خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دستمزد زنان در جوامع مذهبی کمتر از مردان است

چرا بین دستمزدهای زن و مرد یک اختلاف همیشگی وجود دارد؟ معلوم شده است که دین ممکن است نقش زیادی در این اختلاف داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از livescience، تحقیقات نشان می دهد که اختلاف بین دستمزدها در پنج ایالت مذهبی ۸ درصد بیشتر از پنج ایالت سکولار است؛ این مورد در ایالاتی که مذهب جایگاه کمی دارد، برای زنان ۱۸% کمتر از مردان است و در ایالات مذهبی این مورد ۲۶% کمتر از مردان است. علاوه بر این پیش بینی شده است که شکاف جنسیتی در طی ۲۸ سال در ایالات سکولار از بین برده شود. این مورد به طور حیرت انگیز برای ایالات مذهبی ۱۰۹ سال است.

تریسی سیتزمن، استادیار مدیریت در دانشگاه کلرادو، دنور، در این باره گفته است: اگر کودکان ما در یک جامعه مذهبی باشند، دنیایی را که در آن حقوق عادلانه دریافت می شود، نخواهند شناخت. این کمی ترسناک است.

مذهب و دستمزد

سیتمزمن و همکارش الیزابت کمبل (Elizabet Campbell)، علاقه مند بودند که تاثیرات دین داری را در مسائل مربوط به نیروی کار بررسی کنند. آن ها این کار را با یک دید جهانی شروع کردند و با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از ۱۴۰ کشور، پاسخ شهروندان را به این سوال که «آیا دین در زندگی روزمره شما مهم است؟»، بررسی کردند.

آنها با یک انجمن جالب روبرو شدند؛ هرچه کشور مذهبی تر باشد، اختلاف دستمزدها بیشتر است. در کشورهایی که بیش از ۹۵% مردم در پاسخ نظرسنجی جواب «بله» دادند، مانند فیلیپین و پاکستان، زنان حدود ۴۶% مردان درآمد داشتند.

در کشورهایی مانند سوئد و استونی هم که کمتر از ۲۰% از مردم در پاسخ به سوال نظرسنجی «بله» گفته اند، زنان به طور میانگین ۷۵% مردان حقوق می گیرند. سیتزمن به لایو ساینس گفت: در ایالات متحده دین داری متوسط به بالا است و زنان در این کشور به ازای هر دلار برای مردان، ۶۶ سنت حقوق می گیرند.

بر اساس اظهارات سیتزمن، این تاثیر مربوط به دین خاصی نیست و برای همه ادیان بزرگ صادق است و فرقی نمی کرد که اکثر معتقدین به یک کشور یهودی، مسیحی، مسلمان، بودای، هندو و ی پپرو ادیان دیگر باشد. شکاف دستمزد در کشورهایی که مذهب در زندگی روزمره نقش عمده ای دارد، بیشتر است.

محققان داده های گالوپ(Gallup) را نیز که در ۵۰ ایالت آمریکا نظرسنجی شده بود بررسی کردند و حقوق تمام وقت مردان و زنان را مورد بررسی قرار دادند. مطابق با این تحقیق نیز ایالاتی که مذهب در آن ها گسترده تر است، اختلاف دستمزدها نیز در آن ها بیشتر است. همچنین با بررسی نتایج سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ مشخص شده است که شکاف موجود در حال کاهش است. اما در ایالات سکولار این کاهش با سرعت بیشتری انجام می شود.

یک بازی آنلاین نیز برای بررسی های بیشتر راه اندازی شد تا این بررسی ها را دقیق تر مشخص کند. در این بازی باید شرکت کنندگان به عنوان رئیس یک شرکت فعالیت می کردند و حقوق کارمندان را تقسیم می کردند. در این بازی نیز برخی ها فعالیت کارمندان را ایمان محور بررسی کردند و در مقابل عده دیگری معیار بررسی را تعهد کارمندان قرار داد. در نهایت کسانی که شرکت را مذهبی کرده بودند، ۳% بیشتر از زنان به کارمندان مرد حقوق دادند. کسانی هم که فکر می کردند سازمان سکولار است، ۶% بیشتر به کارمندان زن اختصاص دادند.

نکته جالب این است که راه حلی برای از بین بردن این اختلاف وجود داشت. در پایان بررسی ها به یک شرکت که بر اساس مذهب رفتار کرده بود، توضیح داده شد که مشارکت زنان به عنوان ارزش باید در نظر گرفته شود و رفتار سختگیرانه ای در مورد زنان اتخاذ شده است. تحقیقات بعدی نشان داده شد که آن ها اختلافات جنسیتی را از بین برده بودند.

ستیزمن گفت: این نتیجه دل انگیز بود. زیرا نشان می دهد که آگاهی از انتظارات برای برابری های جنسیتی، به رفتار عادلانه افراد کمک می کند.

مترجم: حامد حبیب زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.