خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بایدنِ کاتولیک و حضور در کلیسای عمومی/ نگاهی به ارتباط رؤسای جمهور آمریکا با کلیسا

حضور در کلیسا و شرکت در مراسم مذهبی سطحی از ارادت به خدمات دینی منظم را نشان می دهد که در روسای جمهور اخیر آمریکا دیده نمی­ شد. آنها مسیحی بودند، اما هر از گاهی در کلیسا حاضر می ­شدند یا در محل کار خود به دعا می ­پرداختند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از CNN، دونالد ترامپ اگرچه چندین بار در کلیسای West Palm Beach در نزدیکی محل اقامت خود و همچنین در کلیساهای مختلف انجیلی در سراسر کشور حضور یافته بود، اما به حضور منظم در مراسم هفتگی کلیسا عادت نداشت.

باراک اوباما برای مراسم کریسمس یا عید پاک، گاه به گاه در واشنگتن و یا تعطیلات در هاوایی به کلیسا می­ رفت، اما به ندرت در بقیه ایام سال در کلیسا حضور می­ یافت.

جورج دبلیو بوش نیز که یک مسیحی برجسته بود، تمایل داشت به عنوان رئیس جمهور در کمپ دیوید به طور خصوصی عبادت کرده و فقط بعضی اوقات در مراسم کلیسا در واشنگتن دی سی و تگزاس شرکت کند.

اما انتظار می ­رود که شرکت در مراسم هفتگی مذهبی بخش ثابت برنامه های بایدن باشد. بایدن دومین رئیس جمهور کاتولیک در تاریخ ایالات متحده خواهد بود. گرچه دقیقا مشخص نیست که آیا او در طول دوره ریاست جمهوری خود یک کلیسای دائمی در واشنگتن اتخاذ ­کند.

کلیسا رفتن بایدن تنها دریچه ­ای برای بعد معنوی وی نیست. این امر همچنین برای برند سیاسی وی مهم خواهد بود؛ که نه تنها در پیگیری برنامه ­های سیاسی وی بلکه حتی در برنامه ریاست جمهوری وی نیز ظاهر خواهد شد.

کوین اوبراین، دوست و مشاور معنوی بایدن گفت: برای بایدن عبادت هم جنبه خصوصی دارد (او به طور منظم دعا می ­خواند و به کلیسا می ­رود) و هم جنبه عمومی دارد. او به کاتولیک بودن خود افتخار می ­کند.

بایدن هنگامی که در واشنگتن بود به طور مرتب به کلیسای جورج تاون و یا کلیسای مقدس ترینیتی می ­رفت، روشی که وی در طول هشت سال فعالیت خود به عنوان معاون رئیس جمهور ادامه داد و برخی از اطرافیان وی می ­گویند او به عنوان رئیس جمهور نیز به این روش ادامه خواهد داد.

ایمان جو فقط بخشی از شخصیت وی نیست. سناتور کریس کونز، دموکراتی از دلاوِر و یکی از دوستان بایدن گفت: این اساس شخصیت بایدن ست.

فرهنگ کاتولیک

اصول مذهب کاتولیک برای بایدن یک شیوه زندگی است. وی در مدارس کاتولیک تحصیل کرده و با همسر اول خود نیلیا در یک کلیسای کاتولیک ازدواج کرده بود. او سخنان سیاسی خود را با نقل قول ­هایی از کتاب مقدس، سرودهای کاتولیک و اشاراتی به راهبه ­ها و کشیش­ ها ترکیب می­ کند. بیش از هر زمان دیگری در زندگی عمومی وی، ایمان وی با پیام سیاسی او در مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ آمیخته شده بود. او خود را به عنوان نامزدی مطرح نمود که برای اخلاق و نجابت ارزش قائل است، برای روح آمریکا می ­جنگد و کشور را به کاری که خدا و تاریخ  ما را به آن دعوت کرده است، فرا می­ خواند.

اما این چیزی بیش از یک هویت فرهنگی برای رئیس جمهور منتخب ۷۸ ساله است. بایدن از دوران کودکی به طور منظم در مراسم مذهبی حضور داشته است. او غالبا با اعضای خانواده عبادت و با برخی از نوه­ های خود در مراسم شرکت می ­کند.

بایدن حین گشت و گذار در سراسر کشور طی مبارزات انتخاباتی خود، بی سر و صدا برای مراسم مذهبی وارد یک کلیسای کاتولیک محلی می شد. او حتی در روز انتخابات برای شرکت در مراسم مذهبی در کلیسای ویلمینگتون دیده شده بود.

روزی که بایدن در سال ۲۰۰۹ به عنوان معاون رئیس جمهور منصوب شد، از اوبرایان خواست که پیش از انتصاب یک مراسم خصوصی در جورج تاون برگزار کند. چهار سال بعد، اوبراین پیش از مراسم تحلیف دوم، این بار در محل اقامت معاون رئیس جمهور مراسم دیگری را برگزار کرد. کشیش گفت این اقدامات نشان دهنده اهمیت آیین کاتولیک و تشریفات مذهبی برای بایدن در شادترین دو روز زندگی او است. ایمان بایدن به مسیح و ارادت وی به کلیسا، تکیه گاه او در سخت ترین لحظات زندگی اش بوده است. مشهورترین آنها مرگ نیلیا و دخترش نائومی در تصادف اتومبیل و سال ها بعد مرگ پسرش بر اثر سرطان بود.

بایدن در اوایل سال جاری در تالار شهر CNN در جریان گفتگو با کشیشی که همسرش را در جریان تیراندازی در چارلستون از دست داده بود، چنین گفت: من سعی در تبلیغ مجدد ندارم، سعی نمی ­کنم شما را متقاعد کنم که مذهبی باشید و عقاید مذهبی خود را به اشتراک بگذارم. اما برای من مذهب مهم است زیرا به من دلیلی برای امید و هدف می ­دهد. وی در ادامه توضیح داد که به پسر در حال مرگ خود قول داده بود که همچنان نامزدی خود را برای ریاست جمهوری ادامه داده و عقب نشینی نکند.

یک کاتولیک در کاخ سفید

در آستانه انتخاب جان اف کندی در سال ۱۹۶۰، هنوز بحث بر سر این بود که آیا مقامات منتخب کاتولیک می ­توانند به جای قانون اساسی ایالات متحده، از رم و پاپ دستورالعمل­ های خود را بگیرند؟

از آن زمان حضور کاتولیک ها در زندگی عمومی مردم آمریکا بیشتر شده است. سه سخنران اخیر مجلس و اکثر قضات دیوان عالی کشور نیز کاتولیک بوده اند. بایدن اولین کاتولیک است که به عنوان معاون رئیس جمهور خدمت کرد و علی رغم این که در ابتدا کاتولیک­ های آمریکایی فقط  در حزب دموکرات پیدا می شدند، اکنون آنها از نظر سیاسی یک گروه گسترده هستند و در میان جمهوری خواهان نیز حضور زیادی دارند. نظرسنجی­ های CNN نشان داد که کاتولیک ­ها تقریبا به طور مساوی تقسیم شده ­اند، ۵۲% از بایدن و ۴۷% از ترامپ حمایت کرده­ اند. این پیشرفت بایدن نسبت به عملکرد هیلاری کلینتون است که چهار سال پیش کاتولیک ­ها را با نسبت ۵۰ و ۴۶ درصد در تقابل با ترامپ از دست داد.

در میان کاتولیک­ های محافظه کار در واشنگتن، انتخاب بایدن با احیاط و سوظن مورد استقبال قرار گرفته است. اما حمایت وی از قوانین سقط جنین و پوشش جلوگیری از بارداری بسیار زیاد است.

اشلی مک گوایر، یکی از اعضای ارشد انجمن محافظه کار کاتولیک گفت که جداسازی لیبرالیسم بایدن در خصوص سقط جنین و جلوگیری از بارداری، از دیدگاه کاتولیک­ ها نسبت به وی دشوار خواهد بود؛ به ویژه به دلیل این که مبارزات انتخاباتی وی بر اصول مذهبی وی تاکید می­ کند.

مک گوایر گفت: این فقط نوعی از موارد برجسته اختلاف وی با کلیسا را نشان می ­دهد.

وی افزود که انتخاب Xavier Becerra‌ ه بعنوان وزیر بهداشت و خدمات انسانی را یک شلیک مستقیم به کاتولیک ­ها می­ داند. به عنوان دادستان کل کالیفرنیا، پس از این که سازمان خدمات اجتماعی کاتولیک در دادخواست خود پیروز شد، Becerra‌ از Little Sisters‌ شکایت کرد تا استثنای حکم HHS دوره اوباما، مبنی بر پوشش داروهای ضد بارداری توسط بیمه درمانی لغو شود.

مک گوایر گفت: موضوعاتی که مردم بیشترین اختلاف نظر را در آن داشته اند و آن ها را به جناح سیاسی چپ، راست و کاتولیک تقسیم کرده است، موضوعاتی است که دپارتمان درگیر آنها خواهد شد. او با لحنی سخن گفت که نشان دهنده حمله است و این جای تاسف دارد.

اما تمام کاتولیک­ ها نسبت به بایدن محتاط نیستند. چند روز پس از انتخابات، پاپ فرانسیس طی یک گفتگوی تلفنی به بایدن تبریک گفت. اسقف اعظم واشنگتن، ویلتون گریگوری، که اخیرا توسط فرانسیس به مقام کاردینالی منصوب شده است، گفت که منتظر گفتگوی علنی با بایدن است. در حالی که برخی از کاتولیک ­ها گفته اند به دلیل عقاید سیاسی بایدن نباید با وی ارتباطی برقرار شود، گریگوری گفته مذهبی بودن رئیس جمهور منتخب را انکار نمی­ کند.

او بر این اصرار دارد که بایدن همیشه ایمان شخصی خود را از فعالیت سیاسی خود جدا کرده است، وی در این باره گفت: ایمان او بازتاب شفقت و همدلی، تعهدش نسبت به افراد آسیب پذیر و خدمت به کشور است.

مترجم: حامد حبیب زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.