایران در یونسکو ثبت شد.

پرونده آیین زیارت تادئوس مقدس به صورت مشترک با کشور ارمنستان مطرح شد و داوران کمیته به اتفاق آرا با ثبت این آیین به عنوان میراث جهانی ناملموس بشری موافقت کردند.

قره کلیسا در چالدران آذربایجان غربی دومین کلیسیای قدیمی جهان است

زیارت تادئوس مقدس آیینی مذهبی در قره کلیسا در استان آذربایجان غربی ایران است، که ارامنه هر ساله از نقاط مختلف جهان به این مکان تاریخی (قره کلیسا- کلیسای تادئوس) – که جزو میراث جهانی ثبت شده است- می آیند، و این آیین را برگزار می کنند.

قره کلیسا در آذربایجان غربی سالانه میعادگاه حدود ۵ هزار ارامنه ایران و جهان می شود و در هفته اول مردادماه ارمنی ها از شهرهای مختلف به قره کلیسا می آیند. افزون بر ارامنه، خانواده هایی از آشوریان و به ندرت خانواده های مسیحیان کاتولیک هم در این جشن شرکت می کنند.

یکی از آداب پسندیده در طول زیارت سه روزه، آیین های غسل تعمید کودکان و نوجوانان ارمنی در این کلیسا است. عده ای بر این عقیده هستند که تعمید کودکان آنها در نخستین کلیسای حضرت مسیح و محل شهادت حواری آن پیامبر، همراه با خیر و برکت است. گروهی هم فرزندان خود را با نذر و نیت در آنجا غسل تعمید می دهند و به همین خاطر سن غسل تعمید گیرندگان گاه به ۱۵ و ۲۰ سال هم می رسد.

روزهای توقف خانواده ها در قره کلیسا متفاوت است. رسم این است که سه روز (از اول تا سوم مرداد) باید در آنجا بمانند ولی کسانی که از راه دور می آیند، گاهی بیش از سه روز می مانند. خانواده هایی هم که از شهرهای نزدیک می آیند، ممکن است فقط روز دوم آنجا باشند و سپس مراجعت کنند.

قره کلیسا از بناهای مذهبی متعلق به ارامنه بوده که در جنوب ماکو و ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده است. قره در زبان آذری به معنای ‘سیاه’ است و وجه تسمیه این نام سیاه بودن قسمتی از کلیسا است. ظاهرا ساختمان اصلی کلیسا از سنگ های سیاه ساخته شده که پس از بازسازی قسمتی از سنگ ها به وسیله سنگ های سفید جایگزین شده است.
به احتمال زیاد این عمل به صورت عمدی انجام شده تا آیندگان از شکل و ظاهر اولیه کلیسا مطلع باشند.

تادئوس یا طاطائوس (طاطاوس) یکی از حواریون مسیح است که در سال چهل میلادی به ارمنستان آمد و به تبلیغ مسیحیت پرداخت که در پی تبلیغ وی گروه زیادی به آیین مسیح روی آوردند که از آن جمله ساناتروک پادشاه ارمنستان و دخترش ساندخت بود ولی سلطان کمی بعد پشیمان شد و به مخالفت با آیین جدید پرداخت و دستور داد تا تادئوس، ساندخت (دخترش) و گروهی دیگر که به مسیحیت گرویده بودند (حدود ۳۵۰۰ نفر) را به قتل برسانند.

در سال ۳۰۲ میلادی زمان پادشاهی تیرداد از پادشاهان ارمنستان، مسیحیت در این کشور دین رسمی و همگانی شد. مسیحیان ارمنی که خاطره شهادت تادئوس و ساندخت را نسل به نسل حفظ کرده بودند، در محل فرار آنها کلیساهایی بنا کردند که قره کلیسا یکی از آنهاست.

بنا بر عقیده ارامنه، کلیسای تادئوس (طاطائوس) اولین کلیسایی است که به دستور مبشرین و حواریون مسیح در دنیا ساخته شده است و چون از نظر مذهبی شهادت را بزرگترین سعادت برای بشر می دانند، هر سال در روزهای آخر تیرماه و هفته اول مردادماه که مصادف با قتل تادئوس مقدس و پیروان مسیحی او است، در قره کلیسا جمع شده و مراسم  که به آیین زیارت تادئوس معروف است، برپا می کنند.

مونسان نیز در پیامی به مناسبت ثبت جهانی هنر نگارگری ایران در یونسکو ، اظهار داشت: ثبت جهانی هنر نگارگری (مینیاتور) به عنوان پانزدهمین میراث‌ فرهنگی ناملموس جهانی کشور را به عموم مردم ایران تبریک می‌گویم و امیدوارم آینده ایران همچون پرده­‌های نگارگری ملون و شاد باشد.

منبع میراث آریا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.